חוק הקנסות עבר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית

39 חברי כנסת תמכו מול 18 שהתנגדו, וגובה הקנס המרבי שניתן יהיה לקבוע עלה ל-10,000 שקלים. לוין תקף את גנץ: "אדוני אוחז בגרונה של אזרחי ישראל". גנץ השיב: "מבין את נאום ההבאשה שאתה מנסה לעשות לי, דבר שמצופה שיו"ר הכנסת לא יעשה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/01/21 16:28 יח בשבט התשפא

חוק הקנסות עבר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית
מליאת הכנסת, היום, צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

חברי הכנסת מתכנסים היום (א') במליאת הכנסת, וכבר הספיקו לאשר בקריאה שניה ושלישית את חוק הקנסות המורחב. כעת, הקנס המרבי שניתן יהיה לתת לאחר הפרת התקנות, למשל פתיחת מוסד חינוכי, יעלה מ-5,000 שקלים ל-10,000 שקלים. הערב תתכנס הממשלה לדיון בהארכת הסגר ואם השרים לא יכריעו הערב, הסגר יסתיים הלילה בחצות.

ח"כ קרעי: "בני גנץ גורם למותם של אזרחי ישראל"

בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק, בדרך של פתיחתו לציבור, בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כמו כן מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד המקיים פעילות חינוך, בדרך של פתיחתו ללומדים, לחניכים או למטופלים בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות. יצוין כי הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו ומקיים פעילות לימוד למספר גדול יותר של תלמידים - יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.
 

לוין פונה לגנץ

לוין פונה לגנץצילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, פתח את הדיון ופנה לשר הביטחון, בני גנץ: "זה לא סוד שאני נוהג והקפדתי לנהוג בך בכבוד אבל אני חושב שאדוני כשל כשל קשה מאוד בשמירה על כבודה ומעמדה של הכנסת. 
לא היה כדבר הזה שבמהלך פגרה הוצב אולטימטום על שולחני כפי שעשית ונדרשתי לכנס את הכנסת באותו יום בלי הודעה מוקדמת, ביום שאינו יום מליאה, בזמן פגרה כאשר אדוני אוחז בגרונה של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד".

"אני ער לחשש שהיה לך שהחוק לא יעבור ולכן הצעתי לך הצעה שלא הייתה הוגנת ונכונה ממנה. לצערי גם את ההצעה הזו שהייתה שומרת על כבוד הכנסת וסדרי המנהל כאן, ושמירה על זכות המיעוט שמתנגד לחוק ורוצה להיות נוכח במליאה, לא קיבלת".

לוין סיים את דבריו על כיסא היו"ר ואמר לגנץ: "אני חשבתי שאסור לרמוס את הכנסת על ידי הממשלה. לצערי לא נענתי, אבל לשמחתי ראשי כל הסיעות הסכימו לפנים משורת הדין בהסכמה כדי שלא יווצר תקדים, ומצד שני לא להפוך את הבריאות של אזרחי ישראל במשחק פוליטי ציני, ואני מודה להם על כך. חבל מאוד שההצעה שהצעתי לא התקבלה על ידך וחבל מאוד שנעשה ניסיון כזה לפגוע כך בכבודה של הכנסת ומעמדה. אני מקווה שאירוע כזה לא ישנה".

גנץ נואם במליאה, היום

גנץ נואם במליאה, היוםצילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

גנץ ענה ללוין: "אני מבין את נאום ההבאשה שאתה המנסה לעשות לי, דבר שמצופה שיו"ר הכנסת לא יעשה. אני מציע להחזיר לך באותו מטבע ולשאול איך קרה שמפלגה שאתה מבכירה, במשך חודשיים וחצי חוסמת את התהליך והינה צריך להתנהג בסוף כאילו זו פעולה דחופה ומעצור בנשק. במשך חודשיים וחצי ההצעה הזו מוכנה והועברה אליך ואתה לא דאגת שהדבר הזה יעלה בזמן וכנדרש וחבל שכך. הייתי משוכנע שכמו שאני שומר על ממלכתיות גם אתה תשמור על ממלכתיות, אבל לכולנו אכזבות בחיים".

גנץ התייחס לחוק הקנסות לפני ההצעה ואמר:  "לגופם של דברים, אני מברך על כך שלאחר ניסיונות בלתי נגמרים של דחיה של הליכוד, בכל דרך אפשרית, אנחנו מעבירים היום את החוק שיאפשר לנו אכיפה מוגברת ושוויונית מול מיעוט שפוגע בציבור כולו ומסכן את בריאותו.  פוגע בציבור מהמגזר שלו והן ממגזרים אחרים,  מעל הכול דרישה משמעת ציבורית. ראיתי הבוקר את התמונות מירושלים של אלפים שמתגודדים בניגוד לחוק- זו לא משמעת ציבורית.  וזה נכון לכל סיטואציה, לכל מגזר, ובכל מקום. חייבים אכיפה חזקה, אחרת נאבד את ממשלנו, ריבונותנו והחוק שלנו". 
 

שר הבריאות: "נוסח החוק שהביא משרד הבריאות היה הרבה יותר מחמיר"

שר הבריאות יולי אדלשטיין, אמר במליאת הכנסת בטרם ההצבעה על חוק הקנסות, חוק שבמקור הוגש על ידו: "אני שמח מאוד שחוק הקנסות סופסוף יעבור בכנסת. אני תקווה שיעבור בתמיכה של כל סיעות הבית. כשהבאתי את החוק לממשלה הוא לא כוון לא נגד חרדים, לא נגד ערבים, לא נגד דתיים לאומיים, אלא נגד עבריינים שעוברים על הנחיות הבריאות. אלה שפוגעים באנשים סביבם. זה שהם פוגעים בעצמם – זה עניינם, אבל לצערי הנגיף הוא כזה שלא נותן לך לפגוע בעצמך: אתה אומר 'אני מצפצף' ופוגע בכל האנשים בסביבה.

אדלשטיין במליאה, היום

אדלשטיין במליאה, היוםצילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

 
עוד הוא אמר: "נוסח החוק שהביא משרד הבריאות היה הרבה יותר מחמיר. ועדת השרים לחקיקה בראשות אבי ניסנקורן שהיה אז בכחול לבן ובגיבוי אנשי משרדו באו עם נימוקים למה זה פשע לתת קנסות כאלה גבוהים והחוק קוצץ. מה שהגיע לכנסת זה זכר לאותה הצעת חוק".

מכחול לבן נמסר: "לאחר מאבק עיקש בממשלה ובכנסת, עבר היום חוק האכיפה השוויונית שהובילה כחול לבן, שיאפשר הקפדה ואכיפת הכללים בכל מקום. דין בני ברק וביתר עלית כדין ראשל״צ והרצליה. זהו ניצחון גדול לכחול לבן, אך בעיקר ניצחון לאזרחים, ולמאבק בתחלואה. האכיפה השוויונית היא לא נגד החרדים אלא בעדם ובעד כל אזרחי המדינה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן