הרב שמואל אליהו על החיסונים: "לא רק רשות - אלא מצווה"

בשו"ת בעניין החיסונים משיב רב העיר צפת לשמועות סביב החיסון לקורונה, וקורא לציבור להתחסן, ובעיקר לא להפיץ שמועות שווא: "אנשים שמפיצים את השמועות הללו חושבים שהם עושים טובה ובאמת זו חוסר אחריות"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/12/20 12:43 א בטבת התשפא

הרב שמואל אליהו על החיסונים: "לא רק רשות - אלא מצווה"
חיסון לקורונה, צילום: shutterstock

האם חובה על פי התורה להתחסן?

כתוב בתורה "וְרַפֹּא יְרַפֵּא". (שמות פרק כא יט) ובגמרא "תָנָא דְבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל, "וְרַפֹּא יְרַפֵּא", מִכָּאן שֶׁנִּתְּנָה רְשׁוּת לָרוֹפֵא לְרַפֹּאת". (ברכות ס.). זו לא רק רשות אלא מצווה. כך כתוב בשולחן ערוך. "נתנה התורה רשות לרופא לרפאות. ומצוה היא. ובכלל פיקוח נפש הוא. ואם מונע עצמו, הרי זה שופך דמים". (ש"ע יו"ד סימן שלו סעיף א).

האם גם חיסונים הם רפואה?

מו"ר הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל היה תמיד מביא את הפסוק "כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ". (שמות פרק טו כו). אם ה' לא ישים מחלה, למה צריך רופא? והתשובה היא שהרופא הטוב הוא זה שגורם שלא תהיה חולה. על פי זה כתב הרמב"ם בהלכות דעות (פרק ד) "צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים". וחיסונים הם מכלל זה.


(הרב שמואל אליהו)

יש רופאים ומומחים שאומרים כי החיסון הוא מסוכן

כנגד הרופאים שאומרים שזה מסוכן, יש מאות אלפי רופאים ומומחים בכל העולם שאומרים שהחיסון מציל חיים. וכך מוכיח הניסיון שמאז שחיסנו כנגד מגיפות התמעטו המגיפות בעולם שהיו ממיתות עשרות מיליונים. ובמקומות שלא מחסנים את האנשים - הרבה הרבה מתים.

אם יש מחלוקת בין הרופאים למי צריך לשמוע?

כתוב בשולחן ערוך שכיש מחלוקת בין הרופאים - שומעים לרופא שאומר שצריך להתרפא. "ואם רופא אחד אומר: צריך, ורופא אחד אומר: אינו צריך, מחללין". את השבת בשביל לרפא על פי הרופא שאמר שצריך (שו"ע או"ח שכח ס"ע י). ואם החולה לא רוצה לקחת - כופין אותו (מגן אברהם סימן שכח ס"ק ו) שהוא כמו אדם מתאבד שמונעים ממנו להתאבד.

ואפילו ביום כיפור, אם רופא אחד אומר שאדם צריך לאכול ורופא אחר אומר שלא צריך לאכול. מצוה על החולה לאכול ביום כיפור. (שו"ע או"ח תריח ס" ב). אפילו אוכל טרף. (שו"ע יו"ד קנה ג).

יש אומרים שהחיסון הזה נעשה מהר ולא נבדק?

יש רשות עולמית לבדיקת תרופות FDA. היא ידועה כחברה מחמירה ביותר. היא בדקה ואישרה את השימוש בחיסון הקורונה.

מדינת ישראל מחסנת לפי כולם את הרופאים ואת קציני הצבא. הם האנשים החשובים ביותר לניהול המדינה ולהצלתה, אם התרופות הללו לא היו בטוחות מדינת ישראל לא הייתה נותנת אותם לאנשי הרפואה ולאנשי הבטחון בתחילה.

יש רבנים שאומרים לא להתחסן

גדולי הרבנים החרדים ובניהם הרה"ג חיים קנייבסקי שליט"א והרב גרשון אידלשטיין שליט"א והרב שלום כהן שליט"א כתבו וחתמו שצריך להתחסן. גדולי הרבנים של הציונות הדתית גם כתבו שצריך להתחסן ובניהם ראיתי שכתב הרה"ג שלמה אבינר שליט"א .

גם הרב פירר והרב פישר שמוסרים עצמם וממונים ונפשם למען בריאות הציבור בדקו וכתבו שזאת חובה להתחסן. כנגדם יש מיעוט זניח של רבנים (שלא נחשבים פוסקים). הכלל ההלכתי הוא אחרי רבים להטות.

יש טוענים בביטחון שיש פה קונספירציה לשלוט על העולם וכו'

באו אלי עם כל השמועות הללו. בדקתי אותם וראיתי שהכל לא נכון. שמועות שמבוססות על קטעי דברים. אסור להפיץ את השמועות הללו כך כתוב בשו"ע "השואל - שופך דמים". (שו"ע שכח ב) מי שמעורר ספקות על החובה להתרפא גורם שפיכות דמים.

לצערי הייתי בבית עלמין בצפת לפני כמה שנים בהלוויה של ילד שההורים שלו לא חיסנו אותו. הם לא חיסנו בגלל חברה שסיפרה כי חיסונים זה מסוכן. זה היה נורא לראות את ההורים נושאים את הילד בידיהם לקבר.

מי יודע מה יהיה העונש בשמים של אותה חברה שסיפרה את סיפורי הזוועות על החיסונים. היא בוודאי חשבה שהיא עושה מצווה, אבל באמת היא גרמה למיתתו של התינוק הזה. תזכרו מילים יכולות להרוג ומילים יכולת להחיות. כך אמר החכם באדם "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ". (משלי פרק יח כא).

הוצאת שם רע

אנשים שמפיצים את השמועות הללו חושבים שהם עושים טובה ובאמת זו חוסר אחריות. קראתי מישהו שפרסם כי הולכים לחסן את הילדים למרות שילדים לא נפגעים מקורונה. בדקתי ואין שום תוכנית לחסן את הילדים. מישהו פרסם שיכריחו אנשים להתחסן - זה לא נכון.

הפצת השמועות הללו היא לשון הרע והוצאת שם רע על אנשים שמסרו את נפשם להציל את החיים של העולם. הגרוע מכל יכול להיות שאחרי 120 תבוא לשמים ויגידו לך שהשמועות שהפצת גרמו למישהו לא להתחסן והוא מת בגללך."מִֽי־הָ֭אִישׁ הֶחָפֵ֣ץ חַיִּ֑ים אֹהֵ֥ב יָ֝מִ֗ים לִרְא֥וֹת טֽוֹב: נְצֹ֣ר לְשׁוֹנְךָ֣ מֵרָ֑ע וּ֝שְׂפָתֶ֗יךָ מִדַּבֵּ֥ר מִרְמָֽה".  (תהלים לד יג). יהי רצון שתזכו לראות טוב כל ימי חייכם. אמן.