פתוח סגור פתוח: מאחורי הקלעים של המותר והאסור בפייסבוק

כיצד על ידי רגולציה פנימית מצליחות הרשתות החברתיות לשלוט בצורה אבסולוטית בפרסומים ברשתות ובמקרים מסוימים גם בדעות של אנשים

חדשות כיפה אבי קראוס 03/02/21 17:31 כא בשבט התשפא

פתוח סגור פתוח: מאחורי הקלעים של המותר והאסור בפייסבוק
צילום: shutterstock


בחלק א׳ של המאמר הזה תיארנו את ההתמודדות של פייסבוק וטוויטר עם הלחץ הרגולטורי של ממשלות ובתי משפט כנגד הכוח העצום שהן צוברות עם למעלה משני מיליארד (!) משתמשים של פייסבוק ברחבי העולם. לצד המאבק המשפטי הנוקב שפייסבוק מנהלת, היא משתדלת לייצר רגולציה פנימית שתיתן לה נקודות בקרב דעת הקהל ו״תכשיר״ את השליטה האבסולוטית שלה בפרסומים ובמידה מסויימת גם בדעות של משתמשים.

לשם כך, בין השאר היא משקיעה הרבה מאוד במערך ׳כללי הקהילה׳ שלה. הכללים הללו, הם האורים ותומים שעל פיהם הם מוחקים פרסומים, משעים או מרחיקים משתמשים ומוציאים אזהרות ׳פייק ניוז׳. המערך הזה מורכב מטפסי דיווח של משתמשים, מערכות בינה מלאכותית שסורקות טקסטים ותמונות באופן אוטומטי, צוותי מבחן אנושיים שמקבלים התראות ודיווחים בזמן אמת לבדיקה וערעור וגם חברת צד-שלישי של בודקי עובדות (Fact Checking)

מעל כל המערך הזה ניצבת החל מהעת האחרונה ׳מועצת הפיקוח׳ העליונה של פייסבוק. מדובר בגוף שהוקם כחלק מהמאמצים של פייסבוק ״להרגיע את השטח״ וליצור יכולת קבלת החלטות מהותיות וביצועיות בנוגע למדיניות ואתיקה לצד כל המערך שהזכרתי. במועצה הזו יושבים ארבעים נציגים ונציגות שנבחרו בתהליך ארוך מכל רחבי העולם. גם לישראל יש נציגה במועצה הזו – אמי פלמור, ששימשה עד לא מזמן מנכלי״ת משרד המשפטים.

כפי שניתן לנחש, לא כל החלטות המועצה הזו יעמדו עין בעין עם החלטות מועצת גדולי התורה או אפילו ארגון רבני בית הלל. כמי שניצבים כ״שומרי הסף של העולם החופשי״ הסטטוסים האתיים הרגישים שעולים שם לדיון נוטים לרוב לצד המערבי והליברלי, וההחלטות מתקבלות בהתאם.

מה הם הבסיסים של ׳כללי הקהילה׳?
בצורה שמפורטת בכל שפה אפשרית פייסבוק מחלקת את הכללים לפי ראשי הפרקים הבאים:


אלימות והתנהגות פלילית הכוללת אלימות והסתה, אנשים וארגונים מסוכנים, פגיעה מאורגנת ופרסום פשיעה, מוצרים בפיקוח והונאה ותרמית בקטגוריית הבטיחות פייסבוק מתייחסת לנושאים כמו התאבדות ופגיעה עצמית, ניצול מיני של ילדים, התעללות בילדים ועירום של ילדים, ניצול מיני של מבוגרים, בריונות והטרדה, ניצול בני אדם והפרות פרטיות וזכויות פרטיות הקשורות לתמונות תוכן מפוקפק כולל דברי שטנה, תוכן אלים ובוטה, עירום ופעילות מינית של מבוגרים, שידול מיני וכן אכזריות וחוסר רגישות בנושא הרגיש של יושרה ואותנטיות פייסבוק נאבקת ב׳פייקים׳ ובבעיות זהות, בספאם, אבטחת סייבר, התנהגות לא אותנטית, חדשות מזויפות, מדיה שעברה מניפולציה (כולל סרטוני דיפ-פייק ועריכות מניפולטיבות של תמונות וממים) וכן בהנצחה של משתמשי פייסבוק שהלכו לעולמם ומי אחראי על החשבון שלהם כשהם בעולם האמת.

בנוסף כללי הקהילה מתייחסים לנושא של כיבוד זכויות וקניין רוחני ומעורבות בעלי עניין – נושא שעלה ממש לאחרונה לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה.
אז אם אתם רוצים לא להסתבך עם פייסבוק ולשמור על החשבון שלכם פעיל ונקי – נסו להימנע מכל זה. מה לעשות במידה ויש חילוקי דעות ביניכם לבין פייסבוק בנוגע לפעילות שבעיניכם היא תמימה ובעיניהם היא חוצה את הקווים המותרים? לכו להתלונן במועצה העליונה.

אבי קראוס

אבי קראוסצילום: יח"צ פאסי.קראוס



הכותב הוא שותף מנהל בחברת הדיגיטל והפרסום פאסי.קראוס