הרב שרלו: "אם נלך לפי מה שכתוב בתורה, הכל מותר במלחמה"

מהו העיקרון המוסרי יהודי בעת מלחמה, האם ועד חברת החשמל פעל נכון, האם מדינת ישראל עושה מספיק על מנת להשיב את הבנים, ומה הקו המוסרי יהודי שעל המדינה לנקוט בזמן מלחמה

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 20/05/21 15:13 ט בסיון התשפא

הרב שרלו: "אם נלך לפי מה שכתוב בתורה, הכל מותר במלחמה"
הרב שרלו בראיון, צילום: צילום מסך

הרב יובל שרלו בראיון לחדשות כיפה מדבר על כללי המלחמה לפי התורה: "אם נלך לפי מה שכתוב בתורה, בתנ"ך אין שום הגבלות והכל מותר במלחמה", מדבר על העקרונות המוסריים "העיקרון הראשוני של מוסר המלחמה הוא לנצח את הרעים", ומשבח את מדיניות הצבא "הדרך שצה"ל מנהל היום את המלחמה אנחנו כרבנים צריכים לתמוך בה".

מתייחס להחלטת ועד עובדי חברת החשמל לא לתקן את החשמל לעזה: "אף על פי שאני תומך בעמדתם לא ככה צריך להתנהל, אלא את הלחץ של ועד עובדי חברת החשמל, שאני מודה להם מאד על כך, צריך להפנות כלפי מממשלת ישראל", ומודאג מכך שעדיין לא שבו הבנים: "זה פשוט לא יאומן שאחרי כל כך הרבה שנים הם לא כאן", ועל הלימוד בישיבה בזמן מלחמה: "צריך לזכור שגם בימי מסעות הצלב כתבו בעלי התוספות את התוספות".

הריאיון המלא:


איך עוברים הימים הטרופים האלה בישיבה?

"הישיבה היא תיבת נח כזאת, היא בתוך כל הסיפור שבו אנחנו כמובן ממשיכים ללמוד ולעסוק בגרעין ובליבה היסודית. צריך לזכור שגם בימי מסעות הצלב כתבו בעלי התוספות את התוספות, מצד אחד. מצד שני החלונות שלנו מאד פתוחים בכל מה שניתן לעשות ולעזור ולהיות שותפים בשאלות בטחון החוץ והפנים, כמובן שאנחנו שם".

לגבי דיני מלחמה של התורה, איפה זה פוגש אותנו בלחימה עכשיו? האם יש קווים אדומים, איזה דינים שאנחנו יכולים להשאיל מהתורה למלחמה של ימינו?

"זה קשה, בשל העובדה שלמעלה מ-2000 שנים לא הייתה לנו מדינה ריבונית, ולכן דיני המלחמה לא התפתחו. אם נלך לפי מה שכתוב בתורה, בתנ"ך אין שום הגבלות והכל מותר במלחמה."  הרב שרלו מסייג את דבריו: "אלא מה, אנחנו לא עושים את זה בשום תחום בתורה. אנחנו לא אומרים נניח שדינו של אונס הוא לשלם כסף לאבי הנערה, אלא אנחנו עוסקים בתיווך של התורה שבעל פה מהדינים האלה לכאן, וזה נכון גם ביחס למוסר המלחמה".

"בסופו של דבר יש יסודות מסוימים של מוסר מלחמה, שהיו גם בתקופת התנ"ך. גדולי רבנינו כתבו על כך כבר בתקומת המדינה, כמו הרב ישראלי ואחרים - צריכים לדעת מה הם הדברים שמותרים לעשות ומה הדברים שאסור לעשות גם במלחמה, לא פחות מכך צריך לזכור את מצוות קידוש שמו של הקב"ה בעולם ושחס וחלילה לא יתחלל שמו".

מלחמה בחמאס

מלחמה בחמאסצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

במקרים ספציפיים, למשל ועד העובדים של חברת החשמל הודיע שאינם רוצים לתקן את החשמל של התושבים העזתים עד שישיבו את הבנים, האם זה מה שאנחנו יכולים לעשות או שזה קו מוסרי שאי אפשר לגעת בו?

"אני לא בטוח שהשאלה הזאת קשורה לשאלה מוסרית, כלומר האם במצב של מלחמה האם מותר לנו כלפי האויב שלנו למנוע את חייו הרגילים, בעיקר אם הוא שותף בלחימה עמו והוא חלק ממנה וכדומה, אני לא חושב שזה שאלה מוסרית. כמובן שאני לא מכיר מספיק טוב את המצב בעזה, ביחסי החמאס והתושבים. קשה מאוד למתוח קו מדויק מה מותר בהקשר מסוים".

"אבל ברמה העקרונית בוודאי שזה אחד מכלי המלחמה, שוב אני מדגיש אני לא מכיר את המציאות עכשיו, ולכן אני לא יכול לומר משהו". הרב שרלו נותן היבט נוסף לשאלה: "צריך לזכור שיש לשאלה הזאת עוד היבט - אני מקווה שלכולם ברור שמדינת ישראל מחויבת לעשות הרבה יותר ממה שהיא עושה עד היום כדי להשיב את הבנים הביתה. זה פשוט לא יאומן שאחרי כל כך הרבה שנים הם לא כאן, זו צריכה להיות נקודת מוצא, אבל היחס צריך להיות מופעל כלפי המדינה, כלפי הממשלה, אם אנחנו מאמינים במשילות ואני לא חשוד על אהבת הממשלה הנוכחית".

"ואף על פי כן אם, אנחנו מדברים על משילות אנחנו צריכים להיות עקביים ולומר לעצמנו שאת המדיניות של מדינת ישראל, מנהלת ממשלת ישראל ואני לא חושב שזה יהיה נכון לנהל מדיניות חוץ וביטחון על ידי גופים פרטיים שבמקרה הזה אני תמוך מאד בעמדתם, ואף על פי שאני תומך בעמדתם לא ככה זה צריך להתנהל. את הלחץ של ועד עובדי חברת החשמל, שאני מודה להם מאד על כך, צריך להפנות כלפי ממשלת ישראל וכלפי מנהלי המדיניות שהם אלה שצריכים לנהל אותה, הם המופקדים על כך והם יודעים את המשמעיות השונות של כל פעולה", קובע הרב שרלו.

ירי רקטות מרצועת עזה. ארכיון

ירי רקטות מרצועת עזה. ארכיוןצילום: עאבד רחים חאטיב, פלאש 90

האם אתם כרבנים אומרים למדינה שיש איזה קו אדום, קו מוסרי שאתם אומרים - את זה אי אפשר לעשות? למשל לשטח את כל רצועת עזה? האם כרב אני לא יכול להגיד שניתן לעשות?

"כן כן. אני חושב שאת הקול המוסרי קבע ועיצב בצורה מאד מדויקת הרב ישראלי זצ"ל ולא רק הוא, גם מורי ורבותי הרב ליכטנשטיין והרב עמיטל זצ"ל, אמרו שאת כללי המלחמה העקרוניים המקובלים בעולם - מדינת ישראל חייבת לאמץ מבחינה הלכתית". 

הרב שרלו נוגע בבעיית היישום: "השאלה הפרקטית יותר מסובכת, יש פער בין דיני המלחמה הכתובים לבין מה שעושים בפועל. האמריקאים בעיראק שיטחו את פאלוג'ה. אך אף על פי כן אנחנו צריכים לאמץ פעילות עוצמתית מלחמתית עם אותם גבולות של מוסר המלחמה משתי סיבות, הראשונה כי אנחנו רוצים להיות מוסריים ולקדש שם שמים אבל יש לזה גם משמעות פרקטית אנחנו צריכים לזכור ולהטמיע בעצמנו את ההכרה שניצחון במלחמה כיום איננו מתרחש רק בשדה הקרב, זה מושג הרבה יותר רחב -  תודעתי, בינלאומי ועוד כל מיני השלכות גדולות. פעילות של השטחה לא תביא בסופו של דבר ניצחון במלחמה גם במובן הפרקטי. שיהיה לא נכון גם מבחינה מוסרית וגם לא נכון מבחינה עובדתית. הדרך שצה"ל מנהל היום את המלחמה ואנחנו כרבנים צריכים לתמוך בה".

הרב שרלו

הרב שרלוצילום: אריה כץ

הרב סולובייצ'יק הגדיר את מעשה הנאצים כמעשה עמלק. אחד מסעיפי אמנת החמאס הוא הרג יהודים, האם יש דיון הלכתי שכוונתם שמגדיר את חמאס כעמלק?

השאלה הזאת גדולה עלי. להגדיר מישהו כעמלק ומצוות השמדה גדולה עלי. וצריך לזכור שהיה עוד עם שביקש להשמיד אותנו, המצרים, ולגביו התורה לא אומרת להשמיד, אלא להפך היא אומרת לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו", הרב שרלו מסביר: "להגדיר מישהו כעמלק אני לא יודע אם זה הדבר הנכון, כי לתורה עצמה יש התייחסויות שונות גם למי שביקש להשמיד אותנו. לכן אני מבקש להוריד את הרטוריקה הזאת, לא בגלל שאני יודע שהיא לא נכונה - אלא בגלל שאני לא יודע שהיא כן נכונה. יותר טוב בלי הרטוריקה הזאת.  יותר טוב לעשות את העיקרון הראשוני של מוסר המלחמה שהוא לנצח את הרעים, אח"כ באות ההגבלות שכפי שאמרתי אני מאד תומך בהם".

האם ההיגיון שאנו מפנים לעולם שחובתנו להגן על האזרחים, מעוגן גם דתית ויש לו תוקף הלכתי?

"בוודאי שזה עקרון תורני. "חייך קודמים לחיי חברך" ו"לא תעמוד על דם רעיך", ולא יכולים לקבל את המצב שבו ערי הדרום באיום מתמיד על חייהם, שלומם וטובתם, לכן בוודאי זה עיקרון הלכתי. ואני רוצה להגיד יותר מזה גם אם זה היה רק עקרון מוסרי אנושי, הרמב"ן אמר שהעקרונות האנושים הפשוטים הם חלק בלתי נפרד ממה שאנו מחויבים לו, לא רק למצוות הניתנות בתורה אלא גם לעקרונות המוסריים האנושיים. וזהו קו ההסברה - לא נסכים שיטפטפו עלינו טילים ופצצות ונחיה תחת איום, לא מסיבות דתיות ולא מהסיבות המוסריות הכי פשוטות שיש".

המתנגדים שלנו בעולם טוענים טענה מוסרית שאנחנו פועלים בצורה לא מידתית וראויה. האם אנחנו יכולים לדחות את הטענות שלהם?

הם לא מכירים את המציאות, הם מוסתים, מקבלים אינפורמציה שאינה נכונה. אני מתקשה לראות  אדם בעל הגיון ומוסר אנושי, שטוען כנגד מדינה שלא  מוכנה לאפשר שיפגיזו את אזרחיה." הרב שרלו מוסיף: "צריך להבין מי התוקף ומי המותקף. העולם צריך לשמוח שיש לנו את כיפת ברזל שתגן עלינו".

 

הרס בעזה

הרס בעזהצילום: Atia Mohammed/Flash90