בברית של מי נכח הנשיא בתור ילד? 10 דברים שלא ידעתם על ריבלין

בחודש הבא ראובן ריבלין יסיים שבע שנות כהונה בתפקיד נשיא מדינת ישראל. הקשיש בן ה-81 הספיק לצבור ביוגרפיה מכובדת למדי. אספנו עבורכם עשרה דברים שלא ידעתם על ראובן ריבלין

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/21 21:03 כב בסיון התשפא

בברית של מי נכח הנשיא בתור ילד? 10 דברים שלא ידעתם על ריבלין
ראובן ריבלין , צילום: Flash90

1. זה לא סוד שבשנים האחרונות היחסים התקררו ביו הליכודניק הותיק לראש הממשלה נתניהו. אבל פעם, לפני שנים רבות, רובי הצעיר זכה לראות את בנימין על כיסא אליהו. בראיון טלוויזיוני סיפר הנשיא כי כאשר היה ילד בן 10 הוא נכח באירוע ברית המילה של נתניהו התינוק. "דודה שלי מפתח תקווה הייתה החברה הכי טובה של אמא של ביבי, צילה. הן היו בנות איכרים שחולבות את הפרות בבוקר ואחר הצוהריים מטפחות את ציפורניהן." 


2. התרגלנו לראות בנבחרי הציבור שלנו פוליטיקאים, אבל לפני שנים רבות עוד היה להם מקצוע אחר. ראובן הצעיר למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ואף הוסמך כעורך דין. הוא הספיק גם לכהן כחבר במועצת המנהלים של אל על ולהיות יו"ר המוסד לבטיחות וגהות, עד שהגיע למועצת עיריית ירושלים ומשם לתנועת הליכוד. 


3. הקסם האישי של האזרח הראשון לא נעלם מעיני תעשיית הטלוויזיה. בחודש מאי האחרון השתתף ריבלין בצילומי העונה השנייה של סדרת הדרמה "פלמ"ח" אשר נערכו במעונו הרשמי. בתפקיד אורח שנכתב במיוחד עבורו, ריבלין גילם את דמותו של נשיא מדינת ישראל הראשון חיים ויצמן.


4. כמו כל ירושלמי שורשי, הנשיא כמעט-לשעבר מזוהה היטב עם קבוצת הכדורגל של עירו. מתוקף עבודתו כעורך דין שימש ריבלין כיועץ המשפטי של אגודת הספורט של בית"ר, התקדם ליו"ר האגודה עד שנהיה מנהל קבוצת הכדורגל של בית"ר ירושלים. רגע אחד בשנת 1976 גרם לו לדמוע. כאשר זכה המועדון הירושלמי בפעם הראשונה בגמר גביע המדינה בכדורגל, התרגש ריבלין כל כך עד ש"פשוט נכנעתי אז לרגשות שלי, דמעות זלגו לי מהעיניים בלי שליטה".


5. התרגלנו לכך שהמנגל הפך להיות הארוחה הלאומית שלנו ביום העצמאות. גם בבית הנשיא של ריבלין, הצמחוני הותיק, הקפידו על המסורת. הנשיא יזם לראשונה מנגל צמחוני כחלק מטקסי יום העצמאות, במקום ארוחה בשרית. מעבר לכך, זכויות בעלי החיים יקרות ללבו במיוחד, כאשר במהלך כהונתו הביע תמיכה בהפחתת אכילת בשר וערך לראשונה יום אימוץ כלבים בבית הנשיא. 


6. במדינת הגירה כמו שלנו, הפרט הבא נדיר במיוחד. ריבלין הוא דור שמיני בארץ מצד שני הוריו, ומשפחתו עלתה לירושלים בעליית תלמידי הגר"א. עובדה זו מרגשת במיוחד כאשר מגלים כי ריבלין השתתף בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים בתור קצין מילואים בחפ"ק חטיבה 55. 


7. מן המוסכמות היא שאנשים מעל גיל מסוים עלולים לגלות קושי בשימוש בכלים טכנולוגיים. הנשיא, שהצהיר בראיון בעבר כי "אינו יודע לכתוב בדבר מלבד עט ועיפרון", לא משתמש במחשב אבל בהחלט משחק סוליטור. "זה מרגיע אותי" הוא אומר. 


8. ראובן הצעיר גדל בבית משכיל. אביו, פרופסור יוסף יואל ריבלין, היה מזרחן, מתרגם, פרופסור באוניברסיטה העברית וחבר האקדמיה ללשון עברית. את השפה הערבית הוא ידע על בורייה, ומבין כתביו ניתן למצוא תרגום של סיפורי אלף לילה ולילה וכן גם תרגום של הקוראן מערבית לעברית. 


9. נחמה ריבלין, רעיית הנשיא המנוחה, הייתה אהבתו הגדולה. אבל לא היחידה. בסוף שנות השישים התגרש רובי מאשתו דאז, יפה וילף, ממנה יש לו בן אחד, יואל. 


10. מכובדות היא שם המשחק של מוסד הנשיאות. אבל מעבר להיותו אזרח מספר אחד, ריבלין מתהדר בעוד כמה עיטורים מפתיעים. ביניהם ניתן למצוא את "אביר הצלב הגדול של השמש של פרו", "מפתח הזהב של מדריד", ותואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן, מכון ויצמן ואוניברסיטת פיראוס.