אסון הזפת: החשד - מכלית הטילה את הנפט בים והמשיכה למצרים

בית משפט השלום בחיפה הסיר חלק מצו איסור הפרסום שהוטל על אסון הזפת בחופי הים מסוף השבוע | אחת מהספינות החשודות, שנשאה את דגל יוון, יצאה מהנמל בפורט סעיד, הטילה זפת ונפט בחופי ישראל והסתובבה חזרה למצרים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 23/02/21 15:58 יא באדר התשפא

אסון הזפת: החשד - מכלית הטילה את הנפט בים והמשיכה למצרים
ניקוי חוף פלמחים, אתמול, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בית משפט השלום בחיפה הסיר היום (ג') חלק מצו איסור הפרסום שהוטל על חקירת האסון בחופי מדינת ישראל, שקרה בסוף השבוע האחרון: כמויות של זפת ונפט שנשפכו מספינה שהגיעה לחופי ישראל, וזרמו לכל אורך רצועת החוף. האסון הוגדר כאחד האסונות האקולוגיים החמורים במדינה ואת השפעותיו ההרסניות ניתן כבר לראות בנזק שנגרם לבלי החיים בחופי הים, כדוגמת צבים שהשחירו ומתו.

כעת, בעקבות פנייתם של כמה כלי תקשורת הוסר באופן חלקי צו איסור הפרסום שהוטל על חקירת האסון, ונחשפים פרטים חדשים לגרימתו. אחת מהספינות החשודות היא מיכלית בשם Minerva Helen שנושאת את דגל יוון, כך על פי פרסום ב-N12. הספינה יצאה מנמל פורט סעיד במצרים ב-11 בפברואר והפליגה לכיוון ישראל. על פי החשד היא הטילה את הנפט בים ואז הסתובבה וחזרה לנמל אחר במצרים. כעת הספינה עוגנת בנמל קרטגנה בספרד.

בהחלטת בית המשפט מהיום, עדיין קיים איסור לפרסם את שמות הספינות עד מחר בשעה 16:00, מעבר לאלו שכבר פורסמו. בנוסף, טרם הותר לפרסם פרטים בנוגע לשיטות החקירה או שמקורם ברשות החקירה, עד 28 בפברואר. השופט זאיד פלאח התיר לפרסם "כל פרט שמקורו בתחקיר עצמאי שנעשה על ידי כלי התקשורת ושמקורו לא ברשות חקירה כלשהי".

מיצג מהפגנת המחאה בנושא האסון, היום בירושלים

מיצג מהפגנת המחאה בנושא האסון, היום בירושליםצילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

 

"תחקירים תקשורתיים יכולים לסייע לרשויות החקירה בביצוע עבודתם, ואין לראות בכך כעניין שיש בו כדי להפריע לביצוע העבודה", נכתב בצמצום צו איסור הפרסום. "אמנם אסרתי על כלי התקשורת ועל כל גורם אחר לפרסם כל דבר שמקורו ברשות החקירה, אך אני מתיר לרשויות החקירה להשתמש בנתונים שעלו בתחקירים העצמאיים של כלי התקשורת, ככל שיש בהם כדי לסייע בחקירה".

השופט פלאח הוסיף: "מהנ"ל יוצא שלמעשה רשויות החקירה יכולות להיות ניזונות מהתחקירים שכלי התקשורת עושים וזאת לקידום חקירתם. אין בכך כדי לאפשר, לא במישרין ולא במשתמע, לפנות לכלי התקשורת לשם קבלת חומרים כלשהם, או מידע כלשהו".