פייסבוק תחסום את הגישה לחדשות באוסטרליה, בקרוב אצלינו?

הצעת חוק באוסטרליה מבקשת לחייב פלטפורמות טכנולוגיות, לשלם תמלוגים לכלי תקשורת על הידיעות המפורסמות בה. בתגובה חסמה פייסבוק אוסטרליה את הגישה לאתרי חדשות, ולא תינתן למשתמשים אפשרות לצרוך או לצפות בחדשות דרכה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 18/02/21 11:23 ו באדר התשפא

פייסבוק תחסום את הגישה לחדשות באוסטרליה, בקרוב אצלינו?
פייסבוק, צילום: shutterstock

מאבק נגד פייסבוק: הרשת החברתית פייסבוק הודיעה אתמול (ד') כי משתמשיה באוסטרליה לא יוכלו לצרוך ולשתף חדשות מאתרים מקומיים ובינלאומיים. הצעד החריג הגיע בתגובה להצעת החוק שעלתה בפרלמנט האוסטרלי, שלפיה הרשת תחויב לשלם תמלוגים לכלי תקשורת על תוכן חדשותי שמופיע ברשת שלה.

בניגוד לפייסבוק, ענקית הטכנולוגיה גוגל פעלה להשגת הסדר עם המוציאים לאור ואתרי החדשות, על מנת להמשיך ולאפשר צריכה של חדשות דרכה, ולאחרונה דיווחה כי חתמה על הסכם לשלוש שנים עם ניוז קרופ  – אימפריית התקשורת שבבעלותה כלי תקשורת רבים באוסטרליה ובבריטניה. כמו כן הגיעה גוגל להסדר גם עם הוול סטריט ג'ורנל והניו יורק פוסט בארה"ב – במסגרתו תשלם ענקית החיפוש עבור התכנים.

פייסבוק התייחסה להבדל בין שתי החברות ושיטת הפעולה השונות שבחרו: "כלי תקשורת בוחרים מרצונם החופשי לפרסם חדשות בפייסבוק, מפני שזה מאפשר להם למכור יותר מינויים, להרחיב את הקהל שלהם ולהגדיל את הרווח מפרסום". זאת בניגוד לתוכן העולה בגוגל, שם מו"לים לא תורמים מיוזמתם תוכן חדשותי למנוע החיפוש, טענו ברשת החברתית.

קמפבל בראון, סגן נשיא פייסבוק לשותפויות חדשות עולמיות הגיב למהלך: "החוק המוצע באוסטרליה לא מצליח להבין את האופי הבסיסי של הקשרים בין הפלטפורמה שלנו והמוציאים לאור. זאת בניגוד לחלק מהטענות, פייסבוק לא גונבת את תכני החדשות. המוציאים לאור בוחרים לחלוק את הסיפורים שלהם בפייסבוק". 

שר האוצר האוסטרלי ג'וש פריידנברג תקף את פייסבוק במסיבת עיתונאים, וטען כי המהלך יפגע בנוכחות הפלטפורמה במדינה. "פייסבוק טועה. הפעולות שלה אינן הכרחיות, הן מוגזמות, והן יפגעו במוניטין שלה באוסטרליה".

באיחוד האירופי דווח כי הם שוקלים חקיקה דומה שתחייב את ענקיות הטכנולוגיה לשלם לכלי תקשורת על תוכן שהן מציגות בפלטפורמות שלהם. מדינות העולם עוקבות אחרי הדרמה הטכנולוגית באוסטרליה, שכן היא עשויה להוות תקדים ולהשפיע על חקיקה גם במקומות אחרים.