אסטרהזניקה: החיסון יעיל ב-100% במניעת תחלואה קשה

מנתוני השלב השלישי בניסוי עולה כי הוא יעיל ב-79% במניעת מחלה עם סימפטומים. מספר מדינות באירופה עדיין מסרבות לתת את החיסון מחשש לקרישיות יתר, אך בחברה אומרים: לא חלה עלייה בהיווצרות קרישי דם אצל יותר מ-21 אלף נסיינים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/21 13:19 ט בניסן התשפא

אסטרהזניקה: החיסון יעיל ב-100% במניעת תחלואה קשה
אסטרהזניקה, צילום: shutterstock

יצרנית החיסונים הבריטית-שוודית, אסטרהזניקה, פרסמה היום (ב') את נתוני יעילות החיסון נגד הקורונה שפותח יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, לאחר שהסתיים השלב השלישי של הניסוי הקליני. על פי הנתונים, החיסון יעיל ב-79% במניעת מחלה עם סימפטומים ומשיג 100% יעילות נגד מחלה קשה ואשפוז. הניסוי נערך בארצות הברית, צ'ילה ופרו בהשתתפות 32 אלף מתנדבים מכל שכבות הגיל. 

בשבוע שעבר עצרו מספר מדינות באירופה את מתן החיסון לאחר שאובחנו יותר מ-30 מקרי הפרעות קרישה. צוותי חוקרים בנורווגיה ובגרמניה מצאו שהחיסון של אסטרהזניקה עלול להוביל לתגובה אוטואימונית הגורמת להיווצרות קרישי דם מוחיים. לפני ימים אחדים פרסמו מדענים כי ייתכן שהמנגנון של היווצרות קרישי הדם זוהה.

בהודעה שפורסמה היום' ציינו עורכי הניסוי שלא חלה עלייה בשיעור ההיווצרות קרישי דם בקרב מי שקיבלו לפחות מנה אחת של החיסון. החברה עצמה פרסמה הודעה שבה ביקשה להפיג את החשש מהשימוש בחיסון שלה, ומסרה כי בדיקה שנערכה בקרב יותר מ-17 מיליון מתחסנים העלתה כי אין ראיות לסכנה מוגברת של היווצרות קרישים.

בשבוע שעבר הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא מאמין שהיתרונות של חיסון אסטרהזניקה גוברים על החששות ממנו. "נכון לעכשיו, ארגון הבריאות העולמי יוצא מנקודת הנחה שהיתרונות של חיסון אסטרהזניקה גוברים על הסיכונים. אנו ממליצים להמשיך בחיסונים", אמרה מנהלת מחלקת החיסונים בארגון, קייט אובראיין.


(הדיווח ברשת CNBC)