משבר הקורונה: לא היה יום אחד שכל מערכת החינוך פעלה כסדרה

בנק ישראל פרסם דו"ח מיוחד על מערכת החינוך בצל משבר הקורונה והזהיר כי ההשלכות מרחיקות לכת. בתוך כך, במשרד החינוך זועמים על משרד הבריאות שדורשים כי הלימודים ברוב הכיתות ימשיכו בקפסולות

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/04/21 22:02 כב בניסן התשפא

משבר הקורונה: לא היה יום אחד שכל מערכת החינוך פעלה כסדרה
צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90

בנק ישראל פרסם היום (א') דו"ח ובו הציג נתונים מדאיגים על מצב תלמידי ישראל בצל משבר הקורונה. מתחילת השנה מערכת החינוך לא פעלה כסדרה, ללא למידה מרחוק, אפילו יום אחד. תמונת המצב שנשקפת מהדו"ח עגומה במיוחד כאשר משווים לנתונים במדינות ה-OECD, בהן מערכת החינוך פעלה כסדרה במשך 110 ימים, שהם 61% משנת הלימודים, לעומת, כאמור, 0% ימים בישראל. אין פלא כי הדו"ח מצביע על פער הקיים בין הישגי תלמידי ישראל לתלמידי מדינות ה-OECD.

מלבד זאת, הדו"ח של בנק ישראל מציג את ההשפעות לטווח הארוך של שיבוש הלימודים בישראל בתקופת הקורונה. על פי הדו"ח, השכלת תלמידי ישראל נפגעה ואי-השיוויון גדל. כמו כן, המשבר פגע בכניסתם העתידית של התלמידים לשוק העבודה ולאקדמיה.

 

ממשיכים בקפסולות

בתוך כך, לקראת החזרה ללימודים מחר, במשרד החינוך זועמים על משרד הבריאות שדורש כי הלימודים ברוב הכיתות ימשיכו בקפסולות, על אף הפתיחה הכמעט מלאה של המשק, כך על פי פרסום בחדשות 12. רק התלמידים עד כיתות ג', כולל, לא יאלצו לחזור ללמוד בקפסולות, עם החזרה מחופשת הפסח, ואילו כל שאר התלמידים בכיתות ה'-י' ימשיכו בשגרת הקורונה. 

במשרד הבריאות מתעקשים כי רק בעוד שבוע וחצי, ורק אם לא תהיה עלייה בתחלואה, כיתות ד'-ו' יוכלו ללמוד ללא חלוקה לקפסולות, ואילו בחטיבות ביניים יבטלו את הלמידה בקפסולות רק כאשר תתבצענה בדיקות מהירות. הדרישה הזו של משרד הבריאות היא משום החשש מתחלואה של התלמידים ומהדבקה של מבוגרים שאינם מחוסנים, אך במשרד החינוך מתקוממים על הזלזול בתלמידים, בעוד עולם התרבות והמסחר חזר לפעול כמעט במלואו.

במקביל, למרות הדרישה של משרד הבריאות, ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הודיע על פתיחת הלימודים בעירו ללא חלוקה לקפסולות, בניגוד להנחיות משרד החינוך: "תלמידי ט'-י"ב יחזרו ללמוד באופן מלא וללא קפסולות, החל מיום ראשון הקרוב", כך מסר שאמה-הכהן.