למרות ההתנגדות: גנץ צפוי לדרוש את סגירת גלי צה"ל

ארבע חלופות הוצגו אך לבסוף המלצת הרמטכ"ל לשר הביטחון התקבלה, הוועדה שבחנה את הסוגיה סיימה את עבודתה והסכימה, וכל שנותר הוא לקבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה שההחלטה לסגירת התחנה הצבאית - אינה דורשת שינוי חקיקה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/04/21 08:21 ט באייר התשפא

למרות ההתנגדות: גנץ צפוי לדרוש את סגירת גלי צה"ל
גלי צה"ל, צילום: Moshe Shai/FLASH90

לפני  כשלושה חודשים שר הביטחון בני גנץ החליט בהמלצת הרמטכ"ל, על הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. ההמלצה זכתה לביקורת רבה אך בינתיים ועדת "גלי צה"ל לאן" במשרד הביטחון סיימה את עבודתה, ומסתמן שהחלטתו של גנץ תהיה סגירת התחנה לאלתר ולא לנקוט בהפרטתה, כפי שהציע ח"כ שלמה קרעי. כך פורסם במעריב.

בימים האחרונים נעשתה פנייה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בכדי לקבל ממנו חוות דעת משפטית בשאלה אם החלטה על סגירה מלאה של תחנת גלי צה"ל לא מחייבת שינוי חקיקה. 

אם המלך לא מחייב שינוי חקיקה, במשרד הביטחון צפויים לערוך בדיקה מול הגורמים המשפטיים אם ניתן ליישם החלטה מסוג זה בתקופה של ממשלת מעבר. נציין כי בחודש פברואר, קבע מנדלבליט כי שר הביטחון לא יכול להכריע בסוגיה זו במהלך קמפיין בחירות, אך אישר את המשך עבודתה של הוועדה, כדי שתוכל לגבש את מסקנותיה.

במערכת הביטחון סבורים כי הגיעה העת לסגור את התחנה ולא להעביר אותה לגורם אחר, וטוענים כי החלטה שכזו דומה למעשה להחלטה של שר הביטחון והרמטכ"ל לסגור יחידה צבאית, החלטה שאינה דורשת אישור ממשלה ושינוי חקיקה.

הוועדה הציגה בדוח המסכם שלה ארבע חלופות נוספות: שינוי תוכני השידור לעיסוק בנושאי צבא ובנושאים נוספים שאינם פוליטיים; העברת התחנה לאחריות תאגיד השידור, ללא חיילים שישרתו בה; הפרטת התחנה והעברתה לגורם אזרחי, והקמת תאגיד סטטוטורי נפרד לגלי צה"ל, מהליך שלא נתפס כישים וגם הוא בכל מקרה ללא חיילים. הסיכוי לממש את ההצעות הללו נמוך מאור ויוצר בעיות אחרות ולכן לא התקבלו. 

נזכיר כי המלצת כוכבי לגנץ בדבר סגירת התחנה הצבאית, הגיעה לאחר דיונים מקדימים שנערכו בצה"ל ובמשרד הביטחון, ובשל הרצון לנתק בין מערכת הביטחון וצה"ל לבין פעילותה של תחנת רדיו עצמאית, החליט שר הביטחון בני גנץ בהמלצת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי להניע מהלך שמטרתו הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. ההחלטה נובעת מהייעוד של צה"ל, וכן מהצורך להפריד בין שירותם של חיילי צה״ל לבין פעילותו של אמצעי תקשורת בו מועסקים לובשי מדים בתכנים פוליטיים.