בניגוד להנחיות: עשרות מתחמי קניות של Big נפתחו ברחבי הארץ

האיומים מסוף השבוע על פתיחת עסקים על אף מגבלות הסגר התממשו וחנויות לא חיוניות נפתחו בניגוד להנחיות הממשלה. רשת ביג פתחה הבוקר את כל מתחמיה, אולם תנועת הקונים עדיין דלילה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 07/02/21 12:21 כה בשבט התשפא

בניגוד להנחיות: עשרות מתחמי קניות של Big נפתחו ברחבי הארץ
מתחם קניות ביג באשדוד, היום, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מרכזי הקניות של רשת "ביג" נפתחו הבוקר (א') עם סיומו של הסגר השלישי, למרות שפתיחת המסחר עדיין אסורה. בימים האחרונים איימו ברשת, המפעילה מתחמי קניות פתוחים, ושלל עסקים וחנויות רחוב ברחבי הארץ, בפתיחת החנויות, למרות שהנחיות הממשלה אינן מאפשרות זאת. לפי שעה, נראה שהאיומים התממשו באופן חלקי. לצד חנויות חיונית שבלאו הכי נפתחות בזמן סגר, ומסעדות שנפתחו כתוצאה מההקלות עם פתיחת הסגר הבוקר, מספר מועט למדי של חנויות שאינן מוגדרות חיוניות נפתחו גם הן.

הפתיחה תואמת להודעת התאגדות רשתות המסחר והאופנה הבוקר, שלפיה יחזרו לפעילות המתחמים הפתוחים בערים ירוקות, צהובות וכתומות. כבר מהשעה 10:00 נפתחו מתחמי רשת ביג ונערכה פתיחה חגיגית בסניפים בבאר שבע ובקריות. החנויות הללו, שכאמור אינן חיוניות, תירצו שהן פתוחות לאיסוף עצמי בלבד, כשם שהמסעדות פתוחות לאיסוף עצמי, למרות שהדבר מנוגד להנחיות. החנויות נפתחו במתווה פתיחה מלא או חלקי (טייק אווי) בהתאם לשיקולן. החנויות במבנים סגורים נותרו מושבתים.

יצוין, שרבות מהחנויות במתחמי רחוב גם ככה יכולות להיפתח, בעיקר לאור ההקלות שנכנסו לתוקף היום, ומאפשרות לבוא לאסוף מזון ממסעדות ומרשתות המזון. כך למשל בביג קריות, שם נפתחו למעלה מ-80 אחוז מהחנויות ורק מעט מהן אינן חיוניות. בין החנויות הלא חיוניות שנפתחו שם: סטימצקי, רנואר, פוקס ועידן 2000.

מנכ"ל Big חי גאליס הודיע במכתב לשוכרים כי מבחינת הרשת תתאפשר פתיחת חנויות, וכי הם יידרשו לשלם שכר דירה ודמי ניהול מלאים, בהתאם לחוזה השכירות.

"משרד הבריאות מנופף בנתונים סלקטיביים כדי לקדם את האג'נדה ההיסטרית שלו לסגר ללא גבולות", טוען גאליס, "אבל בפועל אין כל סגר ברחובות ואין אכיפה איפה שצריך, כפי שראינו השבוע. בממשלה פשוט לא מבינים את עוצמת הפגיעה בעולם המסחר ובבעלי העסקים, אף שברור וידוע, וכפי שהוכח בפארסה שנקראה 'ריסון מהודק', כי ההדבקה בחנויות מועטה וכללי התו הסגול נשמרים בקפדנות בחנויות". הוא בישר לבעלי העסקים כי עבור ינואר הרשת לא תגבה שכר דירה ודמי ניהול.

עם זאת, על פי פרסום ב-N12 בינתיים ישנה תנועה דלילה בלבד במרכזי הקניות. החניות במתחמים חצי מלאות, ולא נראית תנועה ערה של לקוחות בשעות הראשונות לפתיחה המחודשת.