המשטרה: ניסיון למנוע את קיום הלוויה היה כרוך בשפיכות דמים

במשטרת ירושלים מצטדקים למול חוסר האכיפה המוחלט בלוויית הרב סולובייצ'יק: "מדובר בהפרה המונית שכדי למנוע אותה היו נדרשים אלפים רבים של שוטרים". ומפנים אצבע מאשימה אל הרבנים החרדים. סגן שר הבריאות האשים דווקא את הציבור

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 31/01/21 14:15 יח בשבט התשפא

המשטרה: ניסיון למנוע את קיום הלוויה היה כרוך בשפיכות דמים
הלווית ההמונים בירושלים, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במשטרת ישראל מנסים להתמודד עם הטענות על חוסר האכיפה המוחלט בלווייתו של הרב משולם דוד סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק, בה משתתפים על פי ההערכות בין עשרת אלפים ל-15 אלף בני אדם בירושלים, בצפיפות גבוהה במיוחד וללא שום הקפדה על הכללים.

עשרות אלפים מצטופפים בלוויה בירושלים, ללא התערבות המשטרה | צפו בתיעוד

במשטרה טענו כי חולקו דו"חות למשתתפים, והפנו את האצבע המאשימה כלפי הרבנים החרדיים, שקראו להגיע להלוויה. גורמים במשטרה אמרו ל'מעריב' כי מדובר בהתנהלות "חסרת אחריות שמפרה ברגל גסה את ההנחיות". כזכור, האדמו"ר מתולדות אהרן, הרב דוד קהאן, הורה לתלמידיו וחסידיו להשתתף בהלוויה: "זה דבר גדול להיות באשכבתיה דרבי, זו אבדה גדולה היה גברא רבא, גברא רבא", צוטט באתר 'בחדרי חרדים'.

במקביל, גם הרב ברוך שמואל הכהן דויטש, ממנהיגי 'הפלג הירושלמי' הורה להשתתף בהלוויה, כך גם הרב ציון בוארון, חבר בית הדין הרבני הגדול, הורה להשתתף בה: "כל האברכים ובני הישיבות הספרדים בירושלים צריכים להשתתף במסע הלוויה". 

עוד אמרו הגורמים במשטרתה, כי "כדי להתנהל מול כמות כזו של אוכלוסייה צריך כוח משטרה עצום, ולכן הכוחות שבשטח עושים את המקסימום שניתן על מנת להשליט סדר ולמנוע ככל שניתן הפרה של התקנות, הכל במידת האפשר".

"אין ספק שמדובר בהפרה המונית שכדי למנוע אותה היו נדרשים אלפים רבים של שוטרים", אמר גורם בכיר בפיקוד המשטרה לחדשות 12. במשטרה אמרו כי כי לא ניתן היה למנוע את קיום הלוויה, וכל ניסיון כזה היה כרוך בשפיכות דמים, לדבריהם.

דווח כי המשטרה מנסה לתאם עם ראשי ההנהגה החרדית את מספר המשתתפים בלוויה, אך עד כה לא נראה שהדבר קרה, ונכון לשעה זו המשטרה איננה מתערבת באחת מהפרות ההנחיות הגדולות שנצפו בישראל מאז החלה המגפה, בשעה שעשרות אלפי בני אדם מתקהלים בצפיפות. סגן דוברת המשטרה אמר מוקדם יותר ב-ynet כי "אנחנו בהידברות לגבי ההלוויה היום בירושלים".

זעם במערכת הפוליטית: "אכיפה לא שוויונית"

יו״ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ אמר בתגובה: "ככה נראית אכיפה לא שוויונית: מיליוני משפחות וילדים סגורים בבתיהם בזמן שאלפי חרדים מצטופפים בלוויה כשרובם בלי מסיכות. לא נסכים להמשך פייק סגר לא אפקטיבי. או שסוגרים לכולם - או שפותחים לכולם. נגמרו ימי התחמנות"

יו"ר 'תקווה חדשה', גדעון סער, כתב כי "התמונות מירושלים מוכיחות שנתניהו ויתר על אכיפת החוק משיקולים פוליטיים. בממשלה בראשותי זה לא יקרה. יהיה חוק אחד לכולם והוא ייאכף".

"רע מאוד מכל הבחינות", כתב סגן שר הבריאות, יואב קיש, שאמור להיות בין אלו שאמונים על מניעת אירועים כאלה, והאשים דווקא את הציבור: "התייחסות הציבור למגבלות, גרוע. יכולת המשטרה לאכיפה, גרוע. הלוויה עם ציון נכשל בריאותי. הלוויה שלצערי תוביל לעוד הלוויות. אחר כך מתפלאים מדוע הסגר לא מקטין את התחלואה".