בג"ץ הורה על צמצום השימוש באיכוני השב"כ: "פגיעה קשה ודרקונית בזכות לפרטיות"

בעקבות העתירה שהוגשה על ידי עמותות שמאל, הנחו שופטי בית המשפט העליון את הממשלה לחדול תוך שבועיים משימוש תדיר באיכוני שב"כ ולהפעיל את הכלי רק במקרה של אי שיתוף פעולה בחקירה האפידימיולוגית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 01/03/21 10:57 יז באדר התשפא

בג"ץ הורה על צמצום השימוש באיכוני השב"כ: "פגיעה קשה ודרקונית בזכות לפרטיות"
עוד שבועיים יצומצם השימוש באיכוני השב"כ, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בית המשפט העליון הורה הבוקר (ב') לממשלה לצמצם את השימוש באיכוני שב"כ כחלק מהמאבק בקורונה. שופטי בג"ץ מתחו ביקורת על הממשלה, והנחו אותה לצמצם את השימוש באיכונים הללו לאחר 14 במרץ רק במקרים שבהם החולה אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית, או שאינו מסר דיווחים על מגע כלשהו. השופטים כן אישרו את חוקיות השימוש באיכוני השב"כ.

הנשיאה חיות והשופטים מלצר, הנדל, עמית, סולברג, ברק-ארז וברון אמרו כי עצם הסמכת הממשלה לעשות שימוש במעקב, "יוצרת פגיעה קשה, חריגה ודרקונית בזכות לפרטיות ובמרקם החיים הדמוקרטי בישראל. הפגיעה שתוארה מתעצמת, מקום שהשימוש באיכוני שב"כ נמשך ברצף מאז חודש מרץ האחרון (למעט הפוגה קצרה) וזה קרוב לשנה, כאשר התקופה הממושכת שבה נעשה שימוש במעקב המגעים הופכת אותו מאירוע חריג, נקודתי ומצומצם בזמן, לפרקטיקה נוהגת".

"מעבר לכך שעובדה זו מעצימה את הפגיעה שהחוק מסב לזכויות יסוד", אמרו השופטים, "הסכנה במצב כזה היא של 'נרמול' הפגיעה בחסות החוק, באופן החותר תחת הזכות לפרטיות עצמה וההצדקות לקיומה (והדברים נכונים אף ביחס לשחיקת ערכים דמוקרטיים בסיסיים). ומדובר בתרחיש אימים של ממש".

את העתירה נגד הממשלה הגישו האגודה לזכויות האזרח, מרכז עדאלה, רופאים לזכויות אדם ועמותת פרטיות ישראל.

כעת ועדת השרים לענייני שב"כ, דנה בהארכת איכוני השב"כ, החליטה בעקבות החלטת בג"ץ להפעיל את האיכונים עד 13 במרץ: "החלטת בג"ץ משקפת את מדיניות הוועדה. בזכות השימוש בכלי ניצלו חייהם של לפחות 700 ישראלים וכן קטנה הפגיעה הכלכלית במשק" נמסר משר המודיעין אלי כהן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן