מערכת המשפט נגד הכנסת: "חתירה תחת עיקרון שלטון החוק"

נשיאת בית המשפט העליון התייחסה להתקפות הפוליטיקאים נגד בתי המשפט והבהירה: "מכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק". היועץ המשפטי לממשלה הוסיף כי מדובר ב"התבטאויות חסרות אחריות" | יו"ר הכנסת לוין השיב לדבריהם: "

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/05/21 12:43 כ בסיון התשפא

מערכת המשפט נגד הכנסת: "חתירה תחת עיקרון שלטון החוק"
הנשיאה אסתר חיות בכנס לשכת עורכי הדין, ארכיון, צילום: Meir Vaknin/Flash90

ברקע הרחש הפוליטי, מתקיים בימים אלו באילת כנס לשכת עורכי הדין, שמושך אליו את ראשי מערכת המשפט, פוליטיקאים ועורכי דין רבים. הבוקר (ב') נאמה בכנס נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות והתייחסה למספר נושאים בהם מצב בתי המשפט, היחס עם המערכת הפוליטית וההתכנסות הנוכחית לאחר שנת הקורונה. 

"הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת-תהפוכות זו", אמרה השופטת חיות, "אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות-רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים".

"מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם. הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר, מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ'אירוע מטורף' או כ'הפיכה', הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל לא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר", אמרה נשיאת העליון.

השופטת חיות המשיכה ואמרה כי, "ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן ברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. עולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".

"לסיכום", אמרה השופטת חיות, "כי התקופה האחרונה על כל מַשבריה ומִשבריה ממחישה לנו שוב ושוב עד כמה שברירית היא הדמוקרטיה הישראלית. תקופה זו מעמידה במבחן שכמותו לא ידענו את המסד שעליו בנויים חיינו המשותפים בארץ הזאת. אך אני מאמינה בכל לבי כי אף שאנחנו נתונים במשבר מתמשך – עלינו לעשות כל שניתן על מנת שהמשבר לא יהפוך חלילה לשבר שאינו ניתן לאיחוי". 

מנדלבליט: "אין מקום לפגיעה במערכת המשפט", יריב לוין: "מקהלת השתקה"

גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שנכח בכנס, התייחס להתקפות שהגיעו מהכנסת לבית המשפט העליון ואמר: "אני מבקש לנצל את ההזדמנות ואת הבמה ולהסתייג פעם נוספת מדברים קשים וחמורים שנאמרו בימים האחרונים על בית המשפט העליון, בעקבות פסיקתו בעתירה בעניין תיקון מספר 50 לחוק יסוד: הכנסת. גם אם עמדת הממשלה או הכנסת אינה מתקבלת, המעמד המחייב של פסיקת בית המשפט הוא כלל ההכרעה המחייב במדינת ישראל". 

"אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים, ובוודאי שאין מקום לכל מיני קריאות מפי נבחרי ציבור שלא לציית לפסיקת בית המשפט. אלה התבטאויות חסרות אחריות, שחותרות תחת הבסיס לקיום המשותף שלנו כאן כחברה יהודית ודמוקרטית. הדברים הללו הם כל כך בסיסיים, ואמורים להיות מובנים מאליהם. הם חלק מהיסודות שעליהם ניצבת הדמוקרטיה הישראלית", סיכם מנדלבליט.

יו"ר הכנסת, יריב לוין הגיב לדבריה של הנשיא חיות ואמר: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות, בניסיון להכשיר את המהפכה המשפטית החדשה, שתכליתה העברה סופית של סמכויות החקיקה מידי הכנסת לבית המשפט העליון. הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה דינו להיכשל. התמיכה הציבורית בביצוע רפורמות יסודיות במערכת המשפט ובהשבת כבודה ומעמדה של הכנסת גדלה מיום ליום". 

"אמשיך להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה. אמשיך להיאבק על כך שהכרעות באשר לדרכה של מדינת ישראל תקבענה על ידי הציבור, ולא על ידי מספר קטן של שופטים הבוחרים את עצמם בשיטת חבר מביא חבר", סיכם לוין.