האמירה וההבהרה | יעלון אמר שערביי ישראל היו טובחים בנו לו יכלו, והבהיר

שר הביטחון לשעבר אמר דברים קשים נגד המגזר הערבי בישראל, "אם לא היינו חזקים - חבל על הזמן. כמובן שלא היתה פה מדינה יהודית", ומאוחר יותר התנצל והבהיר: "אנחנו חיים במדינה חזקה שגם אינה זקוקה למיליציות בן גביר"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/05/21 16:32 יב בסיון התשפא

האמירה וההבהרה | יעלון אמר שערביי ישראל היו טובחים בנו לו יכלו, והבהיר
יעלון, צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה יעלון, התראיין היום בכאן חדשות, סיפק אמירות נוקבות בנוגע להסכמי השלום האחרונים אותם הביא ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמירות קשות על ערביי ישראל שהיו טובחים בנו לו היינו חלשים. מאוחר יותר, הבהיר.

את דבריו בנושא, פתח יעלון עם תזכורת: "בואו נשלים עם זה שיש לנו פה כברב למעלה מ-100 שנות עימות. אני מזכיר, שמאורעות תר"פ זה 1920. מציע לכל מי ששכח את ההיסטוריה שיפתח ויקיפדיה, כל כך הרבה דברים דומים".

בהמשך אמר שר הביטחון לשעבר: "היום כבר אין איום קיומי של צבאות ערב עלינו, לא מעט מהגורמים השלימו איתנו. אין סכסוך ישראלי-ערבי. הייתי שותף לביסוס הסכמי אברהם מתוך אינטרסים. אז יש חמאס, יש חיזבאללה, יש איראן, בזה צריך לטפל. בפרספקטיבה היסטוריה אנחנו הרבה יותר חזקים מפעם וכך צריך לראות את זה. הסדר מדיני עם החמאס? על מה? הם שואפים של נהיה כאן, גם אבו מאזן רק בדרך אחרת". 

על ערביי ישראל אמר יעלון כי "אם לא היינו חזקים - חבל על הזמן. כמובן שלא היתה פה מדינה יהודית. "רוב ערביי ישראל רוצים להשתלב ויודעים להעריך את זה שהם חיים במדינה דמוקרטית, אבל אם לא היינו חזקים לא היינו פה. היה לנו הסכם עם מדינות ערב? הרי אין סכסוך בגלל העוצמה שלנו". כשנשאל על ידי המראיינת אם ערביי ישראל היו מנצלים חולשה שלנו כדי לטבוח בנו, השיב: "בוודאי, לי אין ספקות בעניין".

מנגד הוסיף כי הממשלה לא מטפלת בבעיות של המגזר. "טוב שאנחנו חזקים מצד אחד אבל צריך גם לטפל בבעיות. הסדרת קרקעות, חינוך, תעסוקה ועד אכיפה מסיבית. איפה זה? זה חוסר התפקוד של הממשלה הזו לאורך זמן גם כשאני הייתי בה. טענתי שהרבה דברים מתנהלים ולא מנוהלים ולצערי זה רק החמיר כתוצאה מזה שלצערי ראש הממשלה הסתבך עם מה שהסתבך למען הישרדות פוליטית". 

ההתנצלות: "אנחנו חיים במדינה חזקה שאינה זקוקה למיליציות בן גביר"

כאמור, יעלון התנצל מאוחר יותר, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "רואה התייחסות לדברים שאמרתי לגבי ערביי ישראל, כדברי הסתה נגדם, ואני מצטער אם דבריי לא הובנו כהלכה. בראיון הדגשתי את חשיבות השתלבות ערביי ישראל בחברה הישראלית, ורובם המכריע רוצים זאת. הבהרתי שהממשלה צריכה לפעול לשילובם".

"ברור שאם לא היינו חזקים, גם לא היו הסכמים עם שכנינו, וגם היו טובחים בנו, כמו בטרם הקמת המדינה. טוב שאנחנו חיים במדינה חזקה שגם אינה זקוקה למיליציות בן גביר, כדי להתגונן. עוצמתנו מביאה עימה ביטחון בהמשך קיומה של המדינה היהודית, אך גם אחריות כלפי אזרחי המדינה הערבים".

ח"כ איתמר בן גביר אמר התייחס לדבריו של השר לשעבר יעלון, ומסר לחדשות כיפה: "לבוגי אין קהל ואין בוחרים. אין אנשים שמאמינים בדרכו הפוליטית של האדם הממורמר הזה, שכולו מלא שנאה נגד עמו. כאשר אני שומע אותו אני מבין כמה ניסים עשה איתנו הקב"ה כשהוא כיהן כרמטכ"ל".