משפחת הנער שנהרג עתרה לבג"צ: לאסור על ימ"ר ת"א לחקור את האירוע בשל מעורבות השוטרים

משפחתו של אהוביה סנדק ז"ל, שלטענתה נהרג בידי שוטרים כאשר ניידת משטרה ניגחה את רכבו במהלך מרדף משטרתי, הגישה עתירה דחופה לבג"ץ. "קיים חשד לניסיון להטות את הזרקורים הציבוריים מאשם המשטרה לאשם הנערים כביכול"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/12/20 07:45 ט בטבת התשפא

משפחת הנער שנהרג עתרה לבג"צ: לאסור על ימ"ר ת"א לחקור את האירוע בשל מעורבות השוטרים
התאונה בבנימין, צילום: דוברות איחוד הצלה

הנער אהוביה סנדק ז"ל נהרג ביום שני השבוע לאחר מרדף משטרתי ליד היישוב מכמש בבנימין. לטענת משפחתו, אהוביה נהרג בידי שוטרים כאשר ניידת המשטרה שביצעה את המרדף, ניגחה את הרכב בו ישב. אמש (ד') הגישו בני המשפחה עתירה דחופה לבג"ץ באמצעות עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, בדרישה כי בג"ץ יורה לימ"ר תל אביב להפסיק באופן מידי את חקירת מותו של אהוביה.

סמוטריץ' הגיע לזירת התאונה בבנימין - המשטרה מנעה את כניסתו

הדרישה מגיעה לאור העובדה שהחוק אוסר על המשטרה לעסוק בחקירה ששוטרים חשודים אף הם בגינה. נזכיר כי בעקבות הרג הנער פתחה מח"ש בחקירת האירוע אשר הביא למותו של הנער. כבר אמש, בעקבות דחיפות העתירה, הורה השופט שטיין למשטרה לתת תגובתה עד יום שישי בשעות הבוקר.


 

בעתירה נכתב כי "החשד כנגד השוטרים הוא כי המוות נגרם כתוצאה ישירה מכך שרכב המשטרה נגח ברכב הנמלט וכתוצאה מהמהירות הרבה בה נסעו כלי הרכב הועף הרכב הנמלט מרחק רב מציר התנועה לצידי הדרך ובתוך כך וכתוצאה מכך נהרג המנוח. העותרים הגישו באמצעות הח"מ תלונה למח"ש כנגד השוטרים בעבירה של רצח באדישות לפי סעיף 300 (א) לחוק העונשין. הנסיבות העובדתיות המפורטת מעלה מקימות תשתית לקיומה של אדישות העולה כדי כוונה לרצח". 

בהמשך העתירה נכתב כי "פקודת מטא"ר 06.03.06 אשר כותרתה: "חקירת אנשי משטרה על ידי המשטרה ועל ידי המחלקה לחקירת שוטרים" קובעת בהמשך לפקודה את גבולות הגזרה בין מח"ש לבין המשטרה באירועים מעורבים של חשודים אזרחים ושוטרים".

אהוביה סנדק ז"ל

אהוביה סנדק ז"לצילום: באדיבות המשפחה

בעתירה ממשיך עו"ד יאדו ומפרט מספר טעמים, באשר לאירוע בו נהרג הנער, אשר בגינם יש לאסור על המשטרה לחקור את מותו,  בין השאר צוין כי "העובדה שחקירת המשטרה מוטת עולה באופן מובהק מהתיאור המטעה והשקרי במפגיע של התאונה כאבדן שליטה על הרכב, תוך השמטה מתמיהה של הגורם הקרדינאלי לתאונה והוא ניגוח לכאורה מכוון של הרכב של הנערים בידי הרכב המשטרתי. קיימת כאן אפליה ברורה בעוד הנערים נחקרים באזהרה בגין המוות, השוטרים אשר גרמו לו לא נחקרים וההליך כנגדם עדיין לא החל".

"קיים חשד לניסיון להטות את הזרקורים הציבורים מאשם המשטרה לאשם הנערים כביכול. חוסר ההוגנות מתעצם שכן החשדות כנגד השוטרים הם לעשיית מעשה מכוון ואילו הקטינים לא העלו ולא היו מעלים על דעתם לפגוע בחבר הקרוב שלהם, ויש כאן מידה לא מבוטלת של זדוניות לחקור את הקטינים באזהרה בזמן השוטרים לא עצורים ואף לא נחקרו באזהרה", נכתב.

עו"ד מנשה יאדו מסר: "אנחנו  מברכים על החלטת השופט שטיין ומקווים שהיא תעצור את הביזיון שהמשטרה מבזה את עצמה  ומבזה את כבוד המת ובכך שהיא חוקרת את החברים שלו על הריגתו בידי השוטרים".

המחאה על הרג הנער בידי שוטרים: עשרות עצורים בהפגנות ברחבי הארץ

עשרות מפגינים נעצרו אתמול במהלך הערב והלילה בהפגנות ברחבי הארץ במחאה על מותו של סנדק ז"ל. בירושלים מחו כ-200 מפגינים בהפגנה שהחלה מול המטה הארצי של המשטרה והמשיכה בצעדה למרכז העיר ירושלים. במהלך ההפגנה נעצרו 28 מהמפגינים. עורכי דין מארגון חוננו היו במהלך הלילה בתחנת המשטרה והעניקו סיוע משפטי לעצורים. העצורים התלוננו על אלימות שוטרים קשה של משטרת ירושלים במהלך המעצרים. כמו כן, המשטרה עשתה שימוש בפרשים ובמכתזית בכדי לפזר את המוחים, אשר מחו במשך שעות ברחבי העיר.

צילום: יהודה רחמים

בהפגנה בצומת גוש עציון נעצרו 5 מפגינים, בניהם נערות צעירות. גם שם דיווחו המפגינים על אלימות שוטרים קשה. באזור הישובים שילה ומעלה לבונה צעדו במחאה עשרות על הכבישים, בשל הצעדות נחסם הציר במשך שעות ארוכות לנסיעת ערבים. במקום עוכבו מספר מפגינים ששוחררו. הפגנות התקיימו גם מול משטרת אריאל, בצומת קרית ארבע, בצומת שעריה, במגדל העמק ובמקומות נוספים.

מהמשטרה נמסר: "נזק לניידות המשטרה ושני שוטרים נפצעו אמש כתוצאה מהשלכת אבן שפגעה בראשו של שוטר ונשיכת ידו של שוטר נוסף על ידי אחת העצורות במהלך מחאה בה השתתפו עשרות מפגינים שהפרו את הסדר הציבורי, התעמתו עם השוטרים וחסמו את ציר תנועת הרכבת הקלה. כוחות המשטרה עיכבו / עצרו 28 מפגינים".

צילום: דביר דהרי

 


להורדת הקובץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן