בעקבות הלחץ הציבורי: תוקנו מכרזי המועצה הדתית בירושלים

לאחר שפרסום המכרזים לתפקידים שונים דרש מהמועמדים להיות "בעל זקן", חזרה בה המועצה הדתית בבירה מהנוסח הקודם והדגישה: "הפנייה מיועדת לנשים וגברים כאחד" | הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' בירך: "אנחנו שמחים כי החסמים הבוטים לנשים הוסרו, אך יש עוד הרבה מה לתקן"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/04/21 22:25 יז באייר התשפא

בעקבות הלחץ הציבורי: תוקנו מכרזי המועצה הדתית בירושלים
המועצה הדתית בירושלים. ארכיון, צילום: פלאש 90

בשבועות האחרונים פרסמה המועצה הדתית בירושלים שלושה מכרזים לתפקידים ניהוליים – מפקח כשרות, מנהל אגף מקוואות ומפקח עירוב – ובהם דרישות סף שאינם עומדים בקנה אחד עם חוק שיווי הזדמנויות בעבודה, באופן שמפלה נשים. חשוב לציין כי לא מדובר בתפקידים דתיים כמו תפקידי רבנות, אלא בתפקידים ניהוליים ומקצועיים.

לאחר פרסום המכרזים פנה ארגון 'עתים' ליו"ר המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי, ומחה על האפליה העולה מהם. במכתב שנשלח על ידי עו"ד מאירה פרידמן מהמחלקה המשפטית של הארגון, נטען כי, "עיון במכרזים מגלה כי שניים מהם אינם עומדים כלל בדרישות החוק והשלישי נותן עדיפות ברורה לגברים שלא כדין". 

בעקבות הפנייה והסערה שחוללו המכרזים ברשתות החברתיות, המועצה הדתית בירושלים פרסמה היום (ה') מכרזים חדשים ובהם הוסרה הדרישה - "המועמד מעל גיל 30 ונשוי", כפי שהופיע בשלושת המכרזים, וכן הדרישה כי המועמד יהיה "בעל זקן" במכרזים על פיקוח כשרות ועירובין. עם זאת, הדרישה כי המועמד יהיה "בעל חזות של בן תורה", ו"מקפיד על לבוש הולם" נותרה כלשונה במכרזי פיקוח הכשרות והמקוואות.

בשלושת המכרזים התווסף המשפט "הפנייה, מתוך נוחות, מנוסחת בלשון זכר, אולם היא מיועדת לנשים וגברים כאחד", אך נותרו דרישות שמעניקות יתרון ועדיפות ברורה לגברים, שלא הוסרו במכרזים החדשים כמו "תעודת כושר ו/או הסמכה (לרבנות) במקצועות התורניים" וכן, "מספר שנות לימוד בישיבות".

מכרז של המועצה הדתית בי-ם. "הפנייה מיועדת לנשים וגברים כאחד"

מכרז של המועצה הדתית בי-ם. "הפנייה מיועדת לנשים וגברים כאחד"צילום: צילום מסך

באחד המכרזים – ניהול אגף מקוואות – יש יתרון עבור מי "שעבר 3 בחינות לפחות מתוך מכלול הבחינות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל, כאשר שתיים מהן יהיו בדיני שבת ודיני איסור והיתר". בנוסח החדש אף התווספה דרישה שלא הופיעה במכרז המקורי ומעניקה יתרון למי "שעבר בחינות בהלכות נידה ומקוואות מתוך מכלול הבחינות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל".

"אנחנו שמחים כי החסמים הבוטים לנשים הוסרו, אך יש עוד הרבה מה לתקן בכדי להסיר את החסמים המהותיים במכרזים", מסר הרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון 'עתים', "יש כאן אפליה ברורה כלפי נשים בצורה עקיפה – מדוע לתת יתרון רק עבור שנות לימוד בישיבה ולא במדרשה תורנית לנשים? גם היתרון שמוענק למי שעבר את מבחני ההסמכה של הרבנות ניתן רק לנשים, על אף שיש תלמידות חכמים רבות שהידע התורני וההלכתי שלהן איננו נופל מזה של הניגשים למבחנים. אנו נמשיך לפעול באמצעים הנדרשים בכדי להביא לניסוח מכרזים חוקיים, שמעניקים הזדמנות שווה לתושבי ותושבות ירושלים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן