מתן כהנא: התנגדות סמוטריץ' למתווה ניסים - הובילה לפסיקת בג"ץ

בראיון לכיפה יוצא חבר הכנסת מימינה נגד יו"ר הציונות הדתית: "סמוטריץ' גיבה את התנגדות החרדים למתווה ניסים, והנה אנחנו עומדים בפני פסיקת בג"ץ. מי שלא קיבל את עמדתם של גדולי רבני הציונות הדתית הוביל לזה שגיור רפורמי הוכר במדינת ישראל"

עדיאל שביט ישי אלמקייס עדיאל שביט, ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/03/21 21:13 כ באדר התשפא

מתן כהנא: התנגדות סמוטריץ' למתווה ניסים - הובילה לפסיקת בג"ץ
צילום: Yossi Zeliger/FLASH90

חבר הכנסת מתן כהנא התראיין לכיפה בעקבות החלטת בג"ץ להכרה בגיור הרפורמי, ומוצא את האשמים בדבר. "עמדתי ועמדת המפלגה לגבי התערבות בג"ץ בנושאים שלא בסמכותם - ידועה. אבל אני הפעם מפנה אצבע מאשימה כלפי אלה שהלכו בעיניים עצומות והובילו לעמדת בג"ץ. אנחנו יודעים מזה זמן רב שזה על הפרק, ואנחנו יודעים שמתווה ניסים היה הדרך היחידה לקבע פה גיור אורתודוכסי במדינת ישראל".

עוד הוסיף: "גדולי רבני הציונות הדתית סמכו את ידיהם על המתווה, אני אישית הייתי כמה פעמים אצל הרב דרוקמן שהנחה אותי להמשיך ולקדם את הגיור על פי מתווה ניסים, תוך כדי תשומת לב להערות שיש לו על המתווה, וההערות ידועות אבל כולם הבינו שאפשר לקדם אותו ולהתקדם".

אלא שלא רק את החרדים שלא מכירים ברב דרוקמן הוא מגנה אלא גם את יו"ר הציונות הדתית: "אני כבר לפני שנה אמרתי שמי שלא יקבל את המתווה יביא גיור רפורמי למדינת ישראל, ואז לצערי סמוטריץ' יצא נגדי ואמר: "מתן כהנא טועה, דרעי צודק". ואני אומר שהיום, החרדים ומי שקיבל את עמדתם ויישר איתם קו והפנה עורף להנחיות של הרב דרוקמן, הוביל לזה שבמדינת ישראל הוכר הגיור הרפורמי, בצורה הכי פשוטה. מי שלא קיבל את עמדתם של גדולי רבני הציונות הדתית הוביל לזה שגיור רפורמי הוכר במדינת ישראל".

אתה לא מוצא אחריות אישית אצלכם?

"אחריות אישית שלנו? אני עשיתי כל שביכולתי כדי לצעוק את זה. הייתי חבר כנסת באופוזיציה, הקואליציה דרסה כל החלטה שלנו, נתניהו והחרדים היו היחידים שיכלו לדחוף את זה. סמוטריץ' גיבה את ההתנגדות שלהם למתווה ניסים, והנה אנחנו עומדים בפני פסיקת בג"ץ". 

בנט היה שר הדתות ושקד הייתה שרת המשפטים, היו הזדמנויות לשנות. 

"אז לא היה מתווה ניסים. אני לא הולך להיסטוריה אני מדבר על מה שהיה אפשר לעשות בשנה האחרונה ולא נעשה, ועכשיו אפשר רק לבכות על החלב שנשפך, עכשיו יהיה הרבה יותר קשה. החרדים ואלה שיישרו איתם קו הם אלה שהובילו למקום שאנחנו נמצאים בו". 

אפשר לראות בסיטואציה הזאת הזדמנות, אולי עכשיו הרבנות תשנה את פניה ותתנהל אחרת?

"אין שום סיכוי שמערך הגיור ישתנה. מה שצריך הוא חוק גיור ממלכתי. הסיטואציה עכשיו היא שמדינת ישראל אולצה להכיר בגיורים רפורמים שמתבצעים על אדמת ארץ ישראל, הדרך היחידה לעצור את זה הוא לחוקק חוק גיור ממלכתי, כשהיחיד שיכול לעבור הוא מתווה ניסים. אני חוזר ואומר: אני מודע לבעיות שיש במתווה ניסים וצריך לתקן אותם, והחוק יעבור עם התיקונים".