פרידה מה"לבנייה": החל פירוק מבנה הקירור בבתי הזיקוק

עיריית חיפה וקבוצת בז"ן התחילו בתהליך פירוק מבנה הלבניה המזרחי במתחם בתי הזיקוק בעיר. המבנה, אשר קרס חלקית לפני שנה, שימש בעבר לקירור המים החמים במתקני התעשייה עוד בתקופת המנדט הבריטי

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/21 17:23 יז בתמוז התשפא

פרידה מה"לבנייה": החל פירוק מבנה הקירור בבתי הזיקוק
צילום: Meir Vaknin/Flash90

שנה בדיוק לאחר קריסת מבנה ה"לבניה" באזור בתי הזיקוק בחיפה, התחילה היום (א') קבוצת בז"ן בתהליך הממושך של פירוק המבנים, אשר עם השנים התקבעו בקו הרקיע של הנוף הצפוני. צמד מגדלי הקירור, שנועדו לקרר את המים החמים המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק, הוקמו עוד בתקופת המנדט הבריטי וזכו לכינוי בשל הדמיון של צורת המגדל לבין צנצנות הלבן שהיו בארץ באותה תקופה. 

ביוני שעבר, התמוטט החלק העליון של מבנה ה"לבניה" המזרחית, אשר לא היה בשימוש למעלה מעשור, בעוד שמבנה ה"לבניה" השני הוסב למרכז מבקרים. באותו אירוע לא היו נפגעים, ולאחר הקריסה הודיעה עיריית חיפה, באמצעות הוועדה המקומית המשותפת למתחם בז"ן,  על ביצוע סקר מבנים מסוכנים במתחם המפעל ועל שיקום ושחזור המבנה שקרס. 

הפירוק שהתחיל היום, נעשה באמצעות מכשיר "קראשר", כלי הידראולי שמשמש למעיכה כירורגית של בטון, ונבחר מטעמי בטיחות. ההריסה תבוצע בשלבים, כאשר בכל פעימה יורידו שני מטרים בלבד ובאמצעות רצועות טבעתיות. תהליך הפירוק ישמור על הסימטריה של ה"לבניה" השנייה שנותרה שלמה, ויבטיח את יציבות המבנה. 

מנכ"ל בזן, משה קפלנסקי, הביע צער על הפרידה מהמבנה ההיסטורי ואמר: "פירוק הלבניה' נעשה בלב כבד. אירוע הקריסה היה כואב, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאחר קבלת הממצאים החד-משמעיים שעלו מחוות הדעת, נקטנו בכל האמצעים לבצע את הפירוק באופן מהיר ובטיחותי".

תהליך הפירוק צפוי להימשך מספר חודשים. בשלב הראשון, תבוצע "תספורת" של החלק העליון במבנה המזרחי לצורך הסרת כל החלקים הרופפים. לאחר מכן תבוצע הריסה ליישור ה"לבניה" למפלס  של 48.5 מטר. כשלושה שבועות לאחר מכן תבוצע הריסה עד לגובה של 25 מטר, וכשלושה שבועות לאחר מכן יושלם ההליך עם תומו ויחלו בפינוי ההריסות.