פרי העץ המורעל: סער מקדם חקיקה שתפסול ראיה בלתי חוקית

שר המשפטים המיועד מקדם חקיקה לפיה בית המשפט יפסול ראיה שהושגה שלא כדין, זאת בעקבות ועדה של שופטת העליון עדנה ארבל. בפרקליטות מתנגדים, "התעה מרחיקת לכת", ואילו בלשכת עורכי הדיןהביעו תמיכה במהלך

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/21 12:23 כז בסיון התשפא

פרי העץ המורעל: סער מקדם חקיקה שתפסול ראיה בלתי חוקית
גדעון סער, צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

שר המשפטים המיועד ויו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער מתכנן לקדם הצעה לחקיקה לפיה ראיה המוצגת והושגה שלא כדין תיפסל על ידי בית המשפט. הצעה זו באה בעקבות ועדה של שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל, אשר צפויה להודיע בימים הקרובים על המלצתה לחוקק חוק זהה, אשר פוסל ראיה שהושגה באופן לא חוקי. זו היוזמה הראשונה של סער הצפוי להיכנס למשרד המשפטים, והיא אף מעוגנת בהסכמים קואליציונים. 

בעבר ניסה סער לקדם את דוקטרינת "פרי העץ המורעל", אשר קובעת כי אם העץ מזוהם אז ודאי שגם פירותיו, אך שר המשפטים דאז אבי ניסנקורן מכחול לבן דחה את הצעתו פעמיים בועדת השרים לענייני חקיקה. גם במשרד המשפטים ופרקליטות המדינה התנגדו להצעתו של סער, בטענה שהיא "מרחיקת לכת." לעומת זאת, לשכת עורכי הדין בראשות פרסמה נייר עמדה בדבר הצעת החוק, עליו חתום גם יו"ר הלשכה עו"ד אבי חימי, ושם הביעה הלשכה תמיכה בקידום המהלך. לפי ועדת החקיקה של לשכת עורכי הדין, הצעת החוק קריטית להגנה על זכויות הנחקרים והנאשמים. 

סער, שהעיד בעבר כי הצעתו היא "חוק הליבה של זכויות חשודים ונאשמים ושל ביסוס חובת הרשויות לפעול בגדרי החוק" וקבע כי "לבית המשפט יהיה שיקול דעת רחב לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי הנאשם או כל אדם אחר", מציע כעת להרחיב בחקיקה את כללי הפסילה שנקבעו בעבר בפסיקת בית המשפט העליון בראשות הנשיאה דאז דורית בייניש ("הלכת יששכרוב") מ-2006.

בהתאם להצעה, לבית המשפט תהיה סמכות רחבה לפסול ראיה שהושגה שלא כדין בלי צורך להידרש למגבלות ומבחנים מורכבים כפי שנקבעו באותה פסיקה של יששכרוב. כמו כן, בחוק תקבע החלה זהה של פסילה, הן במקרה של ראיה מנאשם והן במקרה של עד. 

לפי המצב הנהוג היום בישראל, לבית המשפט יש סמכות לפסול ראיה מוגבלת בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה. אולם, באשר לעדים, חוק זה לא חל עליהם. בארצות הברית לעומת זאת, נהוגה דוקטורינת "פרי העץ המורעל", או בלשון האקדמיה ללשון עברית, "ראיה הבאה בעבירה". לפי תפיסה זו, ראיה אשר הושגה באמצעות התבססות על פעולה לא חוקית, כמו חקירה או מעצר, אינה קבילה בבית המשפט. הגישה האמריקנית מתבססת על התיקון הרביעי לחוקה במדינה. באנגליה, החל מ-1984 החוק מעניק לבית המשפט שיקול דעת לפסול ראיה. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן