ראש הממשלה: "מתקדמים בתכנון היכל הנצחה לנפגעי פעולות האיבה"

צעקות בזמן נאום נתניהו: "בלי פוליטיקה, תתבייש". הטקס נערך באנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה שבהר הרצל מול קהל מוזמנים מצומצם. "170 שנה, כך מלמד לוח הזיכרון מאחוריי, 170 שנה עומד עם ישראל מול מתקפות טרור של בני עוולה, המבקשים לעקור אותנו ממולדתנו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/04/21 13:25 ב באייר התשפא

ראש הממשלה: "מתקדמים בתכנון היכל הנצחה לנפגעי פעולות האיבה"
נתניהו בטקס הממלכתי, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

יום הזיכרון תשפ"א. טקס הזיכרון לחללי פעולות האיבה בארץ ובֿעולם נערך השנה במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בזמן נאומו של נתניהו, נשמעו צעקות: "בלי פוליטיקה, תתבייש!".

את דבריו בטקס שנערך באנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה שבהר הרצל מול קהל מוזמנים מצומצם, פתח ראש הממשלה בבשורה. "אנחנו מתקדמים מאוד בהליך התכנוני של היכל הנצחה המיוחד לנפגעי פעולות האיבה – כאן, בהר הרצל. ממשלת ישראל, ארגון נפגעי הטרור והביטוח הלאומי מחויבים למשימה החשובה הזאת – ואנחנו נגשים אותה. זאת תהיה אחת ההחלטות הראשונות שתובא לאישור הממשלה הבאה שתקום במדינת ישראל. דמותם של חללי הטרור תיחקק בכותלי ההיכל, ומעל לכל היא תיחקק בלבבות העם", אמר נתניהו בהתרגשות.

"170 שנה, כך מלמד לוח הזיכרון מאחוריי, 170 שנה עומד עם ישראל מול מתקפות טרור של בני עוולה, המבקשים לעקור אותנו ממולדתנו. 170 שנה של חללי חרב, שמונפת עלינו ביד זדונית ושגזלה מאיתנו אלפי דמויות מופלאות. באותה נשימה אני מוסיף: ראו מה עשינו ב-170 השנים הללו – בנינו ארץ, הקמנו מדינה, קלטנו עלייה, ייסדנו צבא וזרועות ביטחון מופלאים, השגנו הישגים מזהירים באינספור תחומים".

בדבריו ציין נתניהו כי לפני שבוע ציינו 100 שנים לרצח המחריד של הסופר יוסף חיים ברנר ביפו. "ברנר וחבריו נפלו לפני פורעים ערבים במאורעות תרפ"א, שגם הם לא הצליחו לערער את היסודות האיתנים שנעצנו באדמת הארץ. מה השאיר לנו ברנר? יצירה ספרותית כבירה, ובכלל זה משפט נצח שכתב על טרומפלדור בעקבות קרב תל-חי: 'אשרי מי שמת – ותל-חי למראשותיו'. התל - חי. הדומם – מוסיף לדבר אלינו".

"עברו 100 שנים", המשיך נתניהו, "ומחבלים חדורי אכזריות ורוע גדעו את חייהם של הרב שי אוחיון מפתח תקוה, ושל אסתר הורגן מטל מנשה. גם הם השאירו אחריהם הרבה אור, הרבה רוח, הרבה חסד. הרב שי אוחיון לימד תורה. הוא נתן שיעורים במקומות שונים, הוא לא חסך מעצמו שום מאמץ. בצד זאת הוא טיפח את משפחתו האהובה עם אשתו סיון, וארבעת ילדיהם. אסתר הורגן, שעלתה בצעירותה מצרפת, עסקה באמנות ובטיפול זוגי. יחד עם בעלה בנימין היא גידלה במסירות שישה ילדים. כשאסתר צעדה לתומה בחיק הטבע, לא הרחק מביתה, הסתער עליה המרצח הנאלח. היא נאבקה בו עד כלות.

אסתר עצמה כתבה בעבר על הטרור, אמר ראש הממשלה: "טרור הוא תוצאה של רעיון פנאטי, מוקצן. אדם רוצה להביע מסירות לאלוהים, אבל יוצר זוועה תיאולוגית. הוא כופה על העולם באלימות את הערכים שלו. הוא כל כך פוחד שהרעיון שלו לא יעבור הלאה, שהוא מבטא אותו בכוחנות".

"אלה שני עולמות קוטביים: מצד אחד הסתה מרעילה, איבה קיצונית, אלימות שטנית. מצד שני יצירה, אהבה, נתינה, שמחה. כל זה נשאר – ועם כל זה ננצח". 

לסיום אמר ראש הממשלה: "מכובדיי, משפחות יקרות, הערב, בטקס הדלקת המשואות שיפתח את אירועי יום העצמאות, יתייצבו על ההר הזה שניים מנושאי לפיד ההנצחה של קורבנות הטרור: יקירנו אייבי מוזס, שעומד שנות דור בראש ארגון נפגעי הטרור, ויקירנו הרב איתן שנרב מלוד. אייבי איבד את אשתו עפרה ואת בנו טל בפיגוע טרור לפני 34 שנים. הוא גם מייצג את משפחת הפצועים, שאנו תמיד מייחלים להחלמתם. הרב שנרב איבד את בתו רינה לפני שנתיים. היא נרצחה בטיול משפחתי של יום שישי למעיין. משפחת שנרב מחיה את רינה בנתינה בלתי פוסקת לנזקקים, לאנשים במצוקה. האור הגדול, שבעזרת ה' יפציע הלילה בשמי ירושלים, יזרח לזכר עפרה, טל, רינה, וכל יקיריכם שלכם, יקירינו – שאותם אנו נוצרים עמוק עמוק בלבנו. יהי זכרם ברוך".

ב-19:45 יתקיים טקס הדלקת המשואות. שינעל את יום הזיכרון ויפתח את אירועי יום העצמאות. השנה ייערך הטקס בסימן "אחווה ישראלית", במעמד יו"ר הכנסת, יריב לוין וינחו אותו דידי הררי ויעל בר זוהר.