לראשונה: כל יהודי מהתפוצות יוכל לשרת שירות לאומי בישראל

התקנות החדשות מאפשרות לראשונה לכל זכאי חוק השבות לשרת שירות לאומי בישראל למשך 12 חודשים לפחות. ראובן פינסקי: "השתתפות בתוכנית נועדה לחסוך את המסלולים הביורוקרטים של משרד הפנים"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 15/12/20 14:25 כט בכסלו התשפא

לראשונה: כל יהודי מהתפוצות יוכל לשרת שירות לאומי בישראל
מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי, צילום: כיפה

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ אישרה תקנות שירות אזרחי המסדירות את עקרונות השירות הלאומי וההתנדבות הקהילתית. התקנות מאפשרות לראשונה לכל אדם שזכאי לאשרת עולה או לתעודת עולה לפי חוק השבות, או משתתף בתכנית זהות (כגון פרויקט 'מסע' או 'תגלית') לבצע שירות לאומי בישראל. השירות יתבצע בישראל בלבד וימשך 12 חודשים לפחות. 

לדברי ראובן פינסקי , מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, המטרה במהלך זה היא לעודד עליה ולהדק את הקשר עם יהדות התפוצות. עוד לדבריו "ההגדרה של השתתפות בתוכנית זהות כתנאי מספק לכניסה למעגל המתנדבים נועדה לחסוך את המסלולים הביורוקרטים של משרד הפנים הנדרשים להכרה בזכאות לתעודת עולה".  בנוסף, מגדירות התקנות את התנאים לזכאות לדירת מגורים בעת השירות, לשילוב עבודה ולימודים במהלך השירות וכן לעניין הכשרות בזמן השירות.

בדיון היום נקבע כי כל עלויות נוספות שלהן יידרש גוף מפעיל כתוצאה מקליטת מתנדבים המוגדרים כבודדים, שייכים לנוער בסיכון או עולים חדשים ימומנו על ידי המדינה. בהתייחס לתיקון זה אמר פינסקי: "אנחנו לא מוכנים שגוף לא יקבל לשירות עולה, נער או נערה בסיכון או משרת בודד בגלל שיש לכך עלויות נוספות ולכן קבענו שהמדינה היא שתשלם את ההפרש". בתום הדיון ביקש פינסקי לציין את פעילותו ומעורבותו של השר הממונה צחי הנגבי שקידם את התקנות החדשות. התקנות החדשות יכנסו לתוקף בראשון לספטמבר, מועד פתיחת שנת השירות בשירות הלאומי-אזרחי.

השר לענייני התיישבות, צחי הנגבי, בירך: "בשעה טובה, צעירות וצעירים יהודים יוכלו להגיע לישראל מחו״ל להתנדבות בשירות הלאומי האזרחי. זהו חיבור רב חשיבות לנוער של יהדות התפוצות, המהווה משאב חיוני לעליה של דור העתיד ארצה".