מכור לכם: הרבנים הראשיים מכרו את החמץ של המדינה

כבכל שנה, גם הפעם מכרו הרבנים הראשיים, הרב יוסף והרב לאו את החמץ של המדינה לחוסיין ג'אבר מאבו גוש, זאת לאחר ששר האוצר ישראל כ"ץ הסמיך אותם לכך. "השנה בחסדי שמים אנחנו יוצאים לאט לאט וחוזרים למסורת הרגילה", אמר הרב לאו

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/03/21 15:53 יב בניסן התשפא

מכור לכם: הרבנים הראשיים מכרו את החמץ של המדינה
טקס מכירת החמץ בנוכחות הרבנים הראשיים, שר האוצר והקונה ג'אבר, צילום: עודד קרני לע"מ

הרבנים הראשיים לישראל מכרו היום (ה') מכירה מוקדמת כבכל שנה בערב חג-הפסח, את החמץ של מדינת ישראל ובתוכם מחסני החירום של המדינה, משטרת ישראל, שב"ס, בתי החולים, משרדי הממשלה ועוד, לנוכרי חוסיין ג'אבר - תושב אבו-גוש, שהחמץ יהיה בבעלותו. 

בנוסף, מכרו הרבנים הראשיים את החמץ של עשרות אלפים שבחרו למכור את החמץ דרך אתר האינטרנט של הרבנות הראשית לישראל. 

הטקס שנערך השנה באולם הכניסה של בית הכנסת הגדול בירושלים, על ידי הרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו יחד עם שר האוצר ישראל כץ שהסמיך בכתב את הרבנים הראשיים לישראל, למכור את החמץ של מדינת ישראל בהתאם לחוק נכסי המדינה לחוסיין ג׳אבר, תושב אבו גוש. 

במהלך טקס המכירה קיבלו הרבנים הראשיים מג'אבר מקדמה על סך של 20,000 שקל, על פי הסכם המכירה עליו חתמו הצדדים, לאחר חג הפסח יעריכו שלושה שמאים את שווי החמץ של המדינה ואז יוכל ג'אבר להשלים את העסקה וככל שלא יוכל להשלים את העסקה - החמץ יוחזר לרשות המוכרים, הסכם המכר הוא בעל תוקף הלכתי וחוקי ומאפשר לאזרחי ישראל לקיים בהידור את מצוות הפסח מבלי להיכשל בחשש של חמץ הנותר בבעלותם.

גם מכירת החמץ דרך אתר כיפה שוברת שיאים. בשל הקורונה, כל מכירת החמץ השנה מתבצעת באמצעות האינטרנט, והדרך הטובה והמהירה ביותר לעשות זאת היא דרך אתר כיפה. בשעות האחרונות נרשם זינוק של למעלה מ-50% בהרשמה למכירת החמץ דרך אתר כיפה, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות. אנו קוראים לציבור שעוד לא מכר את החמץ להזדרז ולעשות זאת דרך האתר.

איך מה היה בטקס?

חלקו הראשון של הטקס נפתח בחתימת ומסירת כתב הרשאה של שר האוצר ח״כ ישראל כץ לרבנים הראשיים המעניק להם אחריות על החמץ של המדינה ומסמיך את הרבנים הראשיים למכור את החמץ של מדינת ישראל.

נוסח שטר ההרשאה אותו מסר שר האוצר לרבנים: "בתוקף סמכותי, אני מסמיך את הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, שניהם ביחד או כל אחד לחוד, להיות מורשים לכל פעולה הקשורה למכירת חמץ לנכרי, כנהוג וכמקובל בישראל".

לחצו כאן כדי למכור את החמץ שלכם!

לאחר מכן, מכרו הרבנים הראשיים בשם המדינה את החמץ לחוסיין ג׳אבר, תוך שהם מתייחסים במכירה למורכבות של מכירת החמץ המוקדמת.

בסיום הטקס, בירכו הרבנים הראשיים לישראל, שר האוצר והשר לשירותי דת וסגן שר האוצר את עם ישראל ואיחלו לכל עם ישראל חג פסח כשר ושמח.

הרב הראשי לישראל הראש״ל הרב יצחק יוסף בירך את עם ישראל בברכת חג פסח כשר בריא ושמח וציין בסיפוק את ההבדל בין מעמד המכירה השנה למעמד שנערך באופן מצומצם אשתקד, בשל מגיפת הקורונה. בדבריו התייחס הרב לרצון של מרבית העם לשמור על חג הפסח כהלכתו, ללא חמץ במרחבים הציבוריים והדגיש כי "עם ישראל הוא עם שומר מסורת ומכיר את ערך התורה ואת כבודה ורוצה לשמור על חגי ישראל כהלכתם". 

הרב הראשי הרב דוד לאו אמר: "אנו מזכירים בברכת האילנות שאומרים בימים אלו "וברא בו בריות טובות" זו ברכה שבירך אותנו הקב"ה בעולמנו, אך המשימה שלנו היא להיות ראויים לה. אנחנו נבראנו טובים והמשימה שלנו לשמר זאת. דווקא בימים אלו שהינם לא פשוטים המשימה שלנו היא להאיר פנים לכל אחד ולכבד את כולם. בשנה שעברה נאלצנו לקיים את המעמד באופן מצומצם ביותר בגלל מגפת הקורונה והשנה בחסדי שמים אנחנו יוצאים לאט לאט וחוזרים למסורת הרגילה, נתברך שניכנס בעזרת ה׳ לחג הפסח מתוך בריאות ושמחה".

שר האוצר, ישראל כ״ץ: "זוהי זכות גדולה לקחת חלק במסורת היהודית והישראלית, ולייצג את המדינה בטקס מכירת החמץ השנתי, ובפרט כאשר זה מתקיים השנה כהרגלו, לאחר שאנו מתאוששים מהמשבר הלאומי שפקד את עמנו בשנה האחרונה, וגזר עלינו להיות נצורים בבתינו אך בפסח דאשתקד. בהזדמנות זו אודה לרבנים הראשיים על עבודתם המסורה והברוכה למען מדינת ישראל לאורך כל השנה, ואאחל לכל עם ישראל היקר חג פסח כשר ושמח".