האיום של ימינה: "בלי ועדה למינוי שופטים לא תהיה ממשלה"

רוב הנושאים והמינויים בין המפלגות נסגרו, אך בימינה מתעקשים כי ללא מינויה של איילת שקד לנציגת הממשלה בוועדה למינוי שופטים - הממשלה לא תקום | חבר הכנסת זוהר אמר כי יכבד את המהלך אך הבהיר: "לא נאפשר ללפיד להגיד 'עלה בידי' בלי שבאמת עלה בידו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/06/21 08:06 כב בסיון התשפא

האיום של ימינה: "בלי ועדה למינוי שופטים לא תהיה ממשלה"
איילת שקד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שעות של מגעים ומשא ומתן התקיימו הלילה (ג') בין צוותי המשא ומתן של יש עתיד, ימינה ותקווה חדשה במטרה להגיע לסיכומים אחרונים בדרך להרכבת ממשלה. בסופו של הלילה, יאיר לפיד טרם הצליח להודיע לנשיא המדינה כי עלה בידו להרכיב ממשלה, והוא ינסה לעשות זאת עד השעה 11:00 כדי שהשבעת הממשלה לא תדחה על ידי יו"ר הכנסת בשבוע. במידה ויצליח לעשות זאת, השבעת הממשלה החדשה צפויה להתרחש ביום רביעי הבא. 

גורמים המעורבים במגעים בין המפלגות, אמרו כי הושגה התקדמות כמעט בכל התחומים שנידונו, למעט סוגיית מינויה של איילת שקד לחברה בוועדה למינוי שופטים כנציגת הממשלה. שקד, הציבה אולטימטום בעניין זה, למרות הבהרות יש עתיד והעבודה על כך שההסכם עם מרב מיכאלי כבר נסגר וכי אין בכוונתה לוותר על מושבה בוועדה. בימינה הבהירו כי, "בלי ועדה למינוי שופטים לא תהיה ממשלה".

בריאיון לרשת ב' הבוקר (ד'), הבהיר יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר שמפלגתו תכבד את הכרעת הרוב, אך מדגיש כי בכוונתם לדרוש מלפיד לחשוף את כלל ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו. "אם יש להם רוב באופן מסודר אז נכבד את זה ונלך לאופוזיציה. אך לא נאפשר ליאיר לפיד להגיד 'עלה בידי' בלי שבאמת עלה בידו - הוא יצטרך להוכיח שבאמת יש לו קואליציה ולהציג את כל ההסכמים", אמר זוהר. 

 


במקביל, המגעים עם מפלגת רע"ל של מנסור עבאס מתקדמים, כשלפי ההסכם המסתמן חוק קמיניץ יבוטל או יוקפא, מספר כפרים בדואים לא־מוכרים בנגב יזכו להכרה, והממשלה תקצה לחברה הערבית תקציב בסך 50 מיליארד שקל למשך עשור לפיתוח חברתי־כלכלי ולמיגור הפשיעה. כמו כן, עבאס הבהיר ללפיד את דרישתו של לכלול בקווי היסוד של הממשלה חוקים המקדמים שוויון לקהילת הלהט"ב. בדיונים עם רע"מ עלו חילוקי דעות גם לגבי הסמכויות הניתנות למשרד הפנים אל מול הרשויות המקומיות הערביות. 

מנסור עבאס.

מנסור עבאס.צילום: Flash90

בתוך כך, מפלגת חד"ש הצטרפה לבל"ד והודיעה כי תצביע נגד ממשלת בנט־לפיד. חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן אמרה: "ממשלה עם מנכ״ל מועצת יש״ע בראשותה, חובבת בושם הפשיזם במשרד הפנים, גזען מושחת במשרד האוצר ואיש ארץ ישראל השלמה בתיק המשפטים - אינה ממשלת שינוי. היא ממשלה ימנית ומסוכנת. ‏להיפטר מנתניהו ולשמור על דרכו היא טעות פוליטית, ואנחנו מתנגדים לה". המפלגה היחידה שטרם הכריזה כיצד תצביע היא תע"ל בראשות אחמד טיבי.