הרב עופרן: "אל תביאו לנו "'רב ראשי ציוני דתי'"

הרב אילעאי עופרן לא אהב את הצהרת ימינה על כוונה למינוי רב ראשי ציוני דתי: "פוליטיקאים יקרים, הסירו את ידיכם מהעולם הרבני ותנו לנו רבנים חופשיים מלפיתתכם, במקום להבטיח לנו רב שלפות בידי העסקנים ה"נכונים"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 17/01/21 13:05 ד בשבט התשפא

הרב עופרן: "אל תביאו לנו "'רב ראשי ציוני דתי'"
הרבנים הראשיים הרב יוסף והרב לאו, צילום: פלאש 90

מפלגת ימינה הודיעה הבוקר (ב') על הקמתו של צוות שייעודו מינוי רבני ערים, ראשי מועצות וכן רב ראשי ציוני בבחירות הקרובות לתפקיד הרב הראשי שיתקיימו ב-2023. על פי הודעת המפלגה, הצוות, אותו ירכז ח"כ מתן כהנא, ימפה את תפקידי רבני הערים וראשי המועצות הדתיות שאינם מאוישים לקראת הקמתה של הממשלה הבאה ויחל, כבר עתה, באיתור רבנים אשר מוסמכים לכהן בתפקידים אלו מכל בתי המדרש של הצינות הדתית.

רב קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, לא אהב את רוח ההודעה של ימינה. לדברי הרב עופרן, מדובר ברעיון גרוע, ויש לבחור רב ראשי לא על פי סוג הכיפה שלראשו, אלא על פי השקפותיו ודרכו ההלכתית.

"מפלגת ימינה מבטיחה (שוב) לדאוג לבחירתו של רב ראשי מהציונות הדתית, ולכן חשוב להדגיש (שוב) כי מדובר ברעיון גרוע, שראוי להתנגד לו מכל וכל". כתב הרב עופרן.

"בחיי הקצרים ראיתי כעשרה רבנים ראשיים מכהנים, ועוד כמה המתמודדים על התפקיד", הוסיף. לדבריו, "הגרוע והעלוב מכולם, זה שישב בכלא בעוון שוחד וגרם לחילול השם מזעזע, היה בהחלט עונה להגדרה של "רב ראשי ציוני" - בוגר החמ"ד, בוגר ישיבת הסדר ששירת בצבא וחבש רוב חייו כיפה סרוגה. מאידך, גדול היושבים על הכסא הזה בדורות האחרונים, שהלוואי והיה לנו מועמד שמגיע לקרסוליו, היה דווקא מי שהקים את תנועת ש"ס".

הרב עופרן מסביר כי "הניסיון מלמד כי אין שום התאמה, *שום התאמה* בין השקפותיו בסוגיות הבוערות בנושאי גיור, מעמד אישי, עיגון, כשרות ושמיטה, ובין צבע הכיפה והעדה אליה הוא משתייך. חלק מהמועמדים ששמם כבר נזרק לבורסת השמות, מעמידים סכנה גדולה של חילול השם אם ייבחרו. למרות שחלקם משתייכים סוציולוגית לציונות הדתית אבוי לנו אם ייבחרו לתפקיד עתיר הכוח הזה". הוא מוסיף כי "שיוכו המפלגתי של הרב לא מעיד על המדיניות ההלכתית שהוא עומד לקדם, אלא על זהות הפוליטיקאי שמכף ידו הוא אוכל ושאת פנכתו הוא נאלץ ללחך. בדבר הזה כולם גרועים בעיני במידה זהה.

"פוליטיקאים יקרים, הסירו את ידיכם מהעולם הרבני ותנו לנו רבנים חופשיים מלפיתתכם, במקום להבטיח לנו רב שלפות בידי העסקנים ה"נכונים". עד שזה יקרה, בחרו רב הגון וישר, תלמיד חכם שמקדש שם שמים בדבריו ובהליכותיו, שדרכו מוצאת חן בעיני אלוהים ואדם. יש הרבה מאד כאלה. ממש לא איכפת מה צבע הכיפה שלו ולאיזה מפלגה הוא מצביע.

"למען האמת, כלל זה נקוט בידכם - אם שיוכו המפלגתי או צבע הכיפה שלו משפיעים על דרכו התורנית בבואו לדון בהתרת עגונות, בכשרות או בגיור, הרי זו הוכחה שאין גדולה ממנה שהוא לא ראוי לתפקיד". סיים הרב עופרן את דבריו.


(הרב אילעאי עופרן בשיעור, ארכיון)