חזי לוי מבקר את מנהלי בתי החולים: "לא נוכל לקבל מצב שבו מטופלים משמשים ככלי במו"מ"

מנכ"ל משרד הבריאות כתב למנהלי בתי החולים הציבוריים כי אינו מקבל את האמור במכתבם בנוגע לאי קבלת חולים החל מיום ראשון. "בתי החולים הציבוריים מחויבים לקבל מטופלים המגיעים בשעריהם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/01/21 18:29 ח בשבט התשפא

חזי לוי מבקר את מנהלי בתי החולים: "לא נוכל לקבל מצב שבו מטופלים משמשים ככלי במו"מ"
פרופסור לוי בביקור במרכז הרפואי בצפת, צילום: David Cohen/Flash90

מנהלי בתי חולים ציבוריים שלחו היום (ה') מכתב למנכ''ל מד''א, אלי בין, וכתבו "לא נוכל לקבל אמבולנסים וחולים שאינם זקוקים לטיפול מציל חיים, החל מיום ראשון הקרוב". מדובר בשבעה ממנהלי בתי החולים הציבוריים בישראל שמוחים בשבוע האחרון נגד משרד האוצר, בדרישה להשוות את תקציבם לזה של בתי החולים הממשלתיים. לטענתם, בתי החולים שלהם הגיעו בימים האחרונים למצוקה תקציבית וכי אין ביכולתם לשלם משכורות לעובדיהם, כמו גם מחסור בתרופות.

"בושה גדולה. שבעה בתי חולים קורסים"

בעקבות המכתב למד"א, מנכ"ל משרד האוצר פרופסור חזי לוי, שלח מכתב תגובה למנהלי בתי החולים הציבוריים, ובו כתב כי דרישתם ממד"א אינה חוקית. "אני מודע לקשיים התקציביים הקשים שאתם חווים, ושר הבריאות ואני עוסקים בנושא באינטנסיביות מול משרד האוצר. אולם, לא נוכל לקבל מצב שבו מטופלים משמשים ככלי במו"מ. בתי החולים הציבוריים מחויבים לקבל מטופלים המגיעים בשעריהם. על כן אינני מקבל את האמור במכתבכם בנוגע לאי קבלת חולים החל מיום ראשון".

מד"א

מד"אצילום: Yonatan Sindel/Flash90

הדרישה של בתי החולים ממשרד האוצר גבוהה. המנהלים דורשים להכפיל את תקציבן העומד פי שישה, כך פורסם הערב בחדשות 12. כיום, עומד התקציב השנתי של שבעת בתי החולים הציבוריים על כ-200 מיליון שקלים, הדרישה היא להוסיף מיליארד ו-200 מיליון שקלים נוספים לבסיס התקציב. בנוסף, לא מדובר בתוספת חד-פעמית בעקבות משבר הקורונה, אלא בתוספת קבועה שהמדינה תממן מדי שנה, אם הדרישה תיענה.

נזכיר, כי 400 רופאים, אחיות ואנשי צוות רפואה הפגינו היום מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה במחאה על מצבם הכלכלי הקשה של שבעה בתי חולים ציבוריים: הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת.

מנכ״ל הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, אמר כי מדובר בבושה גדולה. לדבריו, "במקום לעשות דברים מועילים ולהציל חיים, אנחנו יושבים פה באוהל מיום ראשון. תנו לנו לחזור למקום הטבעי שלנו, לבתי החולים, שהם מרכזי הקורונה של מדינת ישראל. הציוד שלנו הולך ואזל, התרופות הולכות ונגמרות, ולאט לאט אנחנו  מפסיקים לעשות יותר ויותר פעולות, גם ביחידות הקורונה. הצוות מחזיקים בציפורניים חלק מהחולים בחיים. בושה גדולה למי שלא מונע את זה".

אתמול הגיע למאהל המחאה של מנהלי בתי החולים בירושלים, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתייחס למצב ולצעדים אותם הוא מתכוון לנקוט כדי לסיים את המשבר. "מבחינתי אין הבדל בין בתי חולים ציבוריים, ממשלתיים או של קופות החולים - צריך לטפל בכולם", אמר אדלשטיין, והוסיף, "אני רואה את הבעיה האמיתית שקיימת ונטפל בזה. כמו שאתם יודעים בחודשים האחרונים אנחנו פועלים כדי לפתור את הבעיות. אנחנו מדברים עם האוצר מתוך רצון להגיע לפתרונות. אנחנו במומנטום, אמשיך במאמצים שלי ומקווה שנביא גם לתוצאות".

צילום: ללא