מדוע הרב אליקים לבנון לא מביע תמיכה בציונות הדתית?

הרב אליקים לבנון, ותיק תומכי הנציגים הדתיים-שמרניים בכנסת, ובהם בצלאל סמוטריץ', שותק במערכת הבחירות הנוכחית ולא מביע תמיכה בציונות הדתית. האם יש קשר למספר 2 בבית היהודי?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 08/03/21 22:39 כד באדר התשפא

מדוע הרב אליקים לבנון לא מביע תמיכה בציונות הדתית?
צילום: כיפה

לאורך התקופה האחרונה, החלו בציונות הדתית  במסע קמפיין אדיר הכולל סיור ברחבי ישיבות הסדר ובקשה מרבני הישיבה לתמוך במפלגתו של בצלאל סמוטריץ'. לפני שבוע אף יצא מכתב תמיכה של רבנים רבים, מהצד השמרני של המגזר, הקורא לתמוך בציונות הדתית. בעוד שלראשונה נראה איחוד בין  הרב חיים דרוקמן לרב צבי טאו סביב מפלגה אחת, ישנו רב אחד שבלט בחסרונו במכתב החתימות, רב שבעבר הראה תמיכה גלויה במפלגות בהן התמודד סמוטריץ', ואף קרא להצביע להן.

רבה של המועצה האזורית שומרון, הרב אליקים לבנון, נחשב בצד השמרני,  ודאג יותר מפעם אחת להצהיר בגלוי על עמדותיו הפוליטיות. רק בסבב הקודם הכריז הרב: "אני עצמי מאמין בציונות הדתית, אני אצביע ימינה" קרא הרב. "יחד עם זאת ישנם לא הרבה מאוד קולות אבודים, אני פונה אליהם למי שרוצה להצביע למפלגה שלפי כל הסקרים לא עוברת את אחוז החסימה. זו זריקת קולות לפח! אז אותם אנשים שאינם יכולים להצביע משום מה לימינה, אז שיצביעו ליהדות התורה". אז מה קרה הפעם שהרב לבנון בחר לשתוק?

מסתבר שמשקעי הסיפור עם הבית היהודי עוד נותנים את אותותיהם, ובאים עם מחיר שתיקתו של הרב לבנון. בפריימריז האחרון לבית היהודי, נבחר כמס' 2 במפלגה דוידי בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון. בן ציון יחד עם חגית משה פנו קודם לחבירה לציונות הדתית, בית שהיה נראה להם טבעי יותר להצטרף אליו. אלא שהסיום ידוע, והבית היהודי נותרה בחוץ ללא הגעה לעמק השווה, בעת שסמוטריץ' חבר עם עצמה יהודית ונעם, בבית היהודי הביעו מורת רוח על החיבור שנעשה בלעדיהם ובלי הסכמתם. בסופו של דבר הבית היהודי נותרו ללא רשימה לרוץ עמה לכנסת, ובהם גם בן ציון שקיווה כי יהיה במקום ה-6 ברשימת הציונות הדתית, מקום שיכול להיות ריאלי לפי הסקרים, ובמידה והחוק הנורווגי יופעל שוב.

בן ציון נחשב לאחד מתלמידיו המובהקים ביותר ואנשי שלומו של הרב לבנון, והקרבה בין השניים היא הדדית. הרב לבנון שסביר והיה תומך במפלגת הציונות הדתית, בוחר לשתוק כדי להגן על כבודו הרמוס של תלמידו. בשל כך הרב לבנון מסרב לתמוך בגלוי בציונות הדתית, אף כי סביר שיצביע להם בבחירות הקרובות. נכון שהבית היהודי תומכים חיצונית בימינה, אך הרב לבנון אינו תומך בנפתלי בנט ובגישתו, ולכן גם למפלגת ימינה לא הוציא קריאת תמיכה ובוחר להישאר בשתיקתו הפעם.

בסביבת הרב וממפלגת הציונות הדתית סרבו להגיב לדברים.

;
(הרב לבנון קורא להצביע לימינה בבחירות הקודמות)