בהוראת המל"ל: ישראל עוצרת את מעבר החיסונים למדינות זרות

מאיר בן שבת הודיע כי יש להקפיא את ההוראה להעברת חיסונים למדינות אחרות, זאת לאחר דרישת היועץ המשפטי לממשלה כי יש לקיים דיון משפטי על חוקיות המהלך. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "הכמות למדינות היא סמלית בלבד ובונה שם טוב לישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/21 20:40 יג באדר התשפא

בהוראת המל"ל: ישראל עוצרת את מעבר החיסונים למדינות זרות
הורה לעצור את העברת החיסונים. מאיר בן שבת, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה ביום שלישי האחרון לפתוח בתהליך העברת החיסונים שרכשה מדינת ישראל למדינות זרות. אלא שמאז צאת ההוראה התקבלו קולות המתנגדים למהלך בטרם יתקיימו דיונים עם עוד גורמים מקצועיים נוספים. אחד מן הגורמים הוא היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שפנה אל ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל), מאיר בן שבת, האמון על ההנחיה. בפנייה אליו דרש היועץ המשפטי כי טרם ביצוע ההנחיה יש לקיים קודם דיון משפטי בנושא, וכי ייתכן שההוראה היא לא חוקית ולא תקינה.

"היועץ המשפטי לממשלה בוחן את הטענה כי הועברו חיסונים למדינות זרות בחוסר סמכות, זאת בעקבות פניות ציבור שקיבל" נמסר מלשכתו של מנדלבליט. "בנוסף התקבלה הבוקר לראשונה פנייה מראש המועצה לביטחון לאומי, לקבלת חוות דעת בנושא. בפנייתו עדכן כי כבר ניתנה ניתנה הנחיה להקפיא כל פעולה בנושא". בעקבות הדברים קיבל עליו בן שבת את הנחיית היועץ המשפטי והורא להקפיא את התהליך של העברת החיסונים למדינות זרות.

מוקדם יותר התנגד גם לדבר שר הביטחון, בני גנץ, ופנה לראש הממשלה בדרישה לעצור מידית את תהליך העברת החיסונים שרכשה מדינת ישראל למדינות זרות ולכנס את הקבינט המדיני- ביטחוני לדיון דחוף בנושא. לאחר ההחלטה כי התהליך הוקפא הגיב שר הביטחון: "מברך על ההחלטה להקפיא את העברת החיסונים הישראלים למדינות אחרות. המהלך של נתניהו נעשה באופן לא דמוקרטי, תוך עקיפת הנהלים. אם יש סיבה להעברת חיסונים למדינות שונות על חשבון אזרחי ישראל- זה יוחלט אך ורק בפורומים המתאימים. קבלת ההחלטות במחשכים, מעלה חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "אף שלא נגרע חיסון אחד מאזרחי ישראל ואף שהכמות למדינות היא סמלית בלבד ובונה שם טוב לישראל בעולם, עלתה קדם עתירה שהפנה היועץ המשפטי לממשלה לראש המל"ל, ועל כן ביקש ראש המל״ל לקבל מהיועץ המשפטי לממשלה חוות דעת בנושא".