עלייה לבתי העלמין במשך שבוע, טקסים לפי התו הירוק: גובש מתווה יום הזיכרון

משרד הביטחון נערך לאירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שיחולו בעוד חודש, ומפרסם את ההנחיות תחת מגבלות הקורונה: שר הביטחון גנץ: "לאחר שנה קשה, נעשה הכל כדי לאפשר לזיכרון האישי והלאומי לקבל ביטוי - תוך שמירה על בריאות הציבור"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 18/03/21 18:38 ה בניסן התשפא

עלייה לבתי העלמין במשך שבוע, טקסים לפי התו הירוק: גובש מתווה יום הזיכרון
הר הרצל, יום הזיכרון בשנה שעברה. , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

בשבועות האחרונים נערכו דיונים באשר למתווה לקיום אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, שיחול בעוד חודש. היום (ה') אישר שר הביטחון בני גנץ את ההנחיות שמכיל המתווה, אותו הוביל ראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, יחד עם יו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל ואגף כוח אדם בצה"ל, ובתיאום ואישור עם הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות. המתווה יובא לדיון ולאישור הממשלה בהקדם האפשרי.

עיקרי המתווה:

ביום הזיכרון, יום רביעי, 14.4, ב' באייר, תתאפשר הגעה של המשפחות השכולות בלבד לבתי העלמין. הציבור יתבקש לכבד את המשפחות ולאפשר להן להגיע לבתי העלמין ולהתייחד עם זכר יקיריהן תוך שמירה על בריאותן.
  
מיום שישי ה-9 באפריל, ועד ערב יום הזיכרון ה-13 באפריל, הציבור הרחב יוזמן לפקוד את בתי העלמין הצבאיים ולחלוק כבוד לנופלים. עובדי משרד הביטחון וחיילי צה"ל יקבלו את פני המגיעים ויחלקו להם מים ופרחים. 

טקסי ערב יום הזיכרון ביום שלישי, ה-13 באפריל, א' באייר, ייערכו בנוכחות קהל במתווה התו הירוק, ותחת מגבלות מספריות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות בדומה למתווה התרבות.

נושא נוסף הנמצא בבחינה, הוא התנאים לקיום טקסים ברשויות המקומיות. ככלל, סיכם שר הביטחון כי הם ייערכו במתכונת דיפרנציאלית בהתאם לרמת התחלואה בעיר, ובהתאם להנחיות התו הירוק.

את ההיערכות ילווה קמפיין ההסברה. כמו כן, בכדי לצמצם את הנוכחות הפיסית, יתאפשר גם השנה להדליק נר זיכרון וירטואלי.

במשרד הביטחון יתדרכו את הגורמים השונים בטקסים לנקוט בזהירות יתרה בכבודן של המשפחות, ובגישה מסבירת פנים ב"מקרים אפורים", תוך הפעלת שיקול דעת שימנע מבוכה ופגיעה ברגשות הציבור. לצד זאת, במשרד יבקשו מהציבור לכבד את המשפחות, לצמצם את הנוכחות שאינה הכרחית ולהימנע מהתקהלויות אסורות.

שר הביטחון בני גנץ אמר לאחר גיבוש המתווה כי, "מדינת ישראל ניחנה בזיכרון ארוך וייחודי שחי בנו כאומה; הזיכרון הלאומי-קולקטיבי שמאחד אותנו והזיכרון הפרטי שכל אחד מאתנו נוצר כיחיד בלבבו. אחרי שנה קשה לאומה ולכל אחד מבני המשפחות השכולות, שנמנע מהן לעלות לקברים, אנחנו נערכים לפתוח את בתי העלמין בצורה בטוחה ולקיים את כלל הטקסים במתכונות מותאמות. אני קורא לציבור כולו לכבד את המשפחות השכולות, ולשמור על הבריאות באמצעות הישמעות להוראות".