נתניהו צדק? יאיר לפיד נכנע ללחץ אמריקאי ושינה מדיניות מול סין

ישראל הצטרפה להצהרה לגינוי סין במועצה לזכויות אדם של האו"ם לאחר בקשה אמריקנית בנושא. מדובר בגינוי הפגיעה של הסינים בזכויות האדם של המיעוט האויגורי ובהונג קונג. בשנים האחרונות נמנעה ישראל מהשמעת ביקורת על סין בנושא זכויות אדם

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/06/21 10:30 יג בתמוז התשפא

נתניהו צדק? יאיר לפיד נכנע ללחץ אמריקאי ושינה מדיניות מול סין
שר החוץ יאיר לפיד, צילום: פלאש 90

בכירים אמריקאים וישראלים טוענים כי בקשה אמריקאית גרמה למשרד החוץ הישראלי לשנות מדיניות ולהצטרף להצהרה לגינוי סין במועצה לזכויות אדם של האו"ם בז'נבה. כך פורסם אמש (ג') באתר "וואלה". בהצהרה שיזמה ממשלת קנדה גינו את ממשלת סין על הפגיעה בזכויות האדם של המיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג שבצפון-מערב סין ועל הפרות זכויות האדם בהונג קונג ובחבל טיבט.

ישראל נמנעה בשנים האחרונות מהשמעת ביקורת על סין בנושא זכויות אדם, ובוודאי שלא הביעה תמיכה במהלכים נגדה במוסדות האו"ם. ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, פעל להידוק היחסים עם הרפובליקה ואף נמנע מהטלת הגבלות משמעותיות על חדירה סינית למשק הישראלי למרות בקשות חוזרות ונשנות של נשיא ארה"ב הקודם, דונלד טראמפ.

הבכירים אמרו כי לפני כמה ימים הגישה שגרירות ארצות הברית בישראל בקשה רשמית למשרד החוץ בירושלים בעניין, ובקשה דומה הועברה על ידי דיפלומטים אמריקנים לאנשי משלחת ישראל למוסדות האו"ם בז'נבה. בדיונים שהתקיימו בנושא במשרד החוץ, הועלה החשש מהתגובה הסינית למהלך כזה. שר החוץ יאיר לפיד הכריע כי יש להיענות בחיוב לבקשה האמריקנית ולהצטרף להצהרת הגינוי לסין. עם זאת, הוחלט לשמור על בפרופיל נמוך ולא לפרסם את עמדת ישראל בנושא. לאחר שישראל עדכנה את הסינים על השינוי במדיניות, הביעו הסינים מחאה.

"חשבתי שזה יקרה אולי אחרי חודשים"

במרץ 2019 דרש טראמפ מראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לצנן את הקשרים עם סין, ולא - הסיוע הביטחוני האמריקאי ייפגע. על פי הדיווח בחדשות 13, בפגישה שנערכה בבית הלבן ב-26 באותו חודש, העלה טראמפ את הנושא וציין את החשש האמריקאי מהמיזמים הסיניים בישראל, כמו הנמל החדש בחיפה, והאפשרות שחברות תקשורת סיניות ישתתפו בהקמת רשת סלולרית דור 5 בארץ. הטענה האמריקאית היא שהסינים עלולים להשתמש במיזמים כמעין אלה לצורכי ריגול. באותם חודשים העלו האמריקנים את הסוגיה הסינית מול ישראל כמה פעמים. 

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו תקף השבוע את מדיניות שר החוץ לפיד. נתניהו אמר כי בנושאים הקשורים לעצם קיום עם ישראל, הוא דאג לשמור על חופש פעולה מוחלט בידי מדינת ישראל - ללא שום צורך בחובת דיווח מקדים לארצות הברית. "חשבתי שזה יקרה אולי אחרי חודשים, אבל לא האמנתי שזה יקרה אחרי שעות. עכשיו הוכיחו לפיד ובנט שהם באמת ראויים לתואר של ממשלת שינוי - שינוי לרעה בשמירה על ביטחוננו ועתידנו".