הרב זיני על עליית יהודים להר הבית: "דבר גדול"

ראש ישיבת חיפה הסביר בשיעור שהקדיש ללימוד הלכות העלייה להר הבית לקראת יום ירושלים, כי אין מחלוקת על מיקום המקדש, ושההתנגדות של הרב צבי יהודה לעלייה להר, הייתה רק לכאלו שאינם בעלי שיעור קומה תורני

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/05/21 10:55 כז באייר התשפא

הרב זיני על עליית יהודים להר הבית: "דבר גדול"
הרב זיני, צילום: ללא

בשיעור שמסר ראש ישיבת חיפה, הרב אליהו זיני, לרגל יום ירושלים שיחול מחר (ב'), הוא התייחס לעליית יהודים להר הבית ואמר: "המשטרה בהר הבית מדריכה את היהודים במסלול המותר לפי ההלכה, ויהודים כבר מתפללים בהר הבית באופן קבוע. זה דבר גדול", כך אמר בסוף השבוע.

לדעתו של הרב זיני, העלייה כיום להר הבית צריכה להיות נחלתם של בני תורה בעיקר. שמתנהגים במקום במורא מקדש כראוי. "כך אני מדריך גם את תלמידי, שיעלו, אבל בקדושה וטהרה כהלכה". 

הרב זיני סבור שעליה עממית נרחבת עלולה לגרור תופעות שליליות בהר הבית מצד קדושת המקום. וקרא לארגוני העלייה להר הבית להיזהר בעניין הזה כראוי. 

בשיעורו ההלכתי שנתן הלילה לקראת העלייה הגדולה שצפויה השבוע ביום ירושלים, סיפר הרב על שיח והצעות שהעלה לחזק את מצוות "שמירת המקדש" בהר הבית, שלא יטעו בכניסה לחלק האסור שבהר. 

"הצעתי שהמשטרה תקים גדרות בין הגבולות המותרים והאסורים, אבל נאמר לי שאי אפשר עדיין לעשות זאת, בגלל ההתנגדות המוסלמית. גם הצעתי שרק יסמנו קווי היכר על הרצפה, נדחתה מאותה סיבה. אולם ברוך השם שהצעתי האחרונה כן התקבלה. והיא, שהמשטרה תלווה את העולים להר הבית כהלכה, שלא רוצים להיכשל חלילה, ותדריך אותם את המסלול הנכון. זה בדיוק מה שקורה שם כיום", סיפר הרב זיני, "לאלו שעולים כהלכה המשטרה לא מאפשרת לחרוג לגבול האסור בעליה לפי ההלכה". 

"ברוך השם, גם תפילות יהודים הפכו לעניין של קבע בהר הבית. הולך ומתברר שהיהודים העולים להר הבית כהלכה, מקדשים את המקום וגואלים אותו בעצם עלייתם", אמר הרב.

הרב זיני התייחס בשיעורו גם לשמועות בנוגע לאמירותיו של הרב צבי יהודה על הר הבית. "אחד אומר הרב צבי יהודה אמר כך, אחד אומר שהוא אמר כך. יש כאלו שאומרים שהוא התיר, ויש כאלו שאומרים שהוא לא התיר. אלו לא דברים כתובים ואי אפשר להיתלות בהם. יכול להיות שהרב צבי יהודה התיר לתלמידי חכמים מיוחדים, ולאחרים לא", אמר הרב, "יתכן מאוד שהוא רצה לאסור זאת על כאלו שאינם בעלי שיעור קומה תורנית".