גנץ קבע: גלי צה"ל תוצא ממשרד הביטחון

שר הביטחון החליט בהמלצת הרמטכ"ל, על הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. צוות בין-משרדי יניע את התהליך ויגבש הצעה למתכונת העברת התחנה או סגירתה. "לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/01/21 16:41 ח בשבט התשפא

גנץ קבע: גלי צה"ל תוצא ממשרד הביטחון
גלי צה"ל תיסגר? , צילום: Moshe Shai/FLASH90

שר הביטחון בני גנץ, הודיע היום (ה') כי בהמלצת הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, החליט על הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. לדבריו, ההחלטה נובעת מהייעוד של צה"ל, וכן מהצורך להפריד בין שירותם של חיילי צה"ל לבין פעילותו של אמצעי תקשורת בו מועסקים לובשי מדים בתכנים פוליטיים. 

לאחר דיונים מקדימים שנערכו בצה"ל ובמשרד הביטחון, ובשל הרצון לנתק בין מערכת הביטחון וצה"ל לבין פעילותה של תחנת רדיו עצמאית, החליט שר הביטחון בני גנץ בהמלצת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי להניע מהלך שמטרתו הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. ההחלטה נובעת מהייעוד של צה"ל, וכן מהצורך להפריד בין שירותם של חיילי צה״ל לבין פעילותו של אמצעי תקשורת בו מועסקים לובשי מדים בתכנים פוליטיים. 

בימים הקרובים יוקם צוות מקצועי בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל, אשר יכלול נציגים של משרד הביטחון, צה״ל, משרד המשפטים ומשרד התקשורת. הצוות יגבש בתוך מספר שבועות מתווה להוצאת התחנה ממערכת הביטחון, והפעלתה במתכונת אזרחית או סגירתה.

גנץ אמר כי מדובר בעניין ערכי. "ההחלטה שקיבלתי בהמלצת הרמטכ"ל היא עניין ערכי ולא תקציבי. התקשורת החופשית בישראל היא חשובה מאין כמוה, ואמשיך להגן עליה ולדאוג לעצמאותה, אולם קיום תחנה צבאית בצה"ל אינה סבירה בעת הזו".

עוד אמר גנץ: "קבעתי כי לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד, זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסותר את ערכי צה"ל, את היושרה המתחייבת ואת ההתנהלות התקינה. אני מוקיר את גל"צ ואת תרומתה לתקשורת הישראלית, ולמגוון הדעות והקולות בתקשורת, ונכון יהיה למצוא אפיק אחר להמשך פעילותה".

בתחנה הצבאית הגיבו להחלטת שר הביטחון: "גלי צה"ל המציינת 70 שנה היא נכס צאן ברזל בתרבות ובחברה הישראלית. גלי צה"ל היא בית לחיילים, בית ליצירה הישראלית, לתרבות ולאמנות, בית לאינספור עיתונאים מצוינים. גלי צה"ל היא בית לדמוקרטיה הישראלית ופרח מוגן, שעליו יש לשמור מכל וכל".

לפני כחצי שנה פורסם בחדשות 12, כי במהלך שיחה בינהם, פנה כוכבי לגנץ, ואמר כי גלי צה"ל צריכה להיסגר או להיות מאוזרחת, רק שלא תהיה תחת סמכותו של צה"ל. כוכבי אמר את הדברים בעקבות הסערות הפוליטיות אותן מעוררת התחנה הצבאית לעיתים לא רחוקות. גם ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, השמיע דעה דומה על התחנה הצבאית. 


(הצהרת שר הביטחון בני גנץ בבסיס פיקוד העורף, השבוע)

תגובת תורת לחימה להחלטת הרמטכ"ל ושר הביטחון לסגור את גלי צה''ל: "מברכים על ההחלטה לסגור את תחנת הרדיו גלי צה''ל. התחנה עושה הכל חוץ מלשרת את מטרתו של צה"ל - ניצחון בקרב והכרעת האוייב. יתרה מכך, לעיתים נראה שהקשר היחיד בין התחנה לבין הצבא, היה החלשת צה''ל באמצעות שאיבת תקציבים, קידום ערכים פרוגרסיביים, פגיעה בציונות, ביהדות ובהתיישבות, וייצוג נרחב למיעוט רדיקלי, וכל זה תוך חילול שבת קודש, בניגוד מוחלט לפקודות הצבא וחיילים על מדים שעסקו בשיח פוליטי. ישראל איננה צפון קוריאה והצבא איננו זקוק לתחנה צבאית".