אביו של הנער שאוזכר בנאום הבכורה של בנט בריאיון מיוחד

ראש הממשלה החדש סיפר בנאום הבכורה שלו על "אליהו שמואל ז"ל, נער חרדי בן שש עשרה, שנהרג באסון במירון", ואף הבטיח שתקום ועדת חקירה ממלכתית | אביו של אלי ז"ל, טום כהן, מספר על הקשר עם לשכת בנט, חושף מה תוכנן להיות בנאום המקורי ומבהיר: "אני לא מחפש עריפת ראשים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/06/21 21:22 ד בתמוז התשפא

אביו של הנער שאוזכר בנאום הבכורה של בנט בריאיון מיוחד
טום כהן ובנו אלי ז"ל, צילום: באדיבות המצולם

בנאומו הראשון כראש הממשלה המיועד, בין שלל קריאות הביניים והצעקות מצד חברי הכנסת, הצליח נפתלי בנט להשחיל מספר משפטים, שלא נגעו להרכב הקואליציה, לנתניהו או למצב המדינה, הוא דיבר על האסון הקשה במירון.

"התבקשתי על ידי אביו של אליהו שמואל ז"ל, נער חרדי בן שש עשרה, שנהרג באסון במירון להזכיר אותו בנאום ההשבעה. אלי היה ילד מתוק, עזר תמיד לחבריו, וראה את כולם בעין טובה. לא נשכח את אלי ולא נתעלם ממותו. ועדת חקירה ממלכתית קום תקום". הבטיח ראש הממשלה החדש, כאשר הנער עליו סיפר הוא אלי כהן ז"ל, שאביו טום, מספר בראיון מיוחד ל'חדשות כיפה' על הקשר שנוצר עם לשכתו של נפתלי בנט, ובסופו של דבר הביאה להזכרת שמו של אלי ז"ל. 

"דיברתי עם הצוות של בנט, וביקשתי שיגיד קדיש בכנסת", אמר טום, שב-46 ימים שעברו מאז האסון במירון ממשיך להיות פעיל בניסיונות להביא להקמת וועדת חקירה ממלכתית, "הוא החליט לקחת את זה למקום אישי ופרטי, כנראה כדי שידבר יותר ויגע יותר באנשים. הוא גם ידע שיהיו הפרעות במהלך הנאום, וכנראה העריך שככה זה יהיה יותר פשוט להכניס את זה".
 


 

עכשיו כשיש ממשלה חדשה, יש יותר תקווה שדברים יזוזו?

כן, לגמרי. אם זה נמצא בנאום הראשון של ראש הממשלה, זה מבטא התחייבות מאוד גדולה כלפי המשפחות וכלפי כל הציבור. זה לא היה לי חשוב שייכנס לתוך הנאום, אבל זאת הייתה תזכורת גדולה לכנסת, כי אתמול ציינו את היום ה-45 מאז האסון בו נהרגו 45 אנשים. כזה אסון היה צריך להיות מדובר בכל יום ועד שתקום ועדת חקירה. צריך להזכיר לכולם שחייב לעשות עם זה משהו. קרה פה אסון ועדיין לא נפתחה ועדת חקירה. 

בעינייך זה טוב שיש ממשלה חדשה שלא אחראית ישירות לאסון?

"לא חשבתי על זה", הבהיר טום, "אני כן חושב שעכשיו כשקמה ממשלה כזו, יהיו לה פחות מניעים שימנעו את פתיחת וועדת החקירה הממלכתית, אין סיבה שזה לא יקרה".
 

גנץ בפגישה עם נציגי פורום המשפחות

גנץ בפגישה עם נציגי פורום המשפחותצילום: לשכת שר הביטחון

כאמור, במשך החודש וחצי האחרון, טום לוקח חלק בפורום המשפחות השכולות עם קרובים רבים של ההרוגים באסון מירון, וכחלק מכך הוא יוזם ונוכח פגישות רבות עם חברי כנסת, שרים, אישי ציבור ורבנים, כאשר בשבוע שעבר נפגש עם שר הביטחון בני גנץ שהגיש היום את הצעת החוק להקמת וועדת החקירה הממלכתית למזכירות הממשלה, ובהמשך היום חברי הפורום אף נועדו עם שר הדתות החדש מתן כהנא. לדברי כהן, הרושם שהשאירו נציגי הממשלה החדשה הוא חיובי, ונראה כי הדרך להקמת וועדת חקירה ממלכתית - קצרה. 

"אני לא מחפש עריפת ראשים", מבהיר טום, ומדגיש כי, "אני יודע שיש אנשים שצריכים לשבת בכלא, אבל אני בעיקר רוצה לשנות את הנוהג הישראלי במגזרים מסויימים שלא שומרים ופחות מודעים לחוקי בטיחות, בעיניי ועדת חקירה ממלכתית תשפיע מאוד על המודעות לכך. אני חושב שכמה שיותר שנעסוק בזה, ונעשה חשבון נפש, כולם, גם המגזרים שפחות מקפידים כך ייטב".

"המסר הזה יעבור בצורה מאוד חזקה ורוחבית בכל מיני גופים, לאו דווקא שקשורים למקומות הקדושים, אבל אנשים יתעוררו ויבינו שחייב לשמור על ההנחיות כדי שלא יקרו כאלה אסונות", הוסיף כהן.
 

זה שנכנס וזה שיוצא. בנט ונתניהו לוחצים ידיים

זה שנכנס וזה שיוצא. בנט ונתניהו לוחצים ידייםצילום: דוברות הכנסת

לפי כהן, רבות מהמשפחות החברות בפורום שמחו על הדברים שאמר בנט בנאום הבכורה שלו כראש ממשלה, וחלקן אף שלחו הודו לכהן שעמד מאחורי כך, אך למרות התמיכה, יש גם צד מסוייג בקרב הפורום בשל ההתפתחויות הפוליטיות: "יש משפחות עם קונפליקט מאוד גדול: מצד אחד הן רוצות את וועדת החקירה הממלכתית, אך מהצד השני הם נגד הממשלה החדשה. אני לא מצפה שהם יפתחו שמפניות, אבל אני בטוח שבפנים הם מוצאים נחמה בהקמת הוועדה כדי שאסון נוסף לא יחזור". 

"אני חושב על הבן שלי אלי כל הזמן" מספר טום בכאב, "על מסדרון המוות שהוא הלך בו. עכשיו חברי הכנסת גם לא מוכנים שיחקרו את הדבר הזה, זה מוות מיותר. זה לא היה צריך לקרות. החובה המוסרית קוראת לפתוח בוועדה חקירה ממלכתית". 

טום מבקש להעביר מסר לממשלה ה-36 שתסגור את יומה הראשון בתפקיד, 46 ימים לאחר האסון הנורא שהביא למותם של 45 מתפללים: "אני קורא לממשלה החדשה שתעמוד מאחורי ההתחייבויות שלה ותפתח בוועדת חקירה ממלכתית ואני סומך עליה שתעשה זאת. הייתי רוצה שתתקבל הדרישה של המשפחות לשמור על קדושת המקום וצביונו, ושיהיה מתווה שמוסכם על כל חלקי העם".