העליון בהחלטה תקדימית: בתי-המשפט בישראל מוסמכים לדון בתביעות נגד הרש"פ

בית המשפט העליון עם הכרעה תקדימית קבע כי מדינת ישראל תוכל לשפוט את הרשות הפלשתינית על פגיעה במשתפי פעולה עם ישראל: "הרשות הפלסטינית אינה נהנית מחסינות של מדינה ותצטרך לשלם 13 מיליון שקל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/21 11:28 כב בתמוז התשפא

העליון בהחלטה תקדימית: בתי-המשפט בישראל מוסמכים לדון בתביעות נגד הרש"פ
שוטרי הרשות הפלשתינית אוחזים בחשוד בשת"פ עם ישראל, צילום: Najeh Hashlamoun / Flash 90

החלטה מעניינת התקבלה בבית המשפת העליון בירושלים. בעקבות תביעות של משתפי פעולה פלשתינים נגד הרש"פ הכריע בית המשפט כי בסמכות בתי משפט ישראלים לפסוק נגד הרשות. התובעים שבעבר ניכלאו ע"י הרשות, יקבלו פיצויים בגובה של 13 מיליון שקל.

בית משפט העליון קבע כי בתי המשפט בישראל מוסמכים לדון בתביעות של משתפי פעולה עם ישראל, גם אם הם אינם אזרחי ישראל. כך עולה מפסק הדין שניתן לאחרונה על ערעור שהגישה הרשות הפלשתינית נגד החלטת בית-המשפט המחוזי בירושלים לחייב את הרשות הרש"פ לפצות ב-13 מיליון שקל כסכום ראשוני בלבד כ-50 פלסטינים.

50 הפלשתינים הגישו תביעה נגד הרש"פ על כך שבתחילת שנות ה-2000 ניהלה נגדם הרש"פ מצוד בחשד ששיתפו פעולה עם ישראל. לפי ההאשמות, מי שנחשדו על-ידי הרש"פ כסייענים של ישראל נכלאו בתנאים תת אנושיים ועונו עינויים קשים ביותר שהותירו בהם נכויות פיזיות ונפשיות קשות, וחלקם אף הוצאו להורג. הפיצוי נקבע על שלילת החירות בלבד ובהמשך ידון בית המשפט על הפיצוי המגיע לכל אחד ממשתתפי הפעולה באופן פרטני, מה שעלול להגדיל את גובה הפיצויים.


כזכור, הרש"פ הגישה ערעור לבית המשפט העליון בשלל טענות. בין היתר טענה כי היא נהנית מחסינות של מדינה וכי הייתה לה הסמכות לעצור סייענים שפגעו באינטרס הביטחוני הפלסטיני

אך בית משפט העליון אימץ את עמדת התובעים כי הרשות לא נהנית מחסינות של מדינה, וקבע כי ישראל היא הפורום המתאים לדון בתביעה. בית המשפט. בית המשפט העליון הוסיף כי: "הסייענים שירתו את ביטחון ישראל, ודווקא בשל כך מעצרם וכליאתם היא פגיעה באינטרס הביטחוני של ישראל, מה שאין הרש"פ רשאית לעשות על פי ההסכמים בין הרש"פ לישראל". 

עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס שמייצגים את התובעים כנגד הרשות הפלסטינית מסרו כי: "פסק דינו של בית המשפט העליון הוא צעד חשוב נוסף בדרך לעשיית צדק עם עשרות סייענים. זו הכרה בכך ששומר החומות הישראלי ורעהו הפלסטיני נלחמים כתף אל כתף בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה וקריאת עידוד לפלסטינים נוספים להקשיב לצו המצפון ולסייע לישראל למנוע טרור."