דרישה מצה"ל: אפשרו הכנסת חמץ בפסח לבסיסי הצבא

הפורום החילוני ועמותת חדו"ש פנו לרמטכ"ל בדרישה לבטל את האיסור על הכנסת חמץ למחנות צה"ל בימי הפסח: "הבטחת אספקת אוכל כשר לפסח אינה מצדיקה איסור החזקת חמץ על ידי חילונים או לא-יהודי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 29/01/21 10:54 טז בשבט התשפא

דרישה מצה"ל: אפשרו הכנסת חמץ בפסח לבסיסי הצבא
חיילים בבסיס צבאי. אילוסטרציה, צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

המאבק החילוני-דתי החדש? בהמשך להחלטתה של נשיאת בית המשפט העליון לדחות את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף בסוגיית הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים, פנתה השבוע עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון יחד עם הפורום החילוני במכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי, לפרקליט הצבאי הראשי, אלוף עו"ד שרון אפק, וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לתקן את פקודות הצבא באופן שיבוטל האיסור על הכנסת חמץ למחנות צה"ל בימי הפסח.

במכתב נאמר כי "ברור בעליל כי מניעת הכנסת דברי אוכל למחנות צה"ל ואכילתם, בין אם הם כשרים לפסח או בכלל ובין אם לאו – היא פגיעה בחופש הבחירה, חופש הפעולה והחופש מדת, של מי שאינם יהודים שומרי מצוות, בין אם הם יהודים ובין אם הם חיילים או אזרחים עובדי צבא שאינם יהודים. עוד ברור כי מדיניות זו מהווה כפיה דתית, החורגת מן העיקרון הקבוע בפקודת מאכל כשר לחיילים, המצומצם להבטחת מזון כשר לחיילים היהודים".

"אין הצדקה להתעמר בחיילים"

הפנייה מדגישה כי היענות לדרישה "לא כרוכה בפגיעה בכשרות המטבח הצבאי או כליו אלא בזכותם של חיילים לצרוך מזון כרצונם בתחומם הפיזי האישי, תוך שימוש בכליהם ובשטח האכסון שהועמד לרשותם לשאר חפציהם, בלא שתיפגענה זכויותיו של איש עקב שימוש זה".

בפורום החילוני אומרים כי מתלונות שהגיעו אליהם, עולה כי הפגיעה בחיילים עקב איסור הכנסת חמץ לבסיסי צה"ל מתבטאת בדרכים שונות, בהן מסדרי בידוק בתיקים האישים, בחדרי המגורים, בארוניות ובמקררים פרטיים, שבסופם האוכל שנמצא ברשות החיילים נזרק לפח או מוחרם.
חיילים מתלוננים גם על החרמת ציוד חימום ובישול פרטי וצבאי לקראת החג, היעדר אוכל מזין בכמות מספקת במהלך כל ימי החג ומניעת מסירת החבילות מהבית החל מעשרה ימים לפני החג מחשש להימצאות חמץ. עוד תלונות הגיעו בשל תהליך ההכשרה שמתחיל בבסיסים רבים כשבועיים לפני המועד הנקוב בפקודות מטכ"ל.

במכתב מציינים הפורום החילוני וחדו"ש כי "אין בהחזקת חמץ על ידי חייל או אזרח עובד צה"ל במתחמים צבאיים ואף לא באכילתו כדי לפסול את המזון הכשר לפסח המוגש במטבח הצה"לי ואף לא כדי לפגוע במזון הכשר לפסח הנצרך על ידי חיילים וחיילות שומרי כשרות הנמצאים בסמיכות לאוכל החמץ. כמובן שאין בכך כדי לפגוע בשמירת המצוות שלהם עצמם. אין כל איסור הלכתי המצדיק פקודות אלו, כפי שאין איסור דומה שהיה בו כדי למנוע הכנסת חמץ לבתי חולים במהלך הפסח".

חמץ

חמץצילום: shutterstock

מנכ"ל חדו"ש - לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב אמר כי "חדו"ש רואה זכות לעצמה לקדם את ערכי חופש הדת והשוויון בצה"ל. עסקנו בכך בהצלחה בשינוי פקודות הצבא בתחום הקבורה הצבאית, ועתה אנחנו מאמינים שנביא לשינוי גם בתחום הפגיעה הקשה בחופש הדת ובחופש מדת בנושא הכשרות. זה אינו הפרק האחרון, ואנחנו גאים ביכולת לתרום לחיזוק זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אשר הדמוקרטיה בה חשובה לא פחות מן היהדות".

ד"ר רם פרומן, יו"ר הפורום החילוני מסר כי "אחרי שבג"צ פסק לטובת הפורום החילוני בנושא הכנסת אוכל חיצוני כולל חמץ לבתי החולים בפסח, הגיע הזמן לטפל בסוגיה הכואבת של פסח בצה"ל. מידי שנה חיילים חילוניים ולא יהודיים סובלים מהפקודה חסרת כל הסבירות שאוסרת להכניס כל מאכל מהבית לבסיס בתקופת פסח, מושפלים במסדרי חמץ שבהם חודרים לחפציהם האישיים ומחרימים להם את המאכלים הביתיים, וסובלים ממזון מצומצם ובעל ערך תזונתי נמוך במיוחד בזמן הכשרות המטבחים.
גם אם המטבחים וחדרי האוכל כשרים לפסח, אין שום הצדקה להתעמר בחיילים ולאסור עליהם לצרוך אוכל מהבית מחוץ לחדרי האוכל. בג"צ אמר את דברו לגבי בתי החולים ואנחנו משוכנעים שאם הצבא לא ייענה לדרישותינו, בג"צ יגיד את דברו גם לגבי הצבא".

"ניסיון לנצל את בג"ץ כדי לפגוע ביהדותו של צה"ל"

בארגון 'תורת לחימה' הגיבו לפנייה ואמרו כי "לא מפתיע, שלאחר ניצחון ארגון תומכי הטרור עדאללה, יחד עם "הפורום החילוני" על הרבנות הראשית לישראל בסוגיית בתי החולים, גבר תאבונם וכעת נעשה ניסיון לנצל את בג"ץ בכדי לפגוע ביהדותו של צה''ל, שהייתה מובנת מאליה מאז קום המדינה 72 שנה. כניסת חמץ לצה"ל תפגע באחדותו".

עוד אמרו ב'תורת לחימה' כי "אנו קוראים לכלל חברי הכנסת, אשר מגדירים עצמם שומרי מסורת ודתיים, לפעול בכל כוחם לבלום מגמה זו, לפיה מיעוט רדיקלי כופה עצמו על הרוב המסורתי יהודי, המשרת שירות חובה בצה"ל (ולכן זה אינו דומה לבית חולים). אין כאן דאגה תמימה לדאוג כביכול לזכויות הפרט אלא ניסיון בוטה לשנות את צביון המדינה וצה"ל.
אסור שהרבנות הצבאית תיכנע ויש לחזק את מעמד הרבצ"ר ברבנות הראשית לישראל ובציבור - באמצעות יכולת פסיקה שאינה נובעת מלחצי הפצ"ר ודומיו".