הטיעון ששכנע את מנכ"ל פייזר לחסן את אוכלוסיית ישראל

מנכ"ל חברת התרופות האמריקאית שקל לבחור במדינה אירופאית קטנה אחרת, אך ראש הממשלה העלה בפניו טיעון מנצח: "יש לנו אוכלוסייה מ-100 מדינות - אם תהיה תגובה שלילית לחיסון, ניתן יהיה לדעת אם יש קשר למוצא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/04/21 07:45 ט באייר התשפא

הטיעון ששכנע את מנכ"ל פייזר לחסן את אוכלוסיית ישראל
נתניהו לאחר נחיתת משלוח החיסונים הראשון, דצמבר 2020, צילום: Marc Israel Sellem/POOL     

רבים בישראל תהו בחודשים האחרונים מדוע בחרה חברת התרופות האמריקאית פייזר במדינת ישראל כמי שתחסן ראשונה את אזרחיה. בחודש שעבר סיפר מנכ"ל פייזר אלברט בורלא במספר ראיונות, כי שוחח עם כמה ראשי מדינות, והתרשם במיוחד "מהאובססיה של ראש הממשלה שלכם - הוא התקשר אליי 30 פעמים". אך מה באמת עומד מאחורי הסכמי הרכש המקוריים בין ישראל לפייזר שנחתמו לפני מספר חודשים? 

על פי הפרסום בישראל היום, במהלך 30 שיחות הטלפון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנכ"ל פייזר, לקח חלק גם שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שלאחרונה סיים את תפקידו. דרמר עצמו קיים שיחות נוספות עם בורלא, בניסיון לשכנעו לבחור דווקא בישראל הקטנה שתהיה "מדינת ניסוי". בשיחות אלה נתנו מספר נימוקים מרכזיים מדוע ישראל היא המתאימה ביותר לחיסון כלל האוכלוסייה לפני שאר מדינות העולם.

צילום: Yossi Aloni/Flash90


נתניהו ודרמר ציינו כי לישראל יש מערכת מידע ממוחשבת עם ההיסטוריה הרפואית של כלל האזרחים 30 שנה אחורה. השניים שיבחו במיוחד את יעילות קופות החולים בישראל היכולות לבצע את מבצע החיסונים במהירות. 

בנוסף, גודלה של ישראל התאים לפייזר שחיפש "מדינת מעבדה" עבור מדינות העולם אך סייגו והוסיפו שבשני קריטריונים אלה עומדת גם אסטוניה - מדינה קטנה עם פריסה רפואית טובה ובעלת נתונים ממוחשבים על ההיסטוריה הרפואית של האוכלוסייה.

בנקודה זו נתניהו ודרמר הציגו שני טיעונים שהיטו את כף המאזניים: 1. ישראל מנוסה מאוד במצבי חירום, ולכן תוכל להגיב בצורה טובה ומהירה אם מבצע החיסונים ייתקל בקשיים. 2. גיוון האוכלוסייה בישראל. נתניהו אמר לבורלא: "יש לך כאן אוכלוסייה שהמוצא שלה מ-100 מדינות שונות בעולם .במקרה של תגובה שלילית כלשהי לחיסון, יהיה מידע רפואי רב ומדויק על הקשר, ככל שיהיה, בין המוצא להשפעות החיסון".

על פי הפרסום, הטיעון האחרון שכנע את בורלא להמליץ בפני מועצת המנהלים של פייזר על ישראל, כמדינה הראשונה שתחוסן. בנוסף, כפי שהזכרנו כבר, בורלא התרשם מהרצינות בה קידם נתניהו את רכש החיסונים. גורמים ישראלים הדגישו כי ההסכם עם פייזר לא כלל חשיפת מידע רפואי פרטי של מתחסנים, אלא נתונים כלליים בלבד על זיקות והשפעות בין החיסון למאפיינים נוספים. 

עד כה חוסנו בישראל 5,361,852 אזרחים, ואת המנה השניה קיבלו 4,990,346.


(נתניהו ראשון המתחסנים, 19.12.20)