מומחים מעריכים: "בחורף הבא - שפעת קטלנית"

עונת החורף לקראת סופה ועד כה לא נרשמו דיווחים על מקרי שפעת בישראל. לאחר שנרכשו 4 מיליון חיסונים, קופות החולים ומשרד הבריאות משמידים בימים אלו כ־1.5 מיליון חיסוני מכיוון שנותרו ללא דרישה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/03/21 08:44 יט באדר התשפא

מומחים מעריכים: "בחורף הבא - שפעת קטלנית"
חיסונים נגד שפעת , צילום: David Cohen/Flash90

השפעת בישראל. עד כה, ככל הידוע לא נרשמו דיווחים על על מקרי שפעת בישראל. לקראת החורף ולאחר היערכות זהירה רכשו משרד הבריאות וקופות החולים מספר גדול של חיסונים נגד שפעת, 4 מיליון. בישראל היום מפרסמים הבוקר (ד') כי בשל חוסר דרישה, נאלצים להשמיד 1.5 מיליון חיסוני שפעת. למרות זאת, שיעור ההתחסנות לשפעת עמד בחורף זה על 25.6% מהאוכלוסייה, זאת לעומת 24.6% התחסנות בחורף שעבר, ו-18%-19% התחסנות בשנתיים הקודמות.

במשרד הבריאות אומרים כי לאורך כל החורף הנוכחי מספר הפניות למרפאות, לחדרי המיון ולמחלקות הילדים בשל מחלות חורף דמויות שפעת היה נמוך. לדוגמה, שיעור הפניות למרפאות בגלל מחלות דמויות שפעת היה קרוב לאפס, לעומת שיעור של 20-15 מקרים ל־10,000 נפש בתקופה המקבילה בשנים האחרונות.

פרופסור שלמה וינקר, ראש אגף הרפואה בלאומית, אמר לישראל היום כי "השנה צפו ביקוש גדול לחיסוני שפעת, ואכן חיסנו יותר מאשר בשנים קודמות", והוסיף: "המחיר ששולם היה שנזרקו מיליוני שקלים לפח אך מצד שני לא היה אחד שרצה חיסון ולא היה לו. עודף חיסונים מסוים הוא לגיטימי במסגרת ניהול סיכונים".

מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים קפלן, פרופסור אורן צמחוני, אמר כי עד כה לא ראה עונת חורף כזו, בה אין שפעת בכלל. "אני מעריך שכללי הריחוק החברתי שנהוגים במדינות רבות והשימוש במסכות הורידו את תפוצת השפעת. שפעת היא מחלה שדרך היצוא שלה היא במעבר בין מדינות, ובגלל מיעוט הטיסות דרך זו נפגעה. יש גם השערות שלפיהן נגיף הקורונה דוחק ביולוגית את נגיף השפעת אך אין על כך עדיין מידע מספיק".

לגבי התחזית לחורף הבא, בימים האחרונים התפרסמו תחזיות של מומחים למחלות זיהומיות ומדענים ברחבי העולם אשר צופים שפעת קטלנית וקשה כבר בחורף הבא.

נציין, כי חיסוני השפעת שמייצרות החברות השונות, מעודכנים לקראת כל עונת חורף מפני הזנים הצפויים. בסוף השבוע פרסם ארגון הבריאות העולמי את צפי הזנים לשנה הבאה, ובימים אלו מתחילים לייצר את החיסונים לעונת החורף הבאה, 2021/22. הזמנת החיסונים נעשית כחצי שנה מראש, וקופות החולים צפויות לרכוש את החיסונים עד סוף החודש בכדי להבטיח אספקה סדירה בתחילת עונת השפעת הבאה.