סגור

בג"ץ הכריע סופית: מותר להכניס חמץ לבתי החולים

שופטי בג"ץ דחו את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף בשאלה האם יהיה מותר להכניס חמץ בפסח לבתי החולים. המשמעות: הפסק שניתן בשנה שעברה, לפיו יהיה ניתן להכניס חמץ, קיבל אשרור סופי

יהונתן קליין, חדשות כיפה
כו בטבת התשפא
,
10 בינואר, 2021 12:50
ארכיון

ארכיוןצילום: פלאש 90

בג"ץ פסק סופית: ניתן יהיה להכניס חמץ לבתי החולים בפסח. הפסק ניתן כבר בחודש אפריל האחרון, אך היום (א') דחו שופטי בג"ץ את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף בסוגיה, והפסק קיבל את אשרורו הסופי.

כזכור, שופטי בג"ץ קבעו בדעת רוב, בחודש אפריל האחרון, כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס חמץ לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח. עוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח. 

בהודעה שפרסמה הרבנות הראשית לאחר מתן פסק הדין בחודש אפריל, נאמר כי "הרבנות הראשית לישראל מצרה מאוד על החלטת בית המשפט העליון להתיר הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים.
למרבה הצער, בפסק הדין לא ניתן משקל מספק למרבית אזרחי מדינת ישראל אשר נמנעים מצריכת ומגע עם חמץ בפסח ונזקקים להתאשפז בבתי החולים בחג הפסח והועדפה עמדת המיעוט ובכך נוצרה פגיעה אנושה ברוב הציבור. הרבנות הראשית מביעה את חששה כי מעבר לפגיעה בצביונה היהודי של מדינת ישראל, הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח תגרום לשומרי כשרות להדיר את עצמם מבתי החולים תוך הימנעות מקבלת טיפול רפואי, ובכך אף לסכן את בריאותם". 


(הרב הראשי דוד לאו מתייחס לנושא, באדיבות ynet)

לסיום אמרו אז ברבנות כי "למרבה הצער וכתוצאה מפסק הדין הרבנות הראשית תתקשה להבטיח מזון כשר בבתי החולים". בהמשך הגישו ברבנות הראשית בקשה לדיון חוזר בנושא, שכאמור נדחתה היום.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף ואמר כי "שופטי בג"צ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשניה, שאי אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח.
נדרוש בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכח הלא מוגבל שלהם".

בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו ואמרו כי "כפי שגם אמרו השופטים, מוטב היה שלא היינו מגיעים לבית המשפט בעניין זה כלל, וחבל שהרבנות עשתה הכל כדי לדחות פשרות אפשריות ולא להגיע להסכמה בנושא".

עוד אמרו בנאמני תורה ועבודה כי "העמדה הציונית-דתית לא צריכה להיות התייצבות אוטומטית לצד כל חומרה שהרבנות הראשית (החרדית) מבקשת להטיל על הציבור. יש פתרונות הלכתיים שמופעלים מזה שנים, בתיאום עם פוסקי הלכה ואנו קוראים לבתי החולים לאמץ את המתווה שהצענו, אשר יש לו גב הלכתי רחב. 
מי שבכל זאת בוחר לצדד בעמדה המחמירה, מצופה ממנו שיתייחס באופן ענייני לעמדה ההלכתית שמנגד, ולא יבטל אותה בטענות קש של רדיפה דתית".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, הצטרף למגיבים ואמר כי "בשעה טובה נגמר המחזה הבזוי של הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים לחטט בתיקים של ישראלים בבואם לבתי החולים בפסח. במופע מרהיב של ניתוק הוכיחה הרבנות גם הפעם שאין לה קשר למציאות הישראלית, כשגררה את הדיון בבית המשפט במשך שנים מבלי להציע אף לא פתרון נורמלי אחד. באי בתי החולים ימשיכו לנהוג אלו באלו בכבוד הדדי, וטוב תעשה הרבנות אם תעשה חשבון נפש ולא תנסה לכפות שוב החמרות קיצוניות על אנשים במצבי חיים מורכבים ממילא".

10.01.2021

1. הצרה הגדולה שלנו בנוסף לבג"ץ זה אנשים כמו תורה ועבודה (יהודה)

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

2. מישהו יכול להגיד לי מה הבעיה? (יוסי)

מותר לאכול על שלחן אחד כשר ולא כשר עם אדם שלא מכירים [יו"ד פח], מה הבעיה?
אין סיבה לחשוש שאורח ישים אוכל לא כשר בתוך האוכל הכשר המוגש מטעם בית החולים.
מאיפה ממציאים את האיסורים האלה?

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

3. מישהו יכול להגיד לי מה הבעיה? (יוסי)

מותר לאכול על שלחן אחד כשר ולא כשר עם אדם שלא מכירים [יו"ד פח], מה הבעיה?
אין סיבה לחשוש שאורח ישים אוכל לא כשר בתוך האוכל הכשר המוגש מטעם בית החולים.
מאיפה ממציאים את האיסורים האלה?

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

4. בקרוב בג"ץ וכל שותפיו... (רם)

ימחו כמו החמץ בפסח ויהיו בבחינת "בל יראה ובל ימצא".

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

5. אני אדם דתי (ש)

כשדתיים יתחילו לכבד זמרות ששרות ונשים באוטובוסים או נשים שרוצות להיות לוחמות ביחידות מסוימות בצה"ל יהיה על מה לדבר. כרגע זה לא המצב. לעצם העניין אין בזה שום שמץ של איסור. החמץ הוא של מישהו אחר. צריך להקפיד הקפדה יתירה במטבח. זה הכול. במקומות ציבוריים כמו בתי חולים ממילא אין מקום להקפיד בחומרות יתירות של חמץ בפסח של חמץ בפסח אינו בטל אפילו באלף או במנהג של איסור קטניות. וכך זה גם בצבא.

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

6. זה עניין של זהות ויצוג (מישהו)

הרי אנו רוצים שהמדינה במרחב הציבורי תראה יהודית
אני שואל לאותם דתיים שמגיבים בו
מה? אין לכם עניין כזה ??
זה לא צודק??
אתה מרגיש נוח להיות במרחב ציבורי שיש לחם סביבך??
אם כן אז כואב הלב עליך
לאם הליברליזם הובילה אותך
אבל בכל מה שקשור להשקפות שלכם של הרעיון הציוני ובלב בלב אין כמו התחושה הפשוטה של כל דתל שזה אמור לחייב כל יהודי
אז תבדקו בציציותיכם (אם יש)

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

7. סערה בכוס מים (בן משה)

אני יהודי שומר מצוות, וכדי לעדכן את הציבור אני מעתיק את לשון ה"שולחן ערוך" (חלק אורח חיים הלכות פסח סימן תם סעיף ג): "אינו יהודי שנכנס לבית ישראל וחמצו בידו, אינו זקוק להוציאו; אעפ"י שהישראל רואה חמץ של א"י - אין בכך כלום". וא"כ זו עוד סערה בכוס מים, ואין שום מניעה שלא יהודים יכנסו עם חמץ לבית חולים.

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

8. נאמני תורה ? ח.ח.ח. (יאיר בן אורי)

עובדים עלינו - ועבודה
חברים של הקרן החדשה לישמעאל ?

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

9. מעניינת תגובה מס. 7 שמצטט את השולחן ערוך. לכן לא צריך להתנפל על נאמני תורה ועבודה. (ירא שמיים )

קשה לי להבין את ההתנפלות האוטומטית /האובססיבית על נאמני תורה ועבודה. בכתבה נאמר שהציעו פשרות לפי ההלכה (דגש על לפי ההלכה).
מגיב 7 מצטט את השולחן ערוך " ה"שולחן ערוך" (חלק אורח חיים הלכות פסח סימן תם סעיף ג): "אינו יהודי שנכנס לבית ישראל וחמצו בידו, אינו זקוק להוציאו; אעפ"י שהישראל רואה חמץ של א"י - אין בכך כלום"..

אגב מעניין לראות איך פותרים את הבעיה בבתי החולים היהודיים בארה"ב וקנדה. וכיצד נוהגים שם החולים החרדים.

דווח על תגובה לא ראויה
10.01.2021

10. החלטה מצויינת של בית המשפט!!!! (מזכרת בתיה)

דתי שזה לא מתאים לו, שיוותר על טיפול רפואי בשבוע הנ"ל. לא יקרה לכם כלום.
או שמקסימום, הפיה עם הזקן תעזור לכם, לא?

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר