לתפארת מדינת ישראל: אלה משיאי המשואות ליום העצמאות ה-73

טקס המשואות בהר הרצל ייערך בסימן "האחווה הישראלית" ובצל היציאה של ישראל ממגפת הקורונה. המשיאים והמשיאות שנבחרו מסמלים את החיבור והנתינה במדינה ובדגש לפעילותם במהלך השנה האחרונה | יעלו ויבואו משיאי המשואות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/04/21 18:17 כב בניסן התשפא

לתפארת מדינת ישראל: אלה משיאי המשואות ליום העצמאות ה-73
טקס המשואות, צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

שר התרבות והספורט חילי טרופר, ושרת התחבורה מירי רגב, החליטו כי ביום העצמאות ה-73 הנושא המרכזי בטקסים יהיה "האחווה הישראלית", בהם המדינה תכיר תודה לאזרחים ואזרחיות שפועלים לטיפוח החוסן החברתי בישראל ולהעמקת המשותף והמאחד בין חלקי העם. ריכזנו עבורכם את רשימת הישראלים שזכו לכבוד ונבחרו להדליק את המשואות בטקס הרשמי בהר הרצל.

דרור דיקר

ד"ר דיקר, בן 58, מנהל את מחלקת הקורונה בבית החולים "השרון" בפתח-תקווה. היה אחד מראשי מחלקות הקורונה הראשונות שהוקמו בארץ והקדיש לה ממלוא מרצו, אפילו כאשר איבד את אמו יהודית בגיל 94, והחליט שלא לשבת שבעה כמקובל ובחר להישאר בבית החולים, ולהמשיך ולנהל את המחלקה העמוסה בחולי קורונה. 

ציפי הרפנס

הרפנס, בת 44, נשואה לברכיה ואם לחמישה בנים ולבת אחת, ולפני חודשיים הפכה לראשונה לסבתא. היא מנהלת את תיכון אמי"ת טכנולוגי בבאר-שבע ב-8 השנים האחרונות. הרפנס תייצג את אלפי המורים ועוזרי ההוראה, שהמשיכו ללמד במשך כל השנה האחרונה, דרך מסכי המחשב ובזום, בפארקים ודרך הטלפון, והמשיכו לשמור על קשר עם תלמידיהם על אף הקושי הגדול. 

" width="100%">

רס"ן מאור כהן 

במסגרת תפקידו, רס"ן כהן אמון על הליך הגיוס של אוכלוסיות מיוחדות לצה״ל, ביניהן אוכלוסיית המתנדבים. בהודעת דובר צה"ל נאמר כי רס"ן כהן פועל מתוך שליחות ומלווה באופן אישי כל מלש״ב המתנדב. בשנה וחצי האחרונות בהן מכהן כהן, גיוס המתנדבים לצה״ל עלה בכ-25 אחוזים. 

מעבר לשירותו הצבאי, רס"ן כהן הקדיש את עשר השנים האחרונות לעבודה עם ילדים חולי סרטן. הוא ידוע בכינויו ״איש הלגו״ ומהווה מושא הערצה לילדים רבים ולבני משפחותיהם. רס"ן כהן התחיל את התנדבותו בהקמת חוג לבניית לגו אחת לשבוע, ומאז הרחיב את התנדבותו לחלוקת ערכות לגו בשעות הערב. 



בשנה האחרונה, בצל התפרצות הנגיף קורונה, נרתם רס"ן כהן לחלק לדיירי רחוב ולמשפחות נזקקות מארזי מזון ומוצרי שינה. בדובר צה"ל הדגישו כי העשייה החברתית בה מתמיד רס"ן כהן מביאה לידי ביטוי את רוחו ההתנדבותית והערבות ההדדית, שמביאות לידי ביטוי את אישיותו יוצאת הדופן כקצין, כישראלי וכאדם.

שירה איסקוב ועדי גוזי

איסקוב בת ה-33 הפכה לסמל למאבק באלימות נגד נשים, לאחר האירוע הקשה שבו בן זוגה לשעבר פגע בה ופצע אותה קשה לעיני בנם התינוק. במהלך השיקום וההחלמה מפצעיה, איסקוב החליטה לספר את סיפורה הקשה לציבור הרחב במטרה להעלות את נושא האלימות כנגד נשים על סדר היום הציבורי ועל מנת לעזור לנשים אחרות לצאת ממעגל האלימות.

גוזי בת ה-33 היא שכנתה של איסקוב במצפה רמון, ששמעה את צעקותיה של איסקוב במהלך פגיעתו של בעלה בה ועזרה לה ובכך הצילה את חייה. בפעולתה למען איסקוב, סיכנה גוזי את חייה והפגינה אומץ וערבות הדדית ופעולותיה עוררו הערכה רבה בציבור.

שלומי שבת

הזמר הים תיכוני עבר השנה את אחת התקופות הקשות בחייו, כשנדבק בנגיף הקורונה ואושפז במשך תקופה ארוכה בבית החולים עד להחלמתו. מאז שבת עוסק רבות באיחוי החלקים בעם. "מסמל את האחווה הישראלית בדמותו וביצירות המוסיקליות שלו לאורך שנים ארוכות", אמר שר התרבות.

שלומי שבת

שלומי שבתצילום: סשה גבריקוב

הרב איתן שנרב 

הרב שנרב בן ה-48, נמנה עם מייסדיה של עמותת גמילות החסדים "חסד בלוד" שהוקמה על ידי חברי הגרעין התורני בעיר לוד. מזה עשרים השנים האחרונות, פעילה העמותה בסיוע לאנשים במצוקה ובחלוקת מזון לנזקקים. במהלך השנתיים האחרונות הצטרפו לפעילות העמותה מאות מתנדבים חדשים ופעילותה הורחבה והפכה לכלל ארצית. במקביל, שונה שם העמותה ל"קול רנה" לזכרה של בתו של הרב שנרב - רנה ז"ל, שנרצחה בפיגוע במעיין "עין דני", הסמוך ליישוב דולב.

השרים מירי רגב וחילי טרופר אמרו: "הרב איתן, אנו מצדיעים לך, למתנדבות ולמתנדבים בעמותה על שעשייתכם למען איחוד הלבבות במשפחה, בקהילה, בעם ובארץ ולמען חיזוק מעיינות הרוח בעמנו מבוצעת בקול רינה ובחדוות יצירה".

אייבי מוזס

אייבי מוזס, בן 71, תושב אלפי מנשה, נפצע באורח קשה בפיגוע ב-1987 שבו פגע בקבוק תבערה ברכבו, אשתו ובנו בן ה-5 הרגו בפיגוע זה. מוזס הוא אחד ממקימי ארגון נפגעי פעולות איבה, ומכהן כיושב ראש הארגון בהתנדבות. מזה כ-30 שנים פועל למען שיקומם ורווחתם של נפגעי פעולות האיבה ומשפחותיהם לצד פעילות הארגון להנצחת חללי פעולות האיבה.

עדן טפט הבטינש

רפ"ק עו"ד הבטינש, נולדה באתיופיה ועלתה לישראל בגיל 9. בשנת 2000, בראשית האינתיפאדה השנייה, נרצח בן-דודה, פקד יוסף אסראסה, ובעקבות האירוע הטראומטי, החליטה להתגייס למשטרת ישראל לשירות מבצעי במשמר הגבול. לאחר 10 שנים עברה לשרת כקצינת חקירות, ושימשה במגוון תפקידים מרכזיים. היום היא משמשת כראש תחום קהילת יוצאי אתיופיה במשטרת ישראל.

הבטינש. תדליק משואה

הבטינש. תדליק משואהצילום: דוברות המשטרה

במסגרת תפקידה הנוכחי, הבטינש אחראית על הקשר בין המשטרה לקהילת יוצאי אתיופיה, תפקיד המחייב היכרות ישירה עם המסורת והתרבות של הקהילה. במהלך תקופת הקורונה, היא עסקה בפעילות הסברתית בקרב הקהילה, במטרה להנגיש את המידע על המחלה ולעודד התחסנות. לצד זאת, פעלה להבטחתם של סלי מזון למעוטי יכולת וליוותה צעירים רבים מקרב יוצאי הקהילה בימים מורכבים אלה.

עפרי בוטבול

בוטבול היא תלמידת כיתה י"ב מאופקים המתנדבת בארגון סח"י - סיירת חסד ייחודית. היא מלווה במסגרת התנדבותה קשיש בודד וכיום היא מרכזת את פעילות מתנדבי הארגון בעירה. "באחד מימי תקופת הקורונה הקשיש נפל בביתו והגיע למצב של אפיסת כוחות", הוסבר בהחלטה לבחור בה. "עופרי, שמלווה אותו ברמה היומית, גילתה זאת, הפגינה תושייה רבה, והזעיקה את כוחות ההצלה, שפרצו לדירתו והצילו את חייו". 

יעיש גיאת

גיאת, בן 102, מלמד, תלמיד חכם ובעל חנות תבלינים מאשקלון. רוקח בחנותו תרופות טבעיות על-פי שיטת הרמב"ם, עם ידע שצבר והועבר אליו מדור לדור. גיאת הוא גם סופר סת"ם וכותב ספרי תורה בהתנדבות. ספרי התורה שכתב נתרמו לבתי-כנסת שונים ברחבי הארץ. גיאת מדריך בהתנדבות אנשים הפונים אליו לייעוץ ולברכה ובתקופת הקורונה המשיך בפעולותיו גם מביתו.

יעיש גיאת

יעיש גיאתצילום: באדיבות המצולם

השרים טרופר ורגב ציינו כי יעיש מסמל את העלייה החלוצית, המשפיעה והמרעיפה כל טוב של יהדות תימן לישראל. "תבליניו החומריים והאנושיים, החומרים מהם עשויה אהבת אמת, לצד היותו סופר סת"ם בהתנדבות מבטאים את האחווה הישראלית, על שלל סגולותיה".

מאהר אברהים

אברהים, האח האחראי במחלקה פנימית א' ובאחרונה האח האחראי במחלקת קורונה א', נולד במרכז הרפואי העמק, והוא תושב הישוב דבוריה שלמרגלות הר תבור. בוגר החוג לסיעוד באוניברסיטה העברית בירושלים. בהמשך דרכו המקצועית עבר השתלמויות רבות, בין היתר בתחום מדעי הזקנה (גרנטולוגיה) ולמד לימודי יהדות, לדבריו, מתוך רצון להבין טוב יותר את הצרכים של רבים מהמטופלים.

"החלטנו לבחור בך להשיא משואה ביום העצמאות כמי שמייצג את מערך הרפואה שפועל כל השנים להצלת חיים ובשנת הקורונה פעלתם ביתר שאת, באחווה ישראלית, יהודים וערבים, חילוניים ודתיים להצלת חיים", אמרו לו השרים רגב וטרופר.