סקר חדש קובע: רוב הציבור בישראל נגד נישואים אזרחיים

בסקר שנערך על ידי מכון "מדגם" ומפורסם על ידי ארגון חותם, עולים נתונים מעניינים. בין היתר: רוב הציבור במדינת ישראל מודאג מהשפעת התרת נישואין אזרחיים על הרוב היהודי במדינת ישראל, ועל צביונה היהודי של המדינה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/02/21 13:37 ה באדר התשפא

סקר חדש קובע: רוב הציבור בישראל נגד נישואים אזרחיים
חתונה אזרחית שערך ח"כ ליברמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משבר הקורונה הוביל השבוע את יו"ר כחול לבן, השר בני גנץ, לנסות ולחוקק בחוק, קיום נישואים אזרחיים במדינת ישראל, שכן זוגות שעד כה נישאו בחו"ל, לא יכולים לעשות כך בשל סגירת השמיים. בעקבות הצעת גנץ, ארגון חותם מפרסם היום (ד') סקר שנעשה על ידי מכון "מדגם" של מנו גבע, המראה כי רוב הציבור היהודי מתנגד לאישור נישואים אזרחיים במדינת ישראל ומודאג מההשפעות השליליות של התרת נישואים אלו על שלל תחומים שיושפעו ממהלך שכזה.

גנץ מקדם חקיקת נישואי להט"בים בישראל

46.2% מכלל המשתתפים בסקר סבורים שנישואים אזרחיים יובילו לכניסת מסתננים לתוך מדינת ישראל על ידי נישואים פיקטיביים, ויפגעו ברוב היהודי במדינה (מתוכם - 32.9% מאד מסכימים עם הטענה הזו, כשזו גם הייתה התשובה הפופולרית ביותר בסקר, ו- 13.3% מסכימים עם הטענה). לעומתם, רק 33.5% בחרו בתשובות לא מסכים או כלל לא מסכים ביחס לטענה הזו (מתוכם – כלל לא מסכימים: 19%, לא מסכימים: 14.5%). 

בשאלה נוספת שדנה בטענה שהכרה בנישואים בין יהודים לבין בני דתות אחרות מסכנת את הרוב היהודי במדינת ישראל, גם קיימת הכרעה ברורה: 43% מכלל משתתפי הסקר סבורים שהכרה בנישואים בין יהודים לבין בני דתות אחרות מסכנת את הרוב היהודי בארץ (מתוכם: 30.1% מאד מסכימים עם הטענה הזו, ו-12.9% מסכימים עם הטענה). לעומת זאת, 37.7% ממשתתפי הסקר בחרו בתשובה: לא מסכים או כלל לא מסכים ביחס לטענה הנ"ל (מתוכם: 24.2% כלל לא מסכימים ו-13.5% לא מסכימים).  

שאלה נוספת שנשאלה בסקר: במידה ויאושרו נישואים אזרחיים בישראל, יתכן ויעלה שיעור ההתבוללות (נישואים של יהודים עם כאלה שאינם יהודים). בהתייחס לכך, האם תתמוך או תתנגד לנישואים אזרחיים?
77.5% אחוז מאלו המזוהים עם המגזר הדתי ענו שיתנגדו להחלת נישואים אזרחיים בישראל במידה ואלה יגרמו לעליה בשיעור ההתבוללות, לעומת 4.2% שענו שיתמכו בכך. גם בקרב המסורתיים ישנה התנגדות גדולה להחלת נישואים אזרחיים בישראל במידה ואלו יעלו את שיעור ההתבוללות: 46.8% מקרב המסורתיים ענו שיתנגדו לנישואים אזרחיים במצב שכזה, בעוד שרק 36.7% יתמכו.

השאלה האחרונה עסקה בטענה כי במידה ויאושרו נישואים אזרחיים בישראל, יתכן שיהיו כאלה שיחושו ביצירת קרע בעם היהודי. בהתייחס לכך, שאלו את המשתתפים האם יתמכו או יתנגדו לנישואים אזרחיים?
בתשובה לשאלה זו, רוב מכריע בציבור הדתי, 83.1%, אמר כי הוא מתנגד לנישואים אזרחיים במידה ואלה יצרו תחושת קרע בעם היהודי. גם בקרב הציבור המסורתי, רוב גדול של 50.1% מתנגד לנישואים אזרחיים במצב שתואר כאן לעיל. 


(סרטון הסברה של הארגון על ההשלכות של נישואים אזרחיים)

מארגון חותם נמסר היום, כי הנישואין הנהוגים כיום במדינת ישראל, מלבד העובדה שהם חלק מרכזי בשמירה על צביונה כמדינה יהודית, ומבטיחים את לכידותו של העם - הם גם אלו המונעים התבוללות. עוד נמסר כי "נישואים אזרחיים יקלו מאוד על נישואי תערובת, ואף יהפכו אותם ללגיטימיים ויקלו גם על נישואין בין יהודים וערבים בישראל. במקרים שיש ספק אם אחד מבני הזוג יהודי, תפחת המוטיבציה שלו להוכיח את יהדותו, או להיכנס לתהליך של גיור במקרה שהוא אינו יהודי." 

לדברי הארגון, בנוסף לכל זאת, "גם בנושא המסתננים, מצב זה יגביר את תופעת הנישואים הפיקטיביים לצורך התאזרחות, כפי שקורה בארצות המערב, ויביא להלבנת הגירה בלתי חוקית. תופעות אלה יביאו לפגיעה חמורה בקיומו של רוב יהודי במדינה. אנו עלולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם שיעורי התבוללות הולכים וגדלים".