מתן כהנא בפנייה לגלנט ואדלשטיין: הפסיקו את האפליה כלפי ילדי החינוך המיוחד

חבר הכנסת מרשימת ימינה פנה לשרי החינוך והבריאות, ודרש להפסיק את האפליה שנוצרה בעקבות אי אכיפת חוק חינוך מיוחד. "מדוע ילדי החינוך המיוחד מופלים לרעה?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/20 12:26 ט בטבת התשפא

מתן כהנא בפנייה לגלנט ואדלשטיין: הפסיקו את האפליה כלפי ילדי החינוך המיוחד
צילום: דוברות הכנסת

ח"כ מתן כהנא פנה לשר החינוך יואב גלנט ולשר הבריאות יולי אדלשטיין ודרש: הפסיקו את האפליה כלפי ילדי החינוך המיוחד. לאור פניות רבות ללשכתו מהורים ברשויות המקומיות מהן עולה כי "חוק חינוך מיוחד" אינו נאכף וכי ילדי החינוך המיוחד מופלים לרעה, פנה אמש (ד') כהנא בשאילתא לשר החינוך:

1.    מדוע ילדי החינוך המיוחד מופלים לרעה?
2.    כיצד קורה שהאחריות בנושא מועברת ממשרד אחד למשנהו ובשורה התחתונה ילדי החינוך המיוחד נפגעים קשות ולא מקבלים את הטיפול המגיע להם?
3.    כיצד המשרד מוודא שהכסף המועבר לרשתות הגנים אכן מגיע למיצוי כל הזכויות של ילדי החינוך המיוחד?

חה"כ כהנא אמר כי "לפי "חוק חינוך מיוחד" כל ילד בגן חינוך מיוחד זכאי לקבל 14 שעות טיפול אשר כוללות: מרפאה בעיסוק, עו"ס, פסיכיאטר, קלינאית תקשורת מנתחת התנהגות ועוד. עוד מצוין בתקנות משרד החינוך כי "לא ניתן לקבל רק חלק מהשעות (בבחינת הכל או כלום)".

"בלשכתי התקבלו דיווחים מעשרות הורים ממועצות מקומיות שונות לפיהם את השעות טיפול הנוספות שמגיעות לילדים פיזרו לסייעות ללא הכשרה לחינוך מיוחד שממלאות את השעות הפרטניות בטיפולים קבוצתיים - כל זאת במקרה הטוב שכן רוב ההורים דיווחו כי לא מבוצע כלום". 

"בנוסף", כתב כהנא, "דיווחו ההורים כי הנהלות הגנים דורשים מהם תוספת של אלפי שקלים בשנה, בנוסף לתקצוב שהגן מקבל מהמדינה עבור ילדי החינוך המיוחד. ואם כל זה לא מספיק, בחלק מהמקומות דווח כי מפנים את קהל ההורים לקופות החולים לקבלת טיפולים, כאשר ידוע מראש שהבקשות ישללו מכיוון שהחוק לא מאפשר לקבל החזרים על טיפולים כאשר יש סל טיפול בריאות משלים בגן. כל זה מביא להפניה לביטוחים פרטיים כאשר כל טיפול עולה קרוב ל 100-150 שקלים השתתפות עצמית, בנוסף לכספים שכבר משולמים על ידי ההורים. 

כהנא סיים את פנייתו: "מכוון שרשתות החינוך אשר מפעילות את גני החינוך המיוחד מעבירים את האחריות בנושא ממשרד החינוך למשרד הבריאות וכן להיפך - שאילתה זהה מופנית גם לשר הבריאות ואנו מבקשים לטפל בנושא בדחיפות הראויה".