ישיבת הממשלה | מסתמן: הסגר יוארך ויחל פיילוט לפתיחת המסחר

לאחר מספר דחיות החלה ישיבת הממשלה שעוסקת במועד סיום הסגר. במשרד הבריאות מתעקשים להאריך את הסגר עד ליום ראשון בלילה, ומנגד, בכחול לבן מתנגדים. הישיבה הופסקה ונתניהו וגנץ מנסים להגיע לפשרה לפני פקיעת התקנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/02/21 20:15 כב בשבט התשפא

ישיבת הממשלה | מסתמן: הסגר יוארך ויחל פיילוט לפתיחת המסחר
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחר מספר דחיות, החלה בצהריי היום (ה') ישיבת הממשלה שתדון בהארכת הסגר, שאמור לפקוע מחר בשעה 7:00 בבוקר. הדיונים בישיבה היום מזכירים את המצב בתחילת השבוע: במשרד הבריאות, ממשיכים להתעקש ולדרוש את הארכת הסגר עד ליום ראשון בחצות, אך מנגד, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אומר שיש להתחיל להסיר את ההגבלות כבר מחר וכי "החל משבוע הבא צריך להתחיל לפתוח את מערכת החינוך במתווה מוסכם, להתחיל לפתוח את העסקים במתווה של תו סגול מחמיר, ולהתחיל לפתח גישה של תו ירוק לכל אחד מהמקומות".

לאחר מספר שעות של דיון ועימותים בין גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו, הציע האחרון פשרה, במסגרתה יוארך הסגר עד יום ראשון בחצות, ויחל לפעול פיילוט להשבת המסחר והתרבות בהתאם לדרכון ירוק. על פי הדיווחים, נתניהו וגנץ צפויים לשוחח על המתווה בטלפון. 

בפורום ראשי המסחר בישראל, הגיבו למתווה הפשרה של נתניהו: "ביבי יכול להמשיך לנסות לשטות בכולם, אבל אנחנו לא קונים את התרגיל החדש. ראש הממשלה יודע שהכנה לפיילוט לפי תו ירוק ייקח כחודש ימים, עד אז לא יישאר מסחר בישראל".

נתניהו, אמר בדיון כי התחלואה בארץ גבוהה מאוד, וכי יש ירידה מתונה בלבד בחולים הקשים ולכן המצוקה והעומס בבתי החולים הם עדיין גבוהים מאוד. שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר בדיון: "אי אפשר לנתק בין הסגר לבין מבצע החיסונים, אנחנו נמשיך בכל דרך לחסן. חייבים להאריך את הסגר עד יום א' בחצות, התרומה בסוף שבוע לכלכלה, קטנה מאוד".

נתניהו דיבר בפתח ישיבת הממשלה, והתייחס לזני הקורונה הנוספים: "המוטציה משתוללת בכל העולם. בגרמניה, בריטניה ובמדינות רבות בעולם מדברים על סגרים הדוקים במשך שבועות וחודשים, יש שמדברים אפילו עד אפריל. גם בישראל המוטציה הבריטית משתוללת, אנחנו יכולים לראות את זה בעובדה הפשוטה שכ-80% מהתחלואה בישראל היום היא מהמוטציה הבריטית, זה שינוי מצב".

נתניהו הוסיף: "התחלואה בארץ גבוהה מאוד, לצערי יש ירידה מתונה בלבד בחולים הקשים ולכן המצוקה והעומס בבתי החולים הם גבוהים מאוד". עוד הוא אמר: "במקביל, אנחנו מתקדמים עם החיסונים, אנחנו המדינה היחידה כפי שכתב היום  ה-Financial Times, שמתמודדת בהצלחה מסוימת עם המוטציה הבריטית בגלל מיליוני החיסונים שיש לנו כאן. התחלנו היום לחסן את אזרחי ישראל מעל גיל 16, אבל מה שהכי חשוב הוא שכל ישראלי וישראלית מעל גיל 50 יתחסנו".

ראש הממשלה קרא לציבור להתחסן. "צריך להבין, 97% מהתמותה מצויה בגילאים מעל גיל 50, ו-92% מהתחלואה הקשה מעל גיל 50. כולם לכו להתחסן – אבל קודם כל האנשים מעל לגיל 50 - לכו להתחסן. בקרב בני 60 ומעלה חלה ירידה של 26% במאושפזים הקשים וירידה של כ-45% במאומתים בשישה עשר הימים האחרונים. זו תוצאה ישירה של החיסונים". 

"לכו להתחסן. החיסונים עובדים. כך אם תלכו להתחסן – נוכל לצאת בהדרגה מהקורונה ולפתוח את הכלכלה שלנו בזהירות ובאחריות. זהו צו השעה ועל כך נדון היום בישיבת הממשלה".

גנץ אמר בדיון: "כשאין ברירה סוגרים, אבל כשאפשר צריך לפתוח, ואני חושב שעכשיו גם אפשר וגם צריך להתחיל לפתוח. אזורים אדומים ישארו בסגר ונסייע להם. אנחנו צריכים לעבוד בשני צעדים: להתחיל בפתיחה בדברים שהם קלים, מהסוג של ביטול מגבלת המרחק, פעילות של עסקים אחד על אחד, תפילה בבתי הכנסת של עד 10 אנשים, צימרים למשפחות גרעיניות, שמורות טבע, ספורט מקצועני ועוד".

"בנוסף", אמר יו"ר כחול לבן, "החל משבוע הבא צריך להתחיל לפתוח את מערכת החינוך במתווה מוסכם, להתחיל לפתוח את העסקים במתווה של תו סגול מחמיר, ולהתחיל לפתח גישה של תו ירוק לכל אחד מהמקומות, כולל חדרי כושר, אפשר להתחיל לפתוח אותם תחת תו ירוק. בעיניי סגר הפסיק להיות תכנית עבודה ופתרון יחיד ואנחנו חייבים להתחיל בצורה מדורגת ומבוקרת לפתוח את המשק".