ניצחון למאבק הנגשת מערת המכפלה

בג"ץ קבע כי ניתן להנגיש מיידית את מערת המכפלה, למרות הערעור של ראש עיריית חברון. בנוסף, בית המשפט חייב את העותרים בהוצאות משפט בסך 7,000 ש"ח

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 20/04/21 20:27 ח באייר התשפא

ניצחון למאבק הנגשת מערת המכפלה
מערת המכפלה, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בית המשפט העליון דחה הערב (ג') את דרישת ראש העיר חברון, תייסיר אבו סנינה, למנוע את הנגשת מערת המכפלה וקבע כי ניתן לנגיש אותה באופן מיידי. בנוסף, בג"ץ חייב את עיריית חברון בהוצאות משפט בסך 7,000 ש"ח.

ראש העיר הגיש את העתירה לבג"ץ לאחר שנדחה בכל העררים. בג"ץ דחה את עתירתו ואף הדגיש את חשיבות הנגישות והדאגה לזכויות אדם. שי גליק, מנכ"ל "בצלמו", מפעילי ההנגשה במערה, מסר: "הכדור כעת בידיים של שר הביטחון. אין כל סיבה בעולם לא לעלות מחר עם טרקטור במקום ופשוט להנגיש את המקום במעשים, לא בדיבורים. אני קורא לשר גנץ: 'עשה היסטוריה והנגש את המקום'".

 


להורדת הקובץ

 

בנימוקי ההחלטה, כתב השופט שטיין: "לא שוכנעתי כי מאזן הנוחות נוטה לטובת נתינתו של הסעד הזמני המבוקש. טענתם המרכזית של המבקשים בהקשר זה היא כי הקמת מבנה המעלית כרוכה בפגיעה קשה ובלתי הפיכה באתר. טענה זו אין בידי לקבל".

ראש עיריית חברון פנה לבג"ץ לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים דחה את עתירתו נגד שיפוץ והנגשת מערת המכפלה לנכים, כבר לפני חודשיים. שופט בית המשפט המחוזי, השופט רם וינוגרד, קיבל את טענות המשיבים - שר הביטחון וראש המנהל האזרחי של יו"ש - להנגשת המקום הקדוש לנכים, ודחה את עתירתם של עיריית חברון והווקף של חברון לביטול הצווים הצבאיים להקמת מעלית ושביל להנגשת האתר.

בנימוקי השופט נכתב: "לנוכח החשיבות הרבה הנודעת למערת המכפלה כמקום תפילה ופולחן, נקבע כי באיזון בין זכותם של תושבי האזור היהודים לחופש דת ופולחן לבין זכות הקניין של מי שקרקעו הופקעה מטעמים ביטחוניים לצורך הרחבת ציר ההליכה מקרית ארבע למערת המכפלה – גוברת זכות המתפללים לחופש הדת והפולחן".