בית המשפט קבע: מערת המכפלה תונגש

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את עתירת עיריית חברון נגד שיפוץ והנגשת מערת המכפלה לנכים, על ידי הקמת שביל גישה ומעלית. מנימוקי פסק הדין: "זכותם של תושבי האזור היהודים לחופש דת ופולחן"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/03/21 12:26 כ באדר התשפא

בית המשפט קבע: מערת המכפלה תונגש
מערת המכפלה, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (ה') את עתירת עיריית חברון נגד שיפוץ והנגשת מערת המכפלה לנכים, על ידי הקמת שביל גישה ומעלית. השופט רם וינוגרד קיבל את טענות המשיבים - שר הביטחון וראש המנהל האזרחי של יו"ש - להנגשת המקום הקדוש לנכים, ודחה את עתירתם של עיריית חברון והווקף של חברון לביטול הצווים הצבאיים להקמת מעלית ושביל להנגשת האתר.

בנימוקי השופט נכתב: "לנוכח החשיבות הרבה הנודעת למערת המכפלה כמקום תפילה ופולחן, נקבע כי באיזון בין זכותם של תושבי האזור היהודים לחופש דת ופולחן לבין זכות הקניין של מי שקרקעו הופקעה מטעמים ביטחוניים לצורך הרחבת ציר ההליכה מקרית ארבע למערת המכפלה – גוברת זכות המתפללים לחופש הדת והפולחן".

מלבד חופש הדת שבהנגשת האתר הקדוש, השופט התייחס בפסק הדין גם לזכויות היסוד לכבוד ושיווין של בעלי מוגבלויות המעוניינים להגיע לאתר: "פעולות המשיבים נועדו לאפשר לאנשים עם מוגבלות לממש את זכויות היסוד שלהם לכבוד ולשוויון ולאפשר להם לנוע אל האתר הקדוש ובתוכו באופן עצמאי עד כמה שניתן".

מערת המכפלה הינה המבנה השני בקדושתו לעם היהודי, ועד עתה המקום היה חסום בפני אנשים עם מוגבלויות, עקב גרמי המדרגות הרבים בכניסה לאתר. בספטמבר 2019, בטקס הממלכתי לציון 90 שנה למאורעות תרפ"ט, ראש הממשלה נתניהו הורה על היתר הנגשת המערה, יחד עם שר הביטחון דאז נפתלי בנט. עיריית חברון הגישה עררים רבים שנדחו כולם, וכעת גם בית המשפט המחוזי בירושלים דחה התנגדות זו.

 

"לאפשר לאנשים עם מוגבלות לממש את זכויות היסוד שלהם לכבוד ולשיוויון"

"לאפשר לאנשים עם מוגבלות לממש את זכויות היסוד שלהם לכבוד ולשיוויון". פסק הדיןצילום: פסק הדין