סקר פנימי בצה"ל בודק שילוב לוחמות בסיירות מובחרות?

בסקר שהופץ על ידי צה"ל, התבקשו מועמדות לשירות לסמן את התפקידים המועדפים עליהן, ביניהם גם תפקידי לחימה שכלל לא פתוחים לשירות לוחמות. בצה"ל טוענים: "אין לקשר סקר זה לתהליכים השונים המתרחשים כיום בצה״ל. השאלות נוסחו לכלל מקצועות הצבא לגברים ונשים כאחד"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 26/01/21 19:49 יג בשבט התשפא

סקר פנימי בצה"ל בודק שילוב לוחמות בסיירות מובחרות?
צה"ל קובע עובדות בשטח? אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

באוגוסט האחרון, הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי על הקמת צוות בראשותו של מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק, שיבחן את פתיחת כלל תפקידי הלוחמה בצבא לנשים. טרם פורסם האם הצוות הגיע למסקנות כלשהן, אך ייתכן שצה"ל כבר קובע עובדות בשטח?

בתיעוד שנחשף על ידי הארגון "תורת לחימה", נראה סקר שהופץ על ידי מערך מדעי ההתנהגות (ממד"ה) של צה"ל למועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים), שמטרתו היא לבדוק את העדפות הצעירים למערכים ולתפקידים בצה"ל.

בין האפשרויות שעל המלש"בים לסמן יש תפקידי לוגיסטיקה, תפקידים בתחום הסייבר, אך גם תפקידי לחימה שפתוחים לשני המגדרים כמו "לוחמ/ת מג"ב" ו"לוחמ/ת הגנת הגבולות (לדוגמה: קרקל, לוחמ/ת חילוץ והצלה, איסוף קרבי)".

יחד עם זאת, ובאופן חריג, מצויינים גם תפקידי לוחמה שאינם פתוחים לנשים, אך נכתבו בצורה בולטת: "לוחמ/ת חי"ר (לדוגמה: גולני, גבעתי, נח"ל, כפיר), וכן, "לוחמ/ת ביחידות התנדבות ( לדוגמה: סיירות, צנחנים, שייטת)". 

הסקר שהופץ על ידי צה"ל

הסקר שהופץ על ידי צה"לצילום: תורת לחימה

בצה"ל הודפים את הטענות ואומרים כי מדובר בסקר שנשלח באופן רנדומלי לנשים וגברים, וכי "לא מדובר בשאלון העדפות למלש"בים, אלא בסקר אשר הופץ על ידי ממד״ה ומשמש להרחבת הידע הפנימי בצה״ל בלבד. אין לקשר סקר זה לתהליכים השונים המתרחשים כיום בצה״ל. השאלות נוסחו לכלל מקצועות הצבא לגברים ונשים כאחד במסגרת הסקר.

בבדיקה שערכנו, נראה כי הסקר מופץ בגרסתו הנוכחית כבר מספר שנים, ולפי גורמים מדובר בטעות נגררת בממד"ה, ולא בקביעת עובדות בשטח לגבי שילוב נשים ביחידות הלוחמות, כפי שנטען.