אדלשטיין: ליל הסדר עם המשפחה בפסח - בספק

שר הבריאות בראיון באולפן כיפה לא ממהר להכריז כי את ליל הסדר נחגוג יחד. על עיכוב קבלת ההחלטות בקבינט: "צריך לחכות לכבוד השר גנץ שייתן לנו לכנס את הממשלה". על הציונות הדתית: "מי שרוצה רק איזו נישה ולטפל בחינוך הממלכתי דתי אז אפשר להצביע לכל מיני מפלגות ציונות דתית"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 26/01/21 17:09 יג בשבט התשפא

אדלשטיין: ליל הסדר עם המשפחה בפסח - בספק
השר יולי אדלשטיין באולפן כיפה, צילום: כיפה

בעיצומו של הסגר המתארך, נראה כי הממשלה מתקשה בכל מה שקשור בניהול המשבר מול החברה החרדית. שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיע לאולפן כיפה וביקש להבהיר כי הוא אינו חושש מהתגובות בציבור החרדי, ועל כך שיש לאכוף בחומרה את ההגבלות בערים החרדיות. "יש שוליים בציבור החרדי שלא מקשיבים להנחיות ועושים מה שבא להם" אומר השר, "זה עצוב לא במובן שלא מקשיבים לחוקי המדינה אלא שזו ממש פגיעה בבריאות הציבור".

זה לא קל לברוח למקום שזה רק קומץ? בסוף יש עלייה כוללת בתחלואה בכלל הציבור החרדי

"הטון בחברה החרדית השתנה, אני מקווה שרוח המבקרת מתוך החברה החרדית תגבר. אם אנחנו רוצים שהשפויים בחברה החרדית ידם תהיה על העליונה, צריך לעשות אכיפה ולסגור את המוסדות שמפירים את ההנחיות. הסגירה היא קודם כל בגלל הפגיעה בבריאות, אבל גם כי הם מוציאים דיבה רעה על הציבור החרדי. כשיש צורך להביע התנגדות לרבנים מובילים במגזר החרדי עשיתי זאת בקול רם, הייתה תקופה שהייתי ''יקיר החברה החרדית''. המשימה שלי היא לא פוליטית אלא להתגבר על הנגיף. היום גם הצגתי בכנסת כי מקדם ההדבקה בחברה הערבית הוא הנמוך ביותר, לאחריו החרדי והכי גרוע הוא דווקא בחברה הכללית, אז כולנו צריכים להסתכל במראה ולראות מאיפה זה בא לנו".

 בסוף בזמן אמת, יש אכיפה בררנית. כמו למשל בלוויה ביפו שם לא היה שוטר אחד

"מה אתה מציע לי שאקח רופאים ואחיות לרחובות לעשות החייאה? יש באמת את הדיון האם לחשוף מה שנאמר בקבינט הקורונה, אני רק ארוויח אם יפרסמו את הפרוטוקולים. תמיד דייקנו בתחזיות, ואחרים טרפדו לנו החלטות, בנוסף בעניין האכיפה אני אמרתי פעם אחר פעם כיצד יש לפעול אבל בכנסת, כל אותם אלו שדוחפים אצבע מאשימה, לא טרחו אפילו פעם אחת להצביע בעד ההנחיות שלנו".

על קבלת החלטות: "צריך לחכות לממשלה הפריטטית שתיתן לנו לכנס את הממשלה"

אבל גם ההנחיות מגיעות בצורה לא ברורה וברגע האחרון, למה קבלת ההחלטות מתנהלת כך?

"זו דילמה אמתית. אנחנו יכולים לבוא מראש להגיד אלו ההערכות שלנו שתהיה רמת התחלואה וכך נקבל החלטה, או לבוא סמוך לקבלת ההחלטות עם נתונים שאנחנו יודעים מהם. יש יתרונות וחסרונות לכל אחת מהדרכים, נכון שלעיתים קיבלנו החלטות ברגע האחרון, אבל האופציה השנייה היא לקבל שבועיים מראש את ההחלטה אבל הנתונים יכולים להשתנות, הנגיף הוא מטורף. גם עכשיו כשאני חושב שצריך להאריך את הסגר,  ושיש לקיים על זה ישיבה כבר היום או מחר ולא לחכות לרגע האחרון. ראש הממשלה מסכים איתי שיש לקבל החלטות בהקדם, אבל צריך לחכות לממשלה הפריטטית ולכבוד השר גנץ שייתן לנו לכנס את הממשלה, כי בלי אישור של שני הצדדים אי אפשר לכנס את הממשלה".

רבים בישראל כבר חוסנו בפעם השנייה, תוכל להכריז שמי שהתחסן יוכל לקיים את ליל הסדר עם המשפחה?

 "לא מכריז דבר. אני כן מקווה שנוכל. כולנו מדברים על התו הירוק, יש כבר 300 אלף איש בישראל שיש להם תעודה ירוקה, אז לכאורה הכל בסדר, אבל אני לא יכול לתת הוראה לפי הפרט ולהגיד אתה יכול ללכת לסבתא. כפרטני לכאורה כן אפשר, אבל כמדינה איך אני אוכף דבר כזה שרק מחוסנים יהיו יחד, ולא גם אנשים שלא אכפת להם מההנחיות? במקומות ציבוריים כמו אולמות תיאטרון זה יתאפשר, כי אתה בודק אנשים בכניסה ומוודא שרק מחוסנים נכנסים. מצד שני בבית פרטי וחנות אני לא יכול לאכוף את זה. גם כיום מה שקורה עם ההפגנות למשל, זה נגד עמדת משרד הבריאות, ולנגיף לא אכפת אם זה הפגנה או מניין. אני ברמה האישית לא הולך לבית כנסת בגלל המצב. כרגע אין מתווה לא לתרבות ולא לבתי הכנסת".

"מי שרוצה לטפל בחינוך הממלכתי דתי אז אפשר להצביע לכל מיני מפלגות ציונות דתית"

מה יש לציבור הדתי לחפש בבחירות הקרובות בליכוד?

"יש הרבה כיפות בליכוד. מי שרוצה רק איזו נישה ולטפל בחינוך הממלכתי דתי, וזה חשוב, אז אפשר להצביע לכל מיני מפלגות ציונות דתית. אם רוצים לטפל בנושאים גדולים כמו ארץ ישראל, שייבחר במפלגת השלטון. היום חברי הכנסת אריאל קלנר ושבח שטרן משפיעים יותר מכל סיעה קואליציונית אחרת. אם רוצים שהציונות הדתית תוביל יש להצביע לליכוד".

אז למה נתניהו מתערב במפלגות הציונות הדתית. כמו בפריימריז של הבית היהודי 

"לי אין זמן לפוליטיקה בזמן ניהול הקורונה. אבל אני לא יודע אם הדברים נכונים בכלל. קיימים קשרים בין מפלגות, זה לא אומר שאנחנו קובעים עליהן. ודאי שיש אינטרס שיצליחו אנשים ששותפים לנו קואליציונית מימין ושלא מצהירים 'רק לא ביבי'. האינטרס העיקרי שלנו שלא יהיו רסיסי מפלגות בצד שלנו, מי שיתגבר על האגו יזכה בפיס".