נכנע לבג"ץ: נתניהו הסכים למינוי בני גנץ לשר המשפטים

רגע לפני שהיה צריך להתקיים דיון בבית המשפט על מינוי שר המשפטים, ראש הממשלה חזר לאחור והסכים למנות את יו"ר כחול לבן לשר המשפטים. ההחלטה התקבלה בשיחת פשרה לפני קיום הדיון, והיום תתקיים הצבעה בנושא בישיבת ממשלה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 28/04/21 12:34 טז באייר התשפא

נכנע לבג"ץ: נתניהו הסכים למינוי בני גנץ לשר המשפטים
נתניהו ומנדלבליט., צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

היום (ד') היה אמור להתקיים דיון בבית המשפט העליון על מינוי שר משפטים עד שתקום ממשלה חדשה. הדיון הגיע לאחר יממה סוערת בישיבת על ממשלה שקיימה הצבעה על מינוי שר משפטים חדש, בסופה נבחר אופיר אקוניס להיות השר החדש. ההחלטה עוררה חילופי דברים קשים בין היועץ המשפטי לממשלה לבין חברי הליכוד, האם מינויו של אקוניס היה חוקי. בעקבות כך שופטי בית המשפט העליון החליטו להוציא צו ביניים ופסקו כי השר אופיר אקוניס לא יחל לכהן כשר משפטים עד החלטה אחרת בנושא. 

כעת נודע כי הדיון לא יצא לפועל, לאחר שנתניהו החליט לחזור בו מההחלטה למנות את אקוניס, והוא מוכן למנות את בני גנץ במקומו. מסביבתו של ראש הממשלה נמסר כי ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק. על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה״מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה״מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה״מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום.

נסיגה לצורך הקמת ממשלת ימין

כזכור, הדרמה בישיבת הממשלה בניסיון למנות שר משפטים קבוע - הגיע לשיא חדש. הממשלה התכנסה אמש לדון במינוי שר משפטים, תפקיד שלא מאויש כבר מספר חודשים במינוי קבע. ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לשר הביטחון בני גנץ וביקש ממנו דחייה של 48 שעות בניסיון להגיע להסכמות, גנץ נענה בתחילה בחיוב אך לאחר זמן מה חזר בו ודרש הצבעה באופן מיידי.

לאחר סיום ההתנצחויות, מינוי של גני גנץ לתפקיד שר המשפטים עלה להצבעה, אך לא עבר בגלל 17 שהצביעו נגד ורק עשרה תומכים. מיד לאחר מכן העלה בנימין נתניהו את מועמדותו של אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, זאת למרות שהדבר לא נקבע בסדר היום, ובזמן שגנץ ומנדלבליט מביעים את התנגדותם. לאחר שיו"ר כחול לבן אמר כי הוא מתנגד לכך, השיב לו נתניהו: "אתה יכול להתנגד כמה שאתה רוצה, עולים להצבעה - קדימה".  

כעת נראה כי כל הדרמה שנעשתה אתמול הפכה למיותרת, ושנתניהו היה יכול למנוע את כל הבלגן מלכתחילה אילו היה מסכים למינוי גנץ לתפקיד. נראה כי הסיבה לחזרתו של נתניהו היא הנסיגה של בנט וסער מהקמת ממשלה יחד איתו. בנט הספיק היום להיפגש עם יו"ר הרשימה הערבית המאוחדת, ח"כ מנסור עבאס, בלשכתו בכנסת. זו פגישה ראשונה של השניים מאז הבחירות. מאוחר יותר, נפגש בנט גם עם יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער. נתניהו הבין כי עלולה לקום ממשלה בלעדיו ונראה כי הצעד לאחור במינוי שר המשפטים נועד להראות חרטה וניסיון להחזיר את גוש הימין אליו.