הרשת מגיבה לבנט: "הייתי מצביע לו שוב" - וגם ציטוט ממסכת עירובין

פחות מיממה לאחר הצהרתו של בנט כי הוא בדרך לממשלת אחדות עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, והרשתות החברתיות סוערות. גם עיתוני העולם לא נותרו אדישים וצופים ש"איש הימין הקיצוני יהפוך לראש ההמשלה הבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/21 13:50 כ בסיון התשפא

הרשת מגיבה לבנט: "הייתי מצביע לו שוב" - וגם ציטוט ממסכת עירובין
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שעות לאחר ההכרזה של יו"ר ימינה נפתלי בנט כי הוא בדרך להקמת ממשלה עם יאיר לפיד, ובמהלך ההתקדמות במשא ומתן בין המפלגות, הרשת עדיין גועשת. קולות רבים, מימין ומשמאל, מיהרו להגיב על הדברים. 

דורון ביינהורן, שהיה בעבר יועצו של יו"ר ימינה, הביע תמיכה במהלך. בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו כתב: "אני תומך בנפתלי בנט והייתי מצביע לו שוב. לא רציתי את המהלך, אבל אני מכיר אותו מקרוב, הוא פועל באומץ עם לקיחת סיכון מתוך אמונה שהוא יצליח לנהל את הדברים בצורה הטובה ביותר. מתפלל שיצליח, וגם אם קשה כרגע אני מאמין שיהיה פה טוב. זה מורכב אבל אפשרי".
 


נועם כץ, הפרשן בן ה-16, מיהר לצייץ את הערכתו ללפיד: "בשונה מנתניהו, לפיד קידש את המטרה וויתר על המקום הראשון ברוטציה. לפיד מענטש, לכן בנט ושותפיו סומכים עליו. נתניהו הביא את המצב הזה על עצמו". כץ ניסה לחזות את העתיד והבטיח: "זה או הכל או כלום. או שהקריירה של בנט תתפתח מאוד, או שבעוד זמן לא רב יהפוך להיסטוריה".
 


יערה ישורון, מי שניהלה את פורום הנשים בבית היהודי עוד בתקופתו של בנט, פנתה בחשבון הטוויטר שלה לראש הממשלה וכתבה: "מעדכנת שאני האזרחית שהייתה מצביעה לבנט גם אם הייתי יודעת שהוא הולך לממשלת אחדות." העיתונאי קובי אריאלי הגיב לה וטען: "אמרת אחדות נפסלת, ואת יודעת את זה". 
 


לעומתם, אנשי ימין רבים הביעו מחאה נמרצת נגד המהלך של ימינה, ביניהם גם הפובליציסט גדי טאוב, אשר כינה את אנשי ימינה שקרנים. בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו כתב: "נוכלי ימינה חוזרים על 'הפכנו כל אבן בניסיון להקים ממשלת ימין'. שקר גס. הרי הכשלתם, במכוון, את ממשלת הימין. מהרגע הראשון הסרתם את הלחץ מעריקים ומסער כי הודעתם שאם נתניהו ייכשל, תחברו לשמאל. לא הרמתם נתתם לנתניהו להזיע ולא נקפתם אצבע. רק מרגע שהמנדט עבר ללפיד נפתלי החל להתרוצץ".
 


מיקי זוהר, יו"ר סיעת הליכוד, צייץ: "סער ובנט שדדו את הציבור. לא נשכח זאת לעולם. אמרנו אז, והוכח היום: הצבעתם בנט - קיבלתם לפיד. הציבור לא ישכח". 

חבר הכנסת עמיחי שיקלי, מספר חמש ברשימת ימינה, אשר הודיע בעבר כי הוא מתנגד נחרצות להקמת ממשלה עם לפיד ומתכנן להצביע נגד המהלך, בחר להיות פיוטי הבוקר. בחשבון הטוויטר שלו העלה ציוץ ובו ציטוט ממסכת עירובין: "פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ, וְרָאִיתִי תִּינוֹק יוֹשֵׁב עַל פָּרָשַׁת דְּרָכִים. וְאָמַרְתִּי לוֹ: בְּאֵיזֶה דֶּרֶךְ נֵלֵךְ לָעִיר? אָמַר לִי: זוֹ קְצָרָה וַאֲרוּכָּה, וְזוֹ אֲרוּכָּה וּקְצָרָה. וְהָלַכְתִּי בִּקְצָרָה וַאֲרוּכָּה, כֵּיוָן שֶׁהִגַּעְתִּי לָעִיר מָצָאתִי שֶׁמַּקִּיפִין אוֹתָהּ גַּנּוֹת וּפַרְדֵּיסִין. חָזַרְתִּי לַאֲחוֹרַי. אָמַרְתִּי לוֹ: בְּנִי, הֲלֹא אָמַרְתָּ לִי קְצָרָה? אָמַר לִי: וְלֹא אָמַרְתִּי לְךָ אֲרוּכָּה?".
 


קולות התומכים במהלך ניתן למצוא גם בצד השמאלי של המפה הפוליטית. תמר זנדברג, חברת הכנסת של סיעת מרצ העלתה פוסט לחשבון הפייסבוק שלה וכתבה: "זה לא יהיה קל, ובטח נחרוק שיניים הרבה. בהרבה תחומים לא נוכל להתקדם בממשלה הזו. אבל הסביבה, החברה, הכלכלה, התקציב, הבריאות, החינוך והתחבורה הציבורית משוועים לממשלה אחרת. הבטחנו לעשות הכל כדי שזה יקרה, ונעשה את זה", אמרה זנדברג וסיימה בקריאה לאנשי ימין: "אתם יודעים טוב ממני מה שווה הספין התורן של ביבי. תתעלמו. בואו נקים ממשלה שרוב אזרחי ישראל רוצים בה. ממשלת שינוי". 

איתן כבל, חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו דברי שבח לנפתלי בנט: "ראינו הערב נאום של מנהיג אמיץ, נחוש, מאחד ומעורר תקווה ואחריו עלה לנאום נתניהו".

אלמנתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, מאיה אוחנה מורנו, אמרה בראיון לבן כספית וינון מגל: "אני נותנת גיבוי.  אני תמיד בעד ממשלת אחדות. אני תמיד בעד שדעות מימין ומשמאל יישבו ביחד. אני חושבת שזה בריא יותר לעם ומייצג את רוב העם״.

גם בעולם לא נותרו אדישים להצהרה של בנט להליכה לממשלת אחדות עם לפיד, ומיהרו לצאת בכותרות. בעיתון הבריטי "אינדפנדנט", אשר תיאר את בנט בתור מיליונר ואיש קומנדו לשעבר, נכתב כי "איש הימין מצטרף לקואליציה של מנהיג המרכז יאיר לפיד, וזאת כדי להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר כהונתו בתפקיד היא הארוכה בהיסטוריה של המדינה". 

האתר i24news הביא את דבריו של נתניהו, אשר התנבא כי "ממשלת שמאל מסוכנת לביטחון המדינה. הם מכנים זאת ממשלת אחדות, אבל היא לא. זו ממשלה חלשה שמכוונת נגדי באופן אישי ואין לה זכות קיום".

העיתון הצרפתי "לה מונד" דיווח כי אם ההסכם בין "איש הימין הקיצוני נפתלי בנט" ובין "איש המרכז יאיר לפיד" אכן יתממש, עד רביעי בלילה, בנט, העומד בראש מפלגת ימינה אשר לה שבעה מנדטים בלבד, מתוך מאה ועשרים מושבים בכנסת יהפוך לראש הממשלה הבא של מדינת ישראל". עוד תואר בעיתון כי נציג המתיישבים לשעבר נאלץ לכרות ברית עם שותפים לא טבעיים מהמרכז שמאל בראשותו של יאיר לפיד, איש תקשורת חילוני אשר מיצב את עצמו כיריבו של נתניהו.