עמית סגל חושף: אלה הפרטים שהושמטו מקווי היסוד של ממשלת השינוי

צוותי המשא ומתן של מפלגות "השינוי" עומלים בימים האחרונים על סגירת התנאים הרבים בדרך להקמת ממשלה, אך בקווי היסוד שהוסכמו הלילה, לא כוללים את הגדרת ישראל כמדינה יהודית, וקליטת עלייה. ביש עתיד הגיבו: "המסמך נמצא כעת בהכנה" | בימינה מכחישים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/06/21 14:37 כב בסיון התשפא

עמית סגל חושף: אלה הפרטים שהושמטו מקווי היסוד של ממשלת השינוי
בנט ושקד מסתודדים במליאה. חתמו על קווי היסוד?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

פחות מ-12 שעות נותרו עד לפקיעת המנדט של יאיר לפיד להקמת ממשלה, והפערים בין המפלגות שנראו קרובים להיסגר, הולכים ומתרחבים, ובעיקר בשני חזיתות: דרישת ימינה למנות את איילת שקד לנציגת הממשלה בוועדה למינוי שופטים, והחזית השנייה מול רע"מ ורשימת דרישותיהם, שנראות כרגע כבלתי ניתנות לגישור. 

במקביל, הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, חשף היום (ד') כי במסמך קווי היסוד של הממשלה הנרקמת, אין אף אזכור של ישראל כמדינה יהודית, של צביונה היהודי או של קליטת עלייה, זאת בניגוד לכל קווי היסוד מקום המדינה. דבר שהושמט ככל הנראה בעקבות הרצון לצמצם למינימום את המתיחות מול רע"מ. הסעיפים שכן מוזכרים במסמך קווי היסוד, הם הצורך להקים אחדות, הדאגה לקידום להייטק בישראל ועוד. סגל מסר כי גורמים המעורבים במשא ומתן טענו כי היה צריך להתפשר על כך נושאים אלו.  

מימינה נמסר: "השיח לפיו זהותה היהודית של מדינת ישראל תיעדר מקווי היסוד של הממשלה המתגבשת הוא שגוי, כמו דברים רבים אחרים שפורסמו בימים האחרונים. כמובן שזה ייכלל.
קווי היסוד יפורסמו באופן שקוף ופומבי לציבור הישראלי, והציבור ישפוט".

מיש עתיד נמסר בתגובה: "מסמך קווי היסוד של ממשלת האחדות נמצא כעת בהכנה יחד עם כל השותפות. המסמך יוצג לציבור ברגע שיוסכם על כולם". מפלגות העבודה וכחול לבן נתנו את הסכמתם ליו"ר יש עתיד להודיע לנשיא המדינה ריבלין שעלה בידו להרכיב ממשלה.

"בנט ושקד מוחקים את זהותה היהודית והציונית של מדינת ישראל"

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף את ראשי ימינה בעקבות הפרסום ואמר: "‏פרסום קווי היסוד שבהם לראשונה בתולדות ממשלות ישראל נמחקת הציונות, היהדות וזכותנו הבלתי מעורערת על הארץ היא תחתית הבאר וההתרפסות בפני מפלגות השמאל הפוסט ציוניות ותומכי הטרור במטרה להקים את הממשלה הזאת. בשם תאוות השלטון בנט ושקד מוחקים היום את זהותה היהודית והציונית של מדינת ישראל".

גם חברתו של סמוטריץ' לסיעה, חברת הכנסת מיכל וולדיגר, אמרה בתגובה לאי אזכרת הצביון היהודי של המדינה וקליטת העלייה בקווי היסוד: "מדובר באבדן דרך, באבדן ערכים שהם בסיס לכל הסכם קואליציוני יהא אשר יהא. ערכים שעמדו בבסיס יסודה והקמתה של מדינת ישראל. נפתלי, איילת, גדעון וזאב וכל יתר חברי ימינה ותקווה חדשה - הרצון שלכם להעביר את נתניהו מכיסאו, עובר דרך מסירת המדינה לידיים זרות ותומכות טרור. המדרון חלקלק".