"נצטרך לצאת מהסגר מאוד בזהירות, יותר לאט משחשבנו"

ממונה הקורונה פרופ' אש הביע אופטימיות לגבי הירידה בתחלואה, אך הבהיר כי המספרים עדיין גבוהים מאוד, והיציאה הצפויה מן הסגר תהיה איטית וזהירה יותר משחשבו בהתחלה. הערב - נתניהו יכנס דיון על מתווה היציאה מהסגר

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 25/01/21 15:37 יב בשבט התשפא

"נצטרך לצאת מהסגר מאוד בזהירות, יותר לאט משחשבנו"
מחלקת קורונה, אילוסטרציה, צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

כמה זמן תארך היציאה מהסגר הנוכחי? ממונה המאבק בקורונה, פרופ' נחמן אש, ערך אחר הצהריים (ב') תדרוך לתקשורת, והזהיר כי על אף הירידה במקדמי ההדבקה, התחלואה בישראל עדיין גבוהה מאוד והמצב במחלקות הקורונה חמור. 

ד"ר אלרעי-פרייס: "40% מהתחלואה היא בילדים - אנחנו מודאגים מזה"

פרופ' אש הציג מתווה כללי שגובש במשרד הבריאות ליציאה מהסגר, בן שלושה שלבים, אך הבהיר כי השלב הראשון של הפתיחה יהיה זהיר ואיטי יותר מהמתוכנן, בשל ההתפשטות המהירה של זני הקורונה החדשים. הערב צפוי ראש הממשלה לכנס דיון עם בכירים במערכת הבריאות בנושא היציאה מהסגר.

"אנחנו רואים בימים האחרונים ירידה במספר המאומתים. מקדם ההדבקה ירד ל-0.9", פתח אש את דבריו בנימה אופטימית, אך הבהיר: "יחד עם זאת יש מספר נתונים שמדאיגים אותנו. מספר המאושפזים עדיין גדול ומספר המאושפזים במצב קשה קרוב ל-1,200. מספר המונשמים הגיע אתמול לשיא, מעל 300. מספר המונשמים במכונת אקמו הגיע גם לשיא - 33".

על התחלואה הגבוהה בגל השלישי בקרב ילדים, אליה התייחסה מוקדם יותר גם ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמר פרופ' אש כי "בתחילת ספטמבר, שיעור הילדים עד גיל 18 מבין כלל המאומתים היה 23%. היום הוא עומד על 35%. במגזר החרדי זה מ-30% ועד 50%, מכיוון ששם יש אוכלוסייה יותר צעירה. אבל המגמה היא אותה מגמה". 

תכנית יציאה מהסגר - איטית מהמתוכנן

"גובשה תכנית יציאה בת שלושה שלבים עקרוניים", הסביר ממונה הקורונה. "השלב הראשון ביציאה מהסגר הוא לחזור לתמונת המצב שהייתה לפני הסגר, מבחינת פתיחת המסחר, ולאחר מכן הרחבה של פתיחת הלימודים ופתיחת פעילויות תחת התו הירוק. יש לנו חלוקה לשני סוגים של פעילויות, מוגבלות עם זימון מראש שאותן נפתח קודם, ופעילויות אחרות בהיקפים יותר גדולים.
העיתוי לפתיחת השלבים האלה עדיין לא נקבע. ייתכן שהשלב הראשון יהיה מצומצם יותר לנוכח התחלואה הקשה בבתי החולים".

בתשובה לשאלה האם זהו הסגר האחרון, השיב אש כי "אמרתי בעבר שנראה שכן, היום אני יותר זהיר. נצטרך לראות שאנחנו נמצאים ברמת תחלואה קשה כזו שמערכת הבריאות לא נשארת בעומס לאורך זמן, ולכן נצטרך לפתוח את המשק יותר בזהירות מאשר חשבנו לפני מספר שבועות".

על הזן הדרום-אפריקאי, המעורר דאגה בעולם והגיע כבר לישראל, אמר פרופ' אש: "אנחנו ממשיכים במאמצים רבים לאתר את שרשראות ההדבקה מקרב הנכנסים מחו"ל ומקרב המגעים שלהם. המאמץ שלנו מופנה לכך שנקטע את השרשראות כדי שלא להגדיל את הסיכון במוטציה הזו. הווריאנט הזה דומה לבריטי, אבל יש עוד סימן שאלה סביב יעילות החיסון".

לדבריו, "הווריאנט הברזילאי לא אותר בארץ, ואנחנו עוקבים אחרי הפרסומים, כמו גם אחר פרסומים על הווריאנט שאותר בקליפורניה. אנחנו עוקבים את שרשראות ההדבקה של שני המקרים שאותרו בארץ. המשמעות של הווריאנט מקליפורניה לא ברורה, אנחנו סבורים שהחיסון מגן מפניו, כך שאין סכנה מיוחדת מהבחינה הזאת".